Osudná zatáčka Ayrtona Senny, génia posedlého vítězstvím

aktualizováno 
Niki Lauda a Ayrton Senna. Dvě legendy formule 1. První vládl slavným světovým okruhů v 70. a 80. letech, druhý pozici lídra převzal. Naposledy se setkali přesně před čtvrt stoletím při Velké ceně San Marina. Pro Sennu to byl závod poslední. Lauda ho přežil přesně o čtvrt století. Zemřel minulý týden.

Ayrton Senna (vpravo) měl s Niki Laudou leccos společného. Oba géniové volantu vybojovali titul mistra světa třikrát. Snímek je z Velké ceny Velké Británie v roce 1984. | foto: Getty Images

Píše se 1. květen 1994. Ayrton Senna ráno dorazí na okruh do Imoly. Před startem prohodí pár slov s další superstar Formule 1 Niki Laudou, pak už následuje start Velké ceny San Marina. Poslední závod brazilské legendy F1. V sedmém kole závodu, přesně 17 minut a 23 sekund po startu jeho williams dostává lehký smyk. 

Senna kvůli prasklé tyči řízení nedokáže vůz vyrovnat a přes usilovné brzdění vyjíždí z trati. V zatáčce zvané Tamburello naráží ve více než dvousetkilometrové rychlosti do betonové zdi. Přestože mu byla okamžitě poskytnuta lékařská péče, o necelé čtyři a půl hodiny později v boloňské nemocnici Maggiore ve svých 34 letech umírá. Pitva prokáže, že byl usmrcen částí závěsu kola, která mu rozdrtila přilbu.

Záběr havárie Ayrtona Senny v Imole, při které brazilský šampion zemřel.

Záběr havárie Ayrtona Senny v Imole, při které brazilský šampion zemřel.

Brazilský génius volantu se v letech 1988, 1990 a 1991 stal mistrem světa, pokaždé v barvách stáje McLaren. Mnohými fanoušky, ale i odborníky je Senna dodnes považován za nejlepšího závodníka všech dob. Na samotný vrchol žebříčku ho pasuje i mnoho pilotů.

Niki Lauda

Odsouzen k úspěchu

Zemřel Niki Lauda, hrdina závodních tratí, jehož zjizvená tvář se stala mementem pro všechny ostatní. Právě Laudu na pozici ikony formule 1 Senna v polovině osmdesátých let nahradil. Na závodní trati se potkávali dvě sezony. Příběh Nikoho Laudy čtěte zde.

Automobilový závodník Niki Lauda oznámil šest týdnů po vážné havárii návrat do...
Niki Lauda

Talent z Brazílie

Brazilský pilot se narodil 21. března 1960 a v sedmnácti letech se stal mistrem Jižní Ameriky v motokárách. Chtěl však výš a tak změnil život a vše podřídil svému snu. V jednadvaceti se přestěhoval do Velké Británie a závodil ve formuli Ford. V šampionátu se stal senzací. Pozdvižení probudil i při jediné sezoně ve Formuli 3. První závod ve Formuli 1 absolvoval tichý a plaše působící mladík za stáj Toleman v roce 1984 při Velké ceně Brazílie. Pohublý drobný muž byl ovšem neskutečně ambiciózní, pokud chcete být šampionem, jiný ani být nemůžete. S tolemanem, který po stránce techniky a ovladatelnosti patřil na chvost pole, předváděl celou sezonu neskutečné věci. Když nespolehlivý stroj vydržel, dojel s ním Senna daleko vpředu mezi nejlepšími.

O rok později přestoupil do týmu Lotus a s plachostí byl konec. Stal se z něj rváč s nezkrotnou touhou po vítězství. V roce 1988 usedl do vozu Honda McLaren, jeho týmovým kolegou byl Alain Prost, bylo z toho všeobecně známé otevřené nepřátelství, přetahovaná dvou kohoutů skončila titulem mistra světa pro Sennu.

Fotogalerie

Příští ročník byl stejný, měl ovšem epické vyvrcholení. Po Prostem šikovně vyprovokované srážce v Suzuce byl Senna diskvalifikován, ztratil titul a nechal se strhnout k veřejnému prohlášení, že „francouzská FIA-mafie vedená jejím prezidentem a Prostem šampionát zmanipulovala“. Následující dva roky patřily jemu, titul za rok 1991 získal McLaren jen díky Sennově mistrovství, jeho vůz byl určitě horší než monoposty stáje Williams-Renault. K ní přestoupil v roce 1994. Celkově vyhrál 41 závodů Formule 1, na stupních vítězů stál osmdesátkrát. Svět si ho bude navždy pamatovat jako nebojácného, někdy možná bezohledného muže s dokonalou soustředěností a posedlostí vítězit.

Ayrton Senna na snímku před Velkou cenou Francie 1993

Ayrton Senna na snímku před Velkou cenou Francie 1993

Ayrton Senna ve voze stáje Williams

Ayrton Senna ve voze stáje Williams

Japonský supersport laděný Sennou

Píše se rok 1988 a po závodním okruhu v Suzuce se prohání při testovacích jízdách podivné červené autíčko. Jeho rychlost se pohybuje až na hranici 280 km/h a pilot se spokojeně usmívá. Honda NSX s Ayrtonem Sennou za volantem dokázala, že je pravým supersportem.

Automobiloví fanoušci tvrdí, že uvedením modelu NSX se svět supersportů zcela změnil. Do té doby vládly značky Ferrari a Porsche, jenomže s příchodem Hondy do výjimečného segmentu museli konstruktéři v Maranellu i Stuttgartu zpozornět.

Retromobile 2016

Honda snila o výrobě dvoudveřového sportovního kupé už delší čas, v roce 1984 vznikl první koncept, na jehož vzhledu se podílelo slavné designové studio Pininfarina, ovšem k oficiálnímu představení modelu na chicagském autosalonu v roce 1989 bylo ještě daleko. Italské designéry nahradili japonští, techniku dostal na starost Shigeru Uehara. Honda tehdy dodávala motory týmu F1 McLaren, takže měla z čeho čerpat. 

Navíc využila i jezdce britské formulové stáje, Brazilec Ayrton Senna se podílel na ladění podvozku. Se svou prací byl nejspíš hodně spokojený, protože si NSX pořídil i jako soukromý vůz. Některé prameny uvádějí, že vlastnil dokonce tři exempláře.

Se sériovou výrobou supersportu (délka 4 425 mm, šířka 1 810 mm, výška
1 170 mm, rozvor 2 530 mm) začala japonská značka v roce 1990, nejprve v závodě v Tochigi, později se produkce ujala továrna v Suzuce, odkud také sjel z linky v roce 2005 poslední kus první generace.

Honda se rozhodla, že nebude nic kopírovat a vydá se vlastní cestou. A tak zvolila hliníkovou karosérii, která snižovala hmotnost a zaručila její tuhost. Ostatně hliník dostal hlavní slovo i při konstrukci pohonné jednotky, jíž byl třílitrový vidlicový šestiválec, který byl uložený napříč před zadní nápravou. Systém VTEC pak dovoloval skutečně sportovní výkonnost a využití síly 274 koní.

Výtečně naladěný podvozek se podílel na ovladatelnosti, odborníci při srovnání například s Ferrari 348 museli uznale pokyvovat hlavou nad tím, co se japonské značce podařilo.

Nezůstalo však pouze u jedné varianty, na svět přišla i Honda NSX Targa s odnímatelnou střechou a v roce 1997 i silnější verze. Zvětšený objem motoru na 3,2 litru přidal i výkon na 215 kW (292 koní), což vylepšilo akceleraci. Původní agregát zůstal ve vozech s automatickou převodovkou, v USA se prodávaly pod značkou Acura. 

V Japonsku se prodávaly NSX S a NSX S-Zero s menší hmotností a tvrdším nastavením podvozku, což přispělo k dynamičtějšímu projevu. Varianta NSX Type-R pak měla dokázat, že sportovní výkony nebrání tomu, aby bylo auto využito i v běžném provozu.

Honda NSX první generace

V roce 2002 přišel na řadu facelift, který odzvonil dosud používaným výklopným světlometům, na což měly vliv bezpečnostní předpisy, přednost dostaly stálé.

Prodeje však poněkud zůstávaly za představami vedení automobilky, a tak byla produkce NSX v roce 2005 ukončena. V průběhu patnácti let bylo vyrobeno na 18 800 vozů.

Honda NSX
Honda NSX

To však neznamená, že by byl projekt supersportu v Hondě navždy uložený k ledu. Byl oprášený a podřízený moderním trendům, to znamená, že se NSX objevilo v roce 2016 v podobě hybridu a pro modelový rok 2019 prošlo řadou vylepšení. 

Zvýšila se tuhost podvozku a vyladěním prošel i hybridní systém pohonu všech kol tak, aby spolupráce dvakrát přeplňovaného šestiválce s objemem 3,5 litru se třemi elektromotory (dva u přední nápravy, jeden u zadní) a výkonem 427 kW (581 koní) byla blesková a bezchybná. Navíc inovované adaptivní tlumiče mají za úkol zpříjemnit jízdu v běžném provozu, ale na okruhové trati dodat vozu více stability.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Auta našeho mládí: sraz socialistických vozidel přivítal opravdové perly

6. sraz socialistických vozidel v Hnačově na Klatovsku

Šestý sraz socialistických vozidel v Hnačově na Klatovsku o uplynulém víkendu přivítal 961 aut a přes tři tisíce...

Trabant pro plážové šviháky. Soudruzi z NDR si mohli nechat zajít chuť

Trabant Tramp

Otevřený Trabant Tramp pro volný čas a zábavu byl určen především pro export do kapitalistických zemí. Na počátku...

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

Najdete na iDNES.cz