Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Hyundai slaví padesátiny. První auto, které vyrobil, byl ford

  11:06aktualizováno  11:08
Automobilce Hyundai je dnes padesát let, Čong Ču-jong ji založil 29. prosince 1967. Hyundai je největší továrnou na auta v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia Motors tvoří pátého největšího výrobce aut na světě.

Hyundai Pony | foto: Hyundai

Zakladatel automobilky Hyundai Čong Ču-jong pocházel z území dnešní Severní Koreje a předtím, než se mu podařilo definitivně uspět, se několikrát spálil - zkoušel to jako obchodník s rýží či autoopravář. Cesta k úspěchu se mu otevřela po druhé světové válce a hlavně po skončení korejské války v roce 1953. Necelých 15 let poté, 29. prosince 1967, zamířila jeho původně hlavně stavební firma i do automobilového průmyslu.

Hyundai Cortina

Prvním automobilem, který sjel začátkem roku 1968 z výrobních pásů, byl licenční Ford Cortina. Čongovy ambice ale sahaly dále než jen k pouhé výrobě podle zahraničních vzorů. O sedm let později se objevil první vlastní model - Pony. 

Karoserii vozu, který používal řadu dílů od japonského Mitsubishi, vytvořilo studio ItalDesign slavného Giorgietta Giugiara. Už o rok později se první hyundaie ocitly u zahraničních zákazníků, nejdříve v Ekvádoru. Z evropských řidičů se s nimi jako první seznámili v Belgii a Nizozemsku. V roce 1986 se pak jihokorejská značka prosadila i v USA. Automobil, který se tam prodával pod označením Hyundai Excel, uspěl i díky vysokému hodnocení, kterého je mu dostalo od časopisu Fortune.

V roce 1988 opustil továrnu Huyndai první vůz vyrobený z čistě korejských dílů, model Sonata, spolupráci s Mitsubishi ale automobilka neopustila. Pod označením Hyundai Galloper vyráběla například až do roku 2003 starší generaci terénního Pajera, podobně si počínala i u užitkových automobilů.

Hyundai Excel

Hyundai Matrix

Až do počátku 90. let neměl Hyundai, což je v korejštině výraz pro modernost, žádný zcela původní motor. Teprve v roce 1991 přišel benzinový čtyřválec s kódovým označením Alfa, který továrně otevřel cestu k větší nezávislosti. V 90. letech společnost věnovala hodně peněz na rozšíření a modernizaci modelové řady. V roce 1998 navíc Hyundai (už tehdy největší korejský výrobce automobilů) pohltil druhou největší automobilku Kia.

Ještě v nedávné minulosti neměly modely Hyundai pověst příliš spolehlivých vozů. Podle studie americké organizace J.D. Power z července 2017, ale například model i30 obsadil první místo v hodnocení spolehlivosti automobilů a spokojenosti jejich majitelů.

V roce 2015 Hyundai vytvořil samostatnou luxusní značku Genesis, která se snaží prosadit zejména na trzích v Číně a USA. V posledních letech Hyundai také investuje velké částky do reklamy. Od roku 2002 například sponzoruje fotbalové mistrovství světa.

V roce 2016 se celosvětový odbyt automobilek Hyundai a Kia snížil o dvě procenta na 7,88 milionu vozů. Vykázal tak první pokles od roku 1998. Hyundai trápí hlavně slabší poptávka po menších sedanech v Jižní Koreji a Spojených státech, které nutí firmu poskytovat vysoké slevy. V době vrcholu v roce 2011 bylo více než jedno z 20 aut prodaných v USA značky Hyundai, hlavně díky zájmu o sedany Elantra a Sonata. Pro rok 2017 obě automobilky počítají s nárůstem na 8,25 milionu vozů.

Hyundai vyrábí vozy také v Evropě, ve slezských Nošovicích a v Turecku. Vývoj evropských modelů je soustředěn v německém Rüsselsheimu. Oba evropské závody mají celkovou roční kapacitu 600 tisíc vozů. Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech vznikl v roce 2006 (výrobu spustil v listopadu 2008) v místní průmyslové zóně a vyprodukuje přes 350 tisíc vozů ročně. Zaměstnává přes 3300 lidí, dalších asi 7 tisíc lidí pracuje pro její subdodavatele. Vozy jsou odtud vyváženy do 66 zemí světa, přičemž nejvíce jich míří na západoevropský trh.

Nošovická automobilka se zaměřuje na produkci SUV Tucson, které má největší podíl mezi zde vyráběnými automobily, následuje model nižší střední třídy i30, který patří k pilířům evropských prodejů automobilky a malé MPV ix20. V roce 2016 vzrostl zisk nošovické automobilce o 2,97 miliardy korun na 8,47 miliardy korun a tržby o 17,1 miliardy na 142,75 miliardy korun.

Na českém trhu v současnosti patří automobilce Hyundai třetí místo, do konce listopadu 2017 značka prodala 19 875 vozů, druhá je německá automobilka Volkswagen s počtem 25 183 aut, první Škoda prodala 78 592 vozů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Pití džusu, objev Senny i odmítnutí vysněného Ferrari. Fittipaldi vzpomíná

Premium Je dvojnásobný mistr světa formule 1, poprvé navíc titul získal jako nejmladší jezdec v historii. Je také jeden...

Muzeum veteránů v Nové Bystřici má na to vstoupit do dějin, míní sběratel

Premium Duchovní otec, zakladatel, hybná síla i tvář Muzea veteránů v Nové Bystřici, které je jedno z nejlepších muzeí...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...