VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

aktualizováno 
V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech silničních motocyklů. Jeho osudem byl okruh v Brands Hatch.

Jiný slavný závodník F1 Gerhard Berger o Brands Hatch kdysi prohlásil, že je to nejlepší okruh na světě. Pro Surteese byl hlavně osudový, sem sahají jeho začátky za řidítky, také mu ovšem vzal milovaného syna.

Mistr na dvou i čtyřech kolech

Do historie motoristického sportu se John Surtees zapsal v 50. a 60. letech minulého století. Mezi roky 1956 a 1960 získal v motocyklovém šampionátu sedm titulů - čtyři v královské třídě do 500 ccm a tři v kategorii do 350 ccm.

Následně přešel do formule 1 a v roce 1964 s vozem Ferrari triumfoval i v prestižním automobilovém seriálu. V seriálu F1 absolvoval Surtees celkem 111 závodů, v nichž slavil šest vítězství.

Později se nepříliš úspěšně snažil ve formuli 1 prosadit s vlastním týmem. S automobilovými závody se rozloučil v roce 1972.

Tragický rok 2009

Osmnáctiletý Henry Surtees měl před sebou hvězdnou kariéru automobilového závodníka; 18. července 2009, den před svou fatální havárií se dokonce poprvé postavil na pódium závodu formule 2. Osud mu však další úspěchy nedopřál.

V dalším dni narazil během závodu na domácí trati Brands Hatch jeden z jeho soupeřů do ochranné bariéry, závodnímu speciálu se ulomilo zadní kolo, které Henryho zasáhlo přímo do hlavy.

Jezdec ztratil vědomí a v další zatáče také on nezaviněně naboural. Zranění na místě podlehl.

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském...

John Surtees (stojící) a jeho syn Henry v kokpitu formule na brněnském Masarykově okruhu

“Založili jsme nadaci, která začala fungovat po strašlivé nehodě mého syna,” oznámil rok poté právě v Brands Hatch během vzpomínkové akce tatínek John. “Dlouho jsme o tom přemýšleli, ale nakonec jsme se rozhodli, že bychom byli rádi, kdyby Henryho jméno žilo dál a bylo spojováno právě s pomocí po takovýchto těžkých haváriích.

Fotogalerie

Jeho postihlo masivní zranění hlavy neslučitelné se životem a zemřel okamžitě. Ale mnozí jiní své zranění přežijí a potřebují hodně pomoci, a to nejen po odborné lékařské stránce, ale určitě i v následné péčí,” řekl v televizním rozhovoru osminásobný mistr světa. “Henry byl velký talent a možná mohl ve svém sportu pomýšlet hodně vysoko.”

Samotného Johna Surteese v září 1965 během tréninku v Kanadě se závodním vozem Lola potkala vážná automobilová havárie a několik dní dokonce bojoval na jednotce intenzivní péče o život.

John Surtees navštívil okruh v Brně, ale už ne jako závodník

Přesto, že se podle pamětníků samotný John Surtees ani jednou ve své kariéře nepředstavil jako jezdec na brněnském silničním okruhu (motocyklový seriál mistrovství světa se na staré trati poprvé konal až pět let po skončení Surteesovy motocyklové kariéry), v osudovém roce 2009 stačil ještě se svým synem Henrym trať Velké ceny České republiky navštívit.

Právě z tohoto setkání jsou potom tyto vzácné fotografie z června 2009, které ve svém archivu pro iDNES.cz vyhledal Jan Martof, redaktor časopisu Motor Journal.

John Surtees při návštěvě na brněnském Masarykově okruhu
Henry Surtees na startu na brněnském Masarykově okruhu

John Surtees v Brně

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře,...

V Kopřivnici je k vidění jedno z nejvzácnějších aut v Česku

Kopřivnické AutoMotoMuzeum Oldtimer vystavuje jediný dochovaný exemplář...

Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku vystavuje od tohoto týdne jediný dochovaný exemplář...

Revoluční dodávku postavili Francouzi roku 1939, byla ošklivá a praktická

Citroën TUB

Prvním moderně řešeným dodávkovým automobilem se stal opomíjený Citroën TUB. Primát mu zajistily posuvné dveře na boku...

Najdete na iDNES.cz