První československý kloubový autobus Škoda 706 RTO jsme až do letošního nástupu léta mohli obdivovat jen na archivních záběrech. Díky nymburským nadšencům vznikla z pěti krátkých vozů kopie nedochovaného prototypu.
Autor: Jan Arazim
O osudu jediného českého prototypu kloubové erťáku panují dohady. Jisté je, že se nedochoval nebo že kloubové vozy na bázi autobusu RTO vznikaly v dopravních podnicích Bukurešti nebo Varšavy. Podle vozů z Varšavy zahájil výrobu Jelcz (typ AP-02 a Jelcz 021).
Autor: Jan Arazim
Replika vznikla podle dochované dokumentace ze dvou karoserií autobusů, kterým lidé říkali okurka (nebo vajíčko). Přestože díly poskytly další tři autobusy, kloubák není zcela identický. Typické zabarvení získal v lakovně Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice.
Autor: Jan Arazim
Přizpůsobení obou vozů RTO Car provedl v letech 2009 až 2011 Ing. Tetera v Zahnašovicích. Zde také proběhla repase hrubé stavby. Po lakování byly obě části provizorně spojeny a převezeny do Městce Králové.
Autor: Jan Arazim
Ke spojení obou částí došlo v roce 2012. Následovaly práce na finálním dostrojení. Díly poskytla další tři ertéčka. Mnohé díly byly zcela nově vyrobeny, např. čalouněná sedadla.
Autor: Jan Arazim
Provedení interiéru je v replice věrné do nejmenších detailů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ve vozidle bylo vedle řidiče služební sedadlo. Před krytem motoru je páka motorové brzdy a natahování mechanických hodin.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Řidič měl samostatný vstup.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Typickým znakem ertéček byly sluneční clony ze ztmaveného průhledného materiálu. V prototypu kloubové verze byly netypické hodiny. Nacházely se nad středním sloupkem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mechanické hodiny Prim s integrovaným osvětlením se natahovaly kolečkem před pákou motorové brzdy na palubní desce.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
U služebního sedadla byl palubní rozhlas.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Detail historického palubního rozhlasu
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Kryt motoru byl odhlučněný. Pokud ho řidič správně neuzavřel, pronikal do interiéru mnohem víc hluk motoru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Motor v kloubové verzi byl stejný jako v krátké. Měl max. výkon 117,6 kW.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na mohutné tyče střešního větrání se s pomocí řemenu fixoval otevřený kryt motoru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ve voze bylo 64 míst k sezení a 41 k stání. Počítalo se s přetížením o dalších 20 stojících cestujících.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zvláštností byla dvě místa k sezení v místě kloubu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Během testování se zde objevily problémy, protrhával se měch.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zadní článek měřil 7080 mm a byl řešen samostatně jako samonosný. Náprava byla řiditelná jednoduchým pákovým spojením. Díky tomu kopírovala stopu druhé nápravy.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Aretace střešního větrání
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zadní článek linkového vozu měl u prototypu pneumatické membránové odpružení.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Prostory na zavazadla měly síťovou výplň.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Za nástupními dveřmi bylo místo pro průvodčího.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zpětná zrcátka a stěrače byly z dnešního pohledu velmi malé.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Během testování prošlo vozidlo vylepšeními, např. přibylo otvírací okénko řidiče.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jako jediná vznikla verze linkového vozidla o délce 16 120 mm přes nárazníky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Původní Škoda 706 RTO-K měla širší vstupy (1370 mm), zatímco standardní model jen 1000 mm.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zadní náprava je u repliky stejně jako u prototypu řiditelná. Na fotografii je vidět její natočení.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přední , trambusová část autobusu s párem dvojsedadel byla na zvýšeném stupni hned vedle krytu motoru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Naftové topení
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Kloubový prototyp byl vybaven posilovačem. Přední náprava byla odpružena listovými péry.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pro řidiče jsou v levé bočnici malá dvířka, která vedou přímo na jeho stanoviště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Sedadla v konfiguraci 2+2 bylo výhledově možné vybavit 16 nouzovými sedačkami.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zadní článek má délku 7080 mm (přední článek 8940 mm).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Čtyřkřídlé dveře mají nouzové otvírání.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz