Jak se škodovky chystaly do terénu: trekka, buggy a agromobil

aktualizováno 
Zemědělský Agromobil, exotická Trekka a Škoda Buggy dokazují, že auta do terénu nebyla pro Škodovku žádnou neznámou.

Do lehkého terénu se chystá také Škoda Yeti | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Na přelomu padesátých a šedesátých let přišli činovníci ministerstva zemědělství na to, že by bylo načase usnadnit pracujícím život.

Nejlépe speciálním zemědělským automobilem vhodným k přepravě lidí a materiálu po cestách i necestách československého venkova, ale i v lehčím terénu.

Po mnoha dohadech a průtazích vykrystalizoval počátkem roku 1961 projekt s označením Škoda 998, jenž se později dočkal pojmenování Agromobil.

Rustikálně vyhlížející vůz převzal řadu dílů ze "stejšnu“ Škoda 1202 ale i z teprve připravované Škody 1203.

Jeho hlavním trumfem byly kompaktní rozměry a skutečnost, že v případě potřeby mohl řidič zapnout pohon předních kol – běžně byla poháněna jen kola zadní.

Řidič a spolujezdec seděli nad předními koly, za nimi byla ložná plocha se sklopnými lavičkami, na nichž mohlo bokem ke směru jízdy sedět až osm dalších lidí.

Škoda 998 Agromobil

V roce 1962 probíhaly zkoušky tří prototypů, mimo jiné i ve vojenské zkušebně, výrobou měl být pověřen podnik ČZ Strakonice.

Veřejnost se o Agromobilu dozvěděla až na podzim 1964, kdy se objevil na titulní straně časopisu Věda a technika mládeži.

Článek s titulkem Kde to vázne? doplněný do té doby důvěrnými údaji a ilustracemi byl zřejmě pokusem zachránit projekt, nad nímž mezitím na ministerstvu udělali kříž.

Nesmrtelnost si Agromobil zajistil tím, že dva z jeho prototypů účinkovaly v roce 1965 ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Vojenské komando tam s nimi stíhalo zběha, sympatického mladíka s brejličkami a odporem k válce, jehož ztělesnil Jiří Menzel.

Škoda u protinožců
V roce 1966 se na Novém Zélandu zrodil automobil jménem Trekka, který silně připomínal britský terénní Land Rover.

Pod karoserií však skrýval překvapení: zkrácený podvozek vozu Škoda Octavia Combi.

Vůz měl pouze pohon zadních kol, za příplatek však mohl dostat samosvorný diferenciál novozélandského původu, který zvyšoval jeho šance v terénu.

Výroba se v Otahuhu nedaleko Aucklandu rozběhla v prosinci 1966, nabídku postupně doplnily modely s pevnou laminátovou střechou v užitkovém i osobním provedení.

Škoda Trekka

Do výroby farmářského automobilu se zapojilo pět desítek místních dodavatelů včetně gumárenské firmy, která vyvinula a dodávala pneumatiky vhodné pro provoz na novozélandském venkově. V menších počtech se Trekka vyvážela, především do Austrálie.

Během pěti let vznikly necelé tři tisíce vozů Trekka, z nichž se několik desítek dochovalo dodnes.

Novozélandští patrioti zdůrazňují, že Trekka je jediným automobilem, který se v jejich zemi skutečně vyráběl a nejen montoval, a jsou na ni náležitě hrdí.

Škoda Buggy
Na módu bugin, lehkých otevřených automobilů pro volný čas, zareagovali v Mladé Boleslavi v roce 1972 projektem s označením Š 736.

Základem 2+2místné Škody Buggy se stala podvozková plošina Škody 110 s motorem vzadu a zkráceným rozvorem, jednoduchá karoserie nebyla jako u většiny konkurentů z laminátu, ale z ocelového plechu.

Škoda Buggy

Výhodou tohoto řešení bylo, že karosářské díly mohli ručně vyklepávat učni v dílnách odborného učiliště automobilky. Pro případnou malosériovou výrobu se však počítalo s laminátovou karoserií.

Nakonec však do roku 1975 vznikly zřejmě jen čtyři exempláře mladoboleslavské buginy.

Dokument z května 1976, který hodnotil "osobní bezdveřový kabriolet Škoda Buggy“, nabízel možné uplatnění tohoto vozu nejen při rekreaci a na exportních trzích, ale také u "pohotovostních služeb SNB a pohraniční stráže“. Ale ani tenhle argument k zahájení výroby nestačil.

Přečtěte si

Jan Tuček: Zapomenuté vozy Škoda

Prototypy, které se nedostaly do sériové výroby, ale i exotická auta s českými podvozky vyráběná na Novém Zélandu a v Pákistánu potěší fanoušky mladoboleslavské značky.

Nakladatelství Grada Publishing, 176 str.
Doporučená cena: 390 korun

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Mercedes Eur6 41t dumper
Mercedes Eur6 41t dumper

r.v. 2017, naj. 20 000 km, diesel
2 843 500 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz