Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Ruský kabriolet od českého designera projede Brnem. Jen teď o víkendu

Pár let po sametové revoluci vytvořil slavný český konstruktér Václav Král kabriolet z ruského hatchbacku Lada Samara. Jediný exemplář na světě stojí v brněnském technickém muzeu, v sobotu jej ale lidé výjimečně uvidí v ulicích.

Lada Samara Bohemia | foto: Technické muzeum v Brně

Na první pohled nezapře stejný rukopis jako MTX Roadster, český kabriolet postavený na základě Škody Favorit. Není divu, za oběma projekty stojí stejný designer – legendární Václav Král, který stavěl československé formule i supersporty na bázi tatrovek. Lada Bohemia je dalším polozapomenutým unikátem z jeho dílny.

Na rozdíl od favoritího kabrioletu je ale mnohem vzácnější. Zatímco z českého hatchbacku vzniklo kolem 400 roadsterů, tento je jediný na světě. Znát jej budou návštěvníci Technického muzea v Brně, které jej získalo v roce 2010 od jednoho ze spolupracovníků Václava Krále.

Obvykle jej mohou obdivovat v expozici, tuto sobotu ale budou mít jedinečnou možnost vidět jej se staženou střechou a v pohybu. Lada Bohemia bude jedním z vozů, které vyjedou do ulic Brna při slavnostní jízdě připomínající mimo jiné devadesáté výročí zahájení provozu autobusové dopravy v Brně.

Plány na výrobu zůstaly u jediného prototypu

Lada Bohemia stojí na základu hatchbacku Lada Samara. Vznikla v roce 1992, tedy rok poté, co Král modifikoval Škodu Favorit. A zatímco Favorita vyrobili v plzeňském Metalexu, Lada Bohemia vznikla ve východních Čechách ze spolupráce dovozce CS AutoLada a firmy EIDK Jaroměř. A zatímco MTX Roadster – Favorit se relativně chytil a prodával se, v případě Lady zůstalo u jednoho prototypu, přestože měl ambice na sériovou výrobu a jeho tvůrci s ním objeli několik autosalonů.

Že se Lada do výroby nedostala, je škoda. Kdybychom oba Královy kabriolety postavili vedle sebe, bude ten z ruského Togliatti vítězit ve většině parametrů. Včetně designu. Hrálo pro něj především to, že Samara existovala ve třídveřovém provedení, ze kterého je kabriolet postaven. Při bočním pohledu tak má ruský kabriolet mnohem vyváženější proporce než ten český, kterému zůstaly krátké dveře ze čtyřdveřového provedení Favoritu.

I po technické stránce bude mít Lada navrch. Benzínová patnáctistovka má výkon 52,6 kilowattu. Favorit si musel vystačit se sériovou třináctistovkou z modelu 135, tedy s výkonem 43 kilowattů. Maximální rychlost Lady činila 155 kilometrů v hodině.

Ošklivá sestra z Belgie je praktičtější a úspěšnější

Ačkoliv je Lada Bohemia unikátem, není jediným kabrioletem postaveným na bázi Samary. Stejný nápad měla belgická společnost EBS, která stejnou třídveřovou Samaru přestavěla na kabriolet už v roce 1990 a do roku 1995 prodala v západní Evropě skoro pět set exemplářů pod názvy Lada Cabrio nebo Lada Natacha.

Lada Samara Cabrio „Natacha“

Lada Samara Cabrio „Natacha“

Na rozdíl od českého kabrioletu byl ten belgický čtyřmístný. A tamní konstruktéři dokázali také vyztužit auto natolik, že nepotřebovalo zachovat oblouk nahrazující B-sloupky. Na druhou stranu designově za kreací Václava Krále belgická varianta zaostává. Český designer si do detailu pohrál s designem nárazníků a prahů, originální je i zadní část vozu, která má dvě víka. Jedno skrývá prostor pro plátěnou střechu. Ta pak po stažení nehyzdí záď auta jako u belgického konkurenta a díky tomuto řešení krásně vynikne klínovitý tvar roadsteru.

Specifická je i celá přední část vozu, která měla na poměry začátku devadesátých let velmi nadčasový design s úzkými světly. A znalci se určitě neubrání dojmu, že Králův prototyp Rusy inspiroval o mnoho let později, když Samara dostala v rámci faceliftu nový „čumák“.

Lada Bohemia bude spolu s dalšími muzejními exponáty projíždět Brnem v sobotu 16. května od 14 do 16 hodin v rámci akce Muzeum v pohybu. Lidé ji budou moci potkat na trase vedoucí přes Náměstí Svobody, Hlavní nádraží, Benešovu a Rooseveltovu ulici na Moravské náměstí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Elektromobily jako novinka? Auta jezdila na elektřinu mnohem dříve

Premium Myšlenka auta poháněného elektřinou je stará jako automobilismus sám. Vlastně první auta byla spíše elektrická než...

Poslední záchrana. BMW přežilo díky italské bublině, Porsche křísilo SUV

Volkswagen, Porsche, Ford. I ty největší a nejslavnější světové automobilky v průběhu historie stály na hraně bankrotu....

Toyota Celica: legendární drsňácké kupé ukončilo kariéru před 15 lety

Premium Toyota Celica je aktuálně mrtvé auto, i když její návrat může být jen otázkou dobře načasovaného marketingu. Projeli...

KOMENTÁŘ: Jak vás jízda s youngtimerem vyléčí z lásky ke starým autům

Premium Vlastnit osobité klasické auto typu Aston Martin nebo Rolls-Royce je krásná představa. Dokud s ním nechcete vyrazit na...

Homeopatie je šetrná léčba bez vedlejších účinků, říká MUDr. Eliška Bartlová
Homeopatie je šetrná léčba bez vedlejších účinků, říká MUDr. Eliška Bartlová

Dnes už homeopatie není v lékařské praxi žádným ojedinělým úkazem. Stále více lékařů se v léčbě svých pacientů kloní k používání homeopatických...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....