Jak se škodovky chystaly do terénu: trekka, buggy a agromobil

aktualizováno 
Zemědělský Agromobil, exotická Trekka a Škoda Buggy dokazují, že auta do terénu nebyla pro Škodovku žádnou neznámou.

Do lehkého terénu se chystá také Škoda Yeti | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Na přelomu padesátých a šedesátých let přišli činovníci ministerstva zemědělství na to, že by bylo načase usnadnit pracujícím život.

Nejlépe speciálním zemědělským automobilem vhodným k přepravě lidí a materiálu po cestách i necestách československého venkova, ale i v lehčím terénu.

Po mnoha dohadech a průtazích vykrystalizoval počátkem roku 1961 projekt s označením Škoda 998, jenž se později dočkal pojmenování Agromobil.

Rustikálně vyhlížející vůz převzal řadu dílů ze "stejšnu“ Škoda 1202 ale i z teprve připravované Škody 1203.

Jeho hlavním trumfem byly kompaktní rozměry a skutečnost, že v případě potřeby mohl řidič zapnout pohon předních kol – běžně byla poháněna jen kola zadní.

Řidič a spolujezdec seděli nad předními koly, za nimi byla ložná plocha se sklopnými lavičkami, na nichž mohlo bokem ke směru jízdy sedět až osm dalších lidí.

Škoda 998 Agromobil

V roce 1962 probíhaly zkoušky tří prototypů, mimo jiné i ve vojenské zkušebně, výrobou měl být pověřen podnik ČZ Strakonice.

Veřejnost se o Agromobilu dozvěděla až na podzim 1964, kdy se objevil na titulní straně časopisu Věda a technika mládeži.

Článek s titulkem Kde to vázne? doplněný do té doby důvěrnými údaji a ilustracemi byl zřejmě pokusem zachránit projekt, nad nímž mezitím na ministerstvu udělali kříž.

Nesmrtelnost si Agromobil zajistil tím, že dva z jeho prototypů účinkovaly v roce 1965 ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Vojenské komando tam s nimi stíhalo zběha, sympatického mladíka s brejličkami a odporem k válce, jehož ztělesnil Jiří Menzel.

Škoda u protinožců
V roce 1966 se na Novém Zélandu zrodil automobil jménem Trekka, který silně připomínal britský terénní Land Rover.

Pod karoserií však skrýval překvapení: zkrácený podvozek vozu Škoda Octavia Combi.

Vůz měl pouze pohon zadních kol, za příplatek však mohl dostat samosvorný diferenciál novozélandského původu, který zvyšoval jeho šance v terénu.

Výroba se v Otahuhu nedaleko Aucklandu rozběhla v prosinci 1966, nabídku postupně doplnily modely s pevnou laminátovou střechou v užitkovém i osobním provedení.

Škoda Trekka

Do výroby farmářského automobilu se zapojilo pět desítek místních dodavatelů včetně gumárenské firmy, která vyvinula a dodávala pneumatiky vhodné pro provoz na novozélandském venkově. V menších počtech se Trekka vyvážela, především do Austrálie.

Během pěti let vznikly necelé tři tisíce vozů Trekka, z nichž se několik desítek dochovalo dodnes.

Novozélandští patrioti zdůrazňují, že Trekka je jediným automobilem, který se v jejich zemi skutečně vyráběl a nejen montoval, a jsou na ni náležitě hrdí.

Škoda Buggy
Na módu bugin, lehkých otevřených automobilů pro volný čas, zareagovali v Mladé Boleslavi v roce 1972 projektem s označením Š 736.

Základem 2+2místné Škody Buggy se stala podvozková plošina Škody 110 s motorem vzadu a zkráceným rozvorem, jednoduchá karoserie nebyla jako u většiny konkurentů z laminátu, ale z ocelového plechu.

Škoda Buggy

Výhodou tohoto řešení bylo, že karosářské díly mohli ručně vyklepávat učni v dílnách odborného učiliště automobilky. Pro případnou malosériovou výrobu se však počítalo s laminátovou karoserií.

Nakonec však do roku 1975 vznikly zřejmě jen čtyři exempláře mladoboleslavské buginy.

Dokument z května 1976, který hodnotil "osobní bezdveřový kabriolet Škoda Buggy“, nabízel možné uplatnění tohoto vozu nejen při rekreaci a na exportních trzích, ale také u "pohotovostních služeb SNB a pohraniční stráže“. Ale ani tenhle argument k zahájení výroby nestačil.

Přečtěte si

Jan Tuček: Zapomenuté vozy Škoda

Prototypy, které se nedostaly do sériové výroby, ale i exotická auta s českými podvozky vyráběná na Novém Zélandu a v Pákistánu potěší fanoušky mladoboleslavské značky.

Nakladatelství Grada Publishing, 176 str.
Doporučená cena: 390 korun

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře,...

Najdete na iDNES.cz