Na první pohled nezapře stejný rukopis jako MTX Roadster, český kabriolet postavený na základě Škody Favorit. Není divu, za oběma projekty stojí stejný designer – legendární Václav Král, který stavěl československé formule i supersporty na bázi tatrovek. Lada Bohemia je dalším polozapomenutým unikátem z jeho dílny.
Na rozdíl od favoritího kabrioletu je ale mnohem vzácnější. Zatímco z českého hatchbacku vzniklo kolem 400 roadsterů, tento je jediný na světě. Znát jej budou návštěvníci Technického muzea v Brně, které jej získalo v roce 2010 od jednoho ze spolupracovníků Václava Krále.
Obvykle jej mohou obdivovat v expozici, tuto sobotu ale budou mít jedinečnou možnost vidět jej se staženou střechou a v pohybu. Lada Bohemia bude jedním z vozů, které vyjedou do ulic Brna při slavnostní jízdě připomínající mimo jiné devadesáté výročí zahájení provozu autobusové dopravy v Brně.
Plány na výrobu zůstaly u jediného prototypu
Lada Bohemia stojí na základu hatchbacku Lada Samara. Vznikla v roce 1992, tedy rok poté, co Král modifikoval Škodu Favorit. A zatímco Favorita vyrobili v plzeňském Metalexu, Lada Bohemia vznikla ve východních Čechách ze spolupráce dovozce CS AutoLada a firmy EIDK Jaroměř. A zatímco MTX Roadster – Favorit se relativně chytil a prodával se, v případě Lady zůstalo u jednoho prototypu, přestože měl ambice na sériovou výrobu a jeho tvůrci s ním objeli několik autosalonů.
Že se Lada do výroby nedostala, je škoda. Kdybychom oba Královy kabriolety postavili vedle sebe, bude ten z ruského Togliatti vítězit ve většině parametrů. Včetně designu. Hrálo pro něj především to, že Samara existovala ve třídveřovém provedení, ze kterého je kabriolet postaven. Při bočním pohledu tak má ruský kabriolet mnohem vyváženější proporce než ten český, kterému zůstaly krátké dveře ze čtyřdveřového provedení Favoritu.
I po technické stránce bude mít Lada navrch. Benzínová patnáctistovka má výkon 52,6 kilowattu. Favorit si musel vystačit se sériovou třináctistovkou z modelu 135, tedy s výkonem 43 kilowattů. Maximální rychlost Lady činila 155 kilometrů v hodině.
Ošklivá sestra z Belgie je praktičtější a úspěšnější
Ačkoliv je Lada Bohemia unikátem, není jediným kabrioletem postaveným na bázi Samary. Stejný nápad měla belgická společnost EBS, která stejnou třídveřovou Samaru přestavěla na kabriolet už v roce 1990 a do roku 1995 prodala v západní Evropě skoro pět set exemplářů pod názvy Lada Cabrio nebo Lada Natacha.
Na rozdíl od českého kabrioletu byl ten belgický čtyřmístný. A tamní konstruktéři dokázali také vyztužit auto natolik, že nepotřebovalo zachovat oblouk nahrazující B-sloupky. Na druhou stranu designově za kreací Václava Krále belgická varianta zaostává. Český designer si do detailu pohrál s designem nárazníků a prahů, originální je i zadní část vozu, která má dvě víka. Jedno skrývá prostor pro plátěnou střechu. Ta pak po stažení nehyzdí záď auta jako u belgického konkurenta a díky tomuto řešení krásně vynikne klínovitý tvar roadsteru.
Specifická je i celá přední část vozu, která měla na poměry začátku devadesátých let velmi nadčasový design s úzkými světly. A znalci se určitě neubrání dojmu, že Králův prototyp Rusy inspiroval o mnoho let později, když Samara dostala v rámci faceliftu nový „čumák“.
Lada Bohemia bude spolu s dalšími muzejními exponáty projíždět Brnem v sobotu 16. května od 14 do 16 hodin v rámci akce Muzeum v pohybu. Lidé ji budou moci potkat na trase vedoucí přes Náměstí Svobody, Hlavní nádraží, Benešovu a Rooseveltovu ulici na Moravské náměstí.