Prodat moskviče? To bych raději žral trávu, říká nadšenec

  17:55aktualizováno  19:02
Zatímco někteří se na vozy Moskvič dívají skrz prsty, pro mnohé nadšence jde o spolehlivé a ve své době velmi kvalitní automobily. A v čele Moskvič klubu ČR stojí Jaroslav Kyselý z Kopřivnice. Také on naprosto vylučuje, že by svého miláčka někdy prodal.

Když ulicemi Kopřivnice jede veterán, je to samosebou hadimrška, tatraplán, šestsettrojka nebo jiná perla místní automobilky. Jenže tady něco nehraje.

Kolem garáží nedaleko tatrováckého polygonu se prohání starý moskvič. "Tatrovky jsou fajn, klaním se jim, ale pro mě je autem číslo jedna jedině moskvič," potvrzuje dvaačtyřicetiletý Jaroslav Kyselý, předseda Moskvič klubu České republiky.

Historie vozů Moskvič

  • Moskevská automobilka vznikla v roce 1929. Původně vyráběla licenční vozy Ford a nákladní automobily, moskviče začala produkovat po 2. světové válce po vzoru Opelu Kadett.
  • Z linky postupně sjížděla auta vlastní vývojové série. Asi nejznámější byly Moskvič 400, 408 a 2 140.
  • Tisíce vozů jezdily i po našich silnicích. Od některých si vysloužily hanlivá označení např. Leninovy sáně, většina majitelů však na ně nedala dopustit.
  • Po změně poměrů se automobilka zadlužovala a v roce 2006 ukončila výrobu. Nyní se v halách montují renaulty.

Do sovětského vozu se zamiloval už jako dítě. Když si otec moskviče pořídil, byla to prý láska na první pohled. "Škodovky i žigulíky jsme běžně předjížděli. Auto bylo pohodlné, krásné, prostě nádhera," zasnil se.

Jenže otec po letech motorového miláčka prodal, což syn obrečel. "A zařekl jsem se, že až budu dospělý, tak si moskviče koupím."

Co slíbil, to splnil. Prvního moskviče si pořídil v roce 1988. Když už byl jeho stav zralý na generální opravu, přihrálo mu štěstí auto, po kterém dlouho pokukoval.

"Jeden starší pán měl krásného Moskviče 2140 z roku 1979, vzorně se o něj staral, byl v bezvadném stavu. Jenže to mělo jeden háček - nechtěl ho prodat."

Několikrát majitele marně přesvědčoval. Až v roce 2003 přišlo to, v co snad už ani nedoufal. "Najednou se ozval, že mi tedy auto nabízí. Byl to okamžik obrovského štěstí," přiznává a hned se na zelený vůz se zalíbením podívá.

Při dotazu, kdy on svého moskviče prodá, se Kyselý zhrozí. "Prodat moskviče? To bych raději žral trávu. To nepřipadá v úvahu."

Posměšky? Lidé neví, o čem hovoří

Rád má ještě staré americké vozy, ale snad potřetí zdůrazňuje, že pravou láskou jsou fakticky moskviče.

Moskvič coby představitel sovětského vozového parku jinak mnoho sympatií nezískal. Spíše naopak. Výjimkou nebyla ani posměšná pojmenování jako například Leninovy sáně. "No jasně. Také třeba nejmenší traktor nebo ruská Amerika. Trochu mě to zlobí, protože ti lidé netuší, o čem hovoří," hájí Kyselý moskviče a nastartuje motor i přednášku jeho předností.

Vyrobeno v SSSR

"Když jsem divočák, tak z auta vytáhnu i sto šedesát, když se s ním jezdí slušně, jedu osm litrů benzinu na sto kilometrů. Pořád je to živé auto, má skvělý rejd."

Na svém voze má vše původní. Tedy takřka vše. Výjimkou je zadní nárazník, který se už nepodařilo nikde sehnat.

"Kdysi do něj zezadu vrazila škodovka. Moskvič měl poničený nárazník a trochu zadní část, kterou šikovný karosář mohl opravit, ale stará škodovka měla své dny už za sebou," usměje se lehce škodolibě.

Mladí řidiči si moskviče oblíbili

Kyselý přiznává, že opečovávání veterána stojí kupu peněz, hlavně při jeho generálce, a hromadu času. Přes týden jezdí dálkově s náklaďákem a víkendy většinou tráví v garáži. "Od partnerky to chce obrovskou trpělivost a velkorysost. Děti nemám," popisuje.

Náhradní díly si vyměňuje s dalšími nadšenci, kteří jsou členy klubu moskvičů. Organizováno je asi čtyřicet lidí, další však mají jiná seskupení. Několikrát ročně mají srazy, a to včetně spanilých jízd, které na své trase vždy vyvolají mimořádný zájem.

"Z jedné věci jsem měl strach. Moskviče měli hlavně starší lidé a já se obával, že po nich už se mladí nechytí. Omyl. Stále více mladých moskviče vlastní. A navíc k nim už nemají žádné předsudky," neodpustí si.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

Prototyp superferrari, jedinečný unikát za sto milionů, je k vidění v Plzni

Testovací mula Ferrari F150 Proto MP2 je prototypem modelu LaFerrari

Naprostý unikát, jediný kus Ferrari F150 Proto MP2 na světě, je k vidění na výstavě Skvosty s vůní benzínu, jejíž třetí...

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

Najdete na iDNES.cz