Úterý 29. listopadu 2022, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. listopadu 2022 Zina

Ruský kabriolet od českého designera projede Brnem. Jen teď o víkendu

Pár let po sametové revoluci vytvořil slavný český konstruktér Václav Král kabriolet z ruského hatchbacku Lada Samara. Jediný exemplář na světě stojí v brněnském technickém muzeu, v sobotu jej ale lidé výjimečně uvidí v ulicích.

Lada Samara Bohemia | foto: Technické muzeum v Brně

Na první pohled nezapře stejný rukopis jako MTX Roadster, český kabriolet postavený na základě Škody Favorit. Není divu, za oběma projekty stojí stejný designer – legendární Václav Král, který stavěl československé formule i supersporty na bázi tatrovek. Lada Bohemia je dalším polozapomenutým unikátem z jeho dílny.

Na rozdíl od favoritího kabrioletu je ale mnohem vzácnější. Zatímco z českého hatchbacku vzniklo kolem 400 roadsterů, tento je jediný na světě. Znát jej budou návštěvníci Technického muzea v Brně, které jej získalo v roce 2010 od jednoho ze spolupracovníků Václava Krále.

Obvykle jej mohou obdivovat v expozici, tuto sobotu ale budou mít jedinečnou možnost vidět jej se staženou střechou a v pohybu. Lada Bohemia bude jedním z vozů, které vyjedou do ulic Brna při slavnostní jízdě připomínající mimo jiné devadesáté výročí zahájení provozu autobusové dopravy v Brně.

Plány na výrobu zůstaly u jediného prototypu

Lada Bohemia stojí na základu hatchbacku Lada Samara. Vznikla v roce 1992, tedy rok poté, co Král modifikoval Škodu Favorit. A zatímco Favorita vyrobili v plzeňském Metalexu, Lada Bohemia vznikla ve východních Čechách ze spolupráce dovozce CS AutoLada a firmy EIDK Jaroměř. A zatímco MTX Roadster – Favorit se relativně chytil a prodával se, v případě Lady zůstalo u jednoho prototypu, přestože měl ambice na sériovou výrobu a jeho tvůrci s ním objeli několik autosalonů.

Že se Lada do výroby nedostala, je škoda. Kdybychom oba Královy kabriolety postavili vedle sebe, bude ten z ruského Togliatti vítězit ve většině parametrů. Včetně designu. Hrálo pro něj především to, že Samara existovala ve třídveřovém provedení, ze kterého je kabriolet postaven. Při bočním pohledu tak má ruský kabriolet mnohem vyváženější proporce než ten český, kterému zůstaly krátké dveře ze čtyřdveřového provedení Favoritu.

I po technické stránce bude mít Lada navrch. Benzínová patnáctistovka má výkon 52,6 kilowattu. Favorit si musel vystačit se sériovou třináctistovkou z modelu 135, tedy s výkonem 43 kilowattů. Maximální rychlost Lady činila 155 kilometrů v hodině.

Ošklivá sestra z Belgie je praktičtější a úspěšnější

Ačkoliv je Lada Bohemia unikátem, není jediným kabrioletem postaveným na bázi Samary. Stejný nápad měla belgická společnost EBS, která stejnou třídveřovou Samaru přestavěla na kabriolet už v roce 1990 a do roku 1995 prodala v západní Evropě skoro pět set exemplářů pod názvy Lada Cabrio nebo Lada Natacha.

Lada Samara Cabrio „Natacha“

Na rozdíl od českého kabrioletu byl ten belgický čtyřmístný. A tamní konstruktéři dokázali také vyztužit auto natolik, že nepotřebovalo zachovat oblouk nahrazující B-sloupky. Na druhou stranu designově za kreací Václava Krále belgická varianta zaostává. Český designer si do detailu pohrál s designem nárazníků a prahů, originální je i zadní část vozu, která má dvě víka. Jedno skrývá prostor pro plátěnou střechu. Ta pak po stažení nehyzdí záď auta jako u belgického konkurenta a díky tomuto řešení krásně vynikne klínovitý tvar roadsteru.

Specifická je i celá přední část vozu, která měla na poměry začátku devadesátých let velmi nadčasový design s úzkými světly. A znalci se určitě neubrání dojmu, že Králův prototyp Rusy inspiroval o mnoho let později, když Samara dostala v rámci faceliftu nový „čumák“.

Lada Bohemia bude spolu s dalšími muzejními exponáty projíždět Brnem v sobotu 16. května od 14 do 16 hodin v rámci akce Muzeum v pohybu. Lidé ji budou moci potkat na trase vedoucí přes Náměstí Svobody, Hlavní nádraží, Benešovu a Rooseveltovu ulici na Moravské náměstí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena...

Nejdůležitější Ferrari všech dob. Připomeňte si výroční limitku i sériové klasiky

Premium Z pohledu automobilového nadšence je každé Ferrari důležité, takže vybrat v historii jen pět modelů je jeden z...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Ať se dětem lépe dýchá. Proč vyrazit do Dětské léčebny Cvikov
Ať se dětem lépe dýchá. Proč vyrazit do Dětské léčebny Cvikov

Respirační onemocnění postihne čas od času každé dítě. Někdy ale může i banální onemocnění vést k nepříjemným chronickým stavům. Blíží se podzim a...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....