Čtvrtek 1. října 2020, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 1. října 2020 Igor

Osudná zatáčka Ayrtona Senny, génia posedlého vítězstvím

Niki Lauda a Ayrton Senna. Dvě legendy formule 1. První vládl slavným světovým okruhů v 70. a 80. letech, druhý pozici lídra převzal. Naposledy se setkali přesně před čtvrt stoletím při Velké ceně San Marina. Pro Sennu to byl závod poslední. Lauda ho přežil přesně o čtvrt století. Zemřel minulý týden.

Ayrton Senna (vpravo) měl s Niki Laudou leccos společného. Oba géniové volantu vybojovali titul mistra světa třikrát. Snímek je z Velké ceny Velké Británie v roce 1984. | foto: Getty Images

Píše se 1. květen 1994. Ayrton Senna ráno dorazí na okruh do Imoly. Před startem prohodí pár slov s další superstar Formule 1 Niki Laudou, pak už následuje start Velké ceny San Marina. Poslední závod brazilské legendy F1. V sedmém kole závodu, přesně 17 minut a 23 sekund po startu jeho williams dostává lehký smyk. 

Senna kvůli prasklé tyči řízení nedokáže vůz vyrovnat a přes usilovné brzdění vyjíždí z trati. V zatáčce zvané Tamburello naráží ve více než dvousetkilometrové rychlosti do betonové zdi. Přestože mu byla okamžitě poskytnuta lékařská péče, o necelé čtyři a půl hodiny později v boloňské nemocnici Maggiore ve svých 34 letech umírá. Pitva prokáže, že byl usmrcen částí závěsu kola, která mu rozdrtila přilbu.

Záběr havárie Ayrtona Senny v Imole, při které brazilský šampion zemřel.

Záběr havárie Ayrtona Senny v Imole, při které brazilský šampion zemřel.

Brazilský génius volantu se v letech 1988, 1990 a 1991 stal mistrem světa, pokaždé v barvách stáje McLaren. Mnohými fanoušky, ale i odborníky je Senna dodnes považován za nejlepšího závodníka všech dob. Na samotný vrchol žebříčku ho pasuje i mnoho pilotů.

Niki Lauda

Odsouzen k úspěchu

Zemřel Niki Lauda, hrdina závodních tratí, jehož zjizvená tvář se stala mementem pro všechny ostatní. Právě Laudu na pozici ikony formule 1 Senna v polovině osmdesátých let nahradil. Na závodní trati se potkávali dvě sezony. Příběh Nikoho Laudy čtěte zde.

Automobilový závodník Niki Lauda oznámil šest týdnů po vážné havárii návrat do...
Niki Lauda

Talent z Brazílie

Brazilský pilot se narodil 21. března 1960 a v sedmnácti letech se stal mistrem Jižní Ameriky v motokárách. Chtěl však výš a tak změnil život a vše podřídil svému snu. V jednadvaceti se přestěhoval do Velké Británie a závodil ve formuli Ford. V šampionátu se stal senzací. Pozdvižení probudil i při jediné sezoně ve Formuli 3. První závod ve Formuli 1 absolvoval tichý a plaše působící mladík za stáj Toleman v roce 1984 při Velké ceně Brazílie. Pohublý drobný muž byl ovšem neskutečně ambiciózní, pokud chcete být šampionem, jiný ani být nemůžete. S tolemanem, který po stránce techniky a ovladatelnosti patřil na chvost pole, předváděl celou sezonu neskutečné věci. Když nespolehlivý stroj vydržel, dojel s ním Senna daleko vpředu mezi nejlepšími.

O rok později přestoupil do týmu Lotus a s plachostí byl konec. Stal se z něj rváč s nezkrotnou touhou po vítězství. V roce 1988 usedl do vozu Honda McLaren, jeho týmovým kolegou byl Alain Prost, bylo z toho všeobecně známé otevřené nepřátelství, přetahovaná dvou kohoutů skončila titulem mistra světa pro Sennu.

Fotogalerie

Příští ročník byl stejný, měl ovšem epické vyvrcholení. Po Prostem šikovně vyprovokované srážce v Suzuce byl Senna diskvalifikován, ztratil titul a nechal se strhnout k veřejnému prohlášení, že „francouzská FIA-mafie vedená jejím prezidentem a Prostem šampionát zmanipulovala“. Následující dva roky patřily jemu, titul za rok 1991 získal McLaren jen díky Sennově mistrovství, jeho vůz byl určitě horší než monoposty stáje Williams-Renault. K ní přestoupil v roce 1994. Celkově vyhrál 41 závodů Formule 1, na stupních vítězů stál osmdesátkrát. Svět si ho bude navždy pamatovat jako nebojácného, někdy možná bezohledného muže s dokonalou soustředěností a posedlostí vítězit.

Ayrton Senna na snímku před Velkou cenou Francie 1993

Ayrton Senna na snímku před Velkou cenou Francie 1993

Ayrton Senna ve voze stáje Williams

Ayrton Senna ve voze stáje Williams

Japonský supersport laděný Sennou

Píše se rok 1988 a po závodním okruhu v Suzuce se prohání při testovacích jízdách podivné červené autíčko. Jeho rychlost se pohybuje až na hranici 280 km/h a pilot se spokojeně usmívá. Honda NSX s Ayrtonem Sennou za volantem dokázala, že je pravým supersportem.

Automobiloví fanoušci tvrdí, že uvedením modelu NSX se svět supersportů zcela změnil. Do té doby vládly značky Ferrari a Porsche, jenomže s příchodem Hondy do výjimečného segmentu museli konstruktéři v Maranellu i Stuttgartu zpozornět.

Retromobile 2016

Honda snila o výrobě dvoudveřového sportovního kupé už delší čas, v roce 1984 vznikl první koncept, na jehož vzhledu se podílelo slavné designové studio Pininfarina, ovšem k oficiálnímu představení modelu na chicagském autosalonu v roce 1989 bylo ještě daleko. Italské designéry nahradili japonští, techniku dostal na starost Shigeru Uehara. Honda tehdy dodávala motory týmu F1 McLaren, takže měla z čeho čerpat. 

Navíc využila i jezdce britské formulové stáje, Brazilec Ayrton Senna se podílel na ladění podvozku. Se svou prací byl nejspíš hodně spokojený, protože si NSX pořídil i jako soukromý vůz. Některé prameny uvádějí, že vlastnil dokonce tři exempláře.

Se sériovou výrobou supersportu (délka 4 425 mm, šířka 1 810 mm, výška
1 170 mm, rozvor 2 530 mm) začala japonská značka v roce 1990, nejprve v závodě v Tochigi, později se produkce ujala továrna v Suzuce, odkud také sjel z linky v roce 2005 poslední kus první generace.

Honda se rozhodla, že nebude nic kopírovat a vydá se vlastní cestou. A tak zvolila hliníkovou karosérii, která snižovala hmotnost a zaručila její tuhost. Ostatně hliník dostal hlavní slovo i při konstrukci pohonné jednotky, jíž byl třílitrový vidlicový šestiválec, který byl uložený napříč před zadní nápravou. Systém VTEC pak dovoloval skutečně sportovní výkonnost a využití síly 274 koní.

Výtečně naladěný podvozek se podílel na ovladatelnosti, odborníci při srovnání například s Ferrari 348 museli uznale pokyvovat hlavou nad tím, co se japonské značce podařilo.

Nezůstalo však pouze u jedné varianty, na svět přišla i Honda NSX Targa s odnímatelnou střechou a v roce 1997 i silnější verze. Zvětšený objem motoru na 3,2 litru přidal i výkon na 215 kW (292 koní), což vylepšilo akceleraci. Původní agregát zůstal ve vozech s automatickou převodovkou, v USA se prodávaly pod značkou Acura. 

V Japonsku se prodávaly NSX S a NSX S-Zero s menší hmotností a tvrdším nastavením podvozku, což přispělo k dynamičtějšímu projevu. Varianta NSX Type-R pak měla dokázat, že sportovní výkony nebrání tomu, aby bylo auto využito i v běžném provozu.

Honda NSX první generace

V roce 2002 přišel na řadu facelift, který odzvonil dosud používaným výklopným světlometům, na což měly vliv bezpečnostní předpisy, přednost dostaly stálé.

Prodeje však poněkud zůstávaly za představami vedení automobilky, a tak byla produkce NSX v roce 2005 ukončena. V průběhu patnácti let bylo vyrobeno na 18 800 vozů.

Honda NSX
Honda NSX

To však neznamená, že by byl projekt supersportu v Hondě navždy uložený k ledu. Byl oprášený a podřízený moderním trendům, to znamená, že se NSX objevilo v roce 2016 v podobě hybridu a pro modelový rok 2019 prošlo řadou vylepšení. 

Zvýšila se tuhost podvozku a vyladěním prošel i hybridní systém pohonu všech kol tak, aby spolupráce dvakrát přeplňovaného šestiválce s objemem 3,5 litru se třemi elektromotory (dva u přední nápravy, jeden u zadní) a výkonem 427 kW (581 koní) byla blesková a bezchybná. Navíc inovované adaptivní tlumiče mají za úkol zpříjemnit jízdu v běžném provozu, ale na okruhové trati dodat vozu více stability.

Autoři:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví. Elektromobily a klasická auta...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Unikátní analýza čtyř tisíc hypoték: zjištění jsou mnohdy překvapivá

Premium Hypoteční trh zlevňuje a trhá rekordy. Jaká je ale realita při poskytování hypotečních úvěrů? Jak rychle je lze získat,...

  • Další z rubriky

Nejlepším rodinným autem je dodávka, říká Jan Bordovský. „Tédvojka“ jej odvezla i na svatbu

Je nadšenec do koloběžek. Snaží se kultivovat český karavaning, dostat ho na evropskou úroveň a dal mu hlas ve veřejném...

Nejvíc si užívám, když mohu cestou zakotvit, kde chci, říká kajakář Hradilek

I český vodní slalomář a kajakář Vavřinec Hradilek patří k lidem, pro které je Volkswagen Transporter nedílnou součástí...

Tyhle jste měli koupit! Pět sporťáků, které každým dnem stoupají na ceně

Premium Trh se sportovními vozy je nevyzpytatelný. I když obecně platí poučka, že limitované edice věhlasných modelů nebudou na...

OBRAZEM: Rej wartburgů oslavil výročí. Před 55 lety přišlo střídání modelů

Roku 1965, před pětapadesáti lety, se v Eisenachu střídaly na lince původní Wartburg 311 s jeho nástupcem, modelem 353....

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Herečka Veronika Arichteva je maminkou. Syna rodila patnáct hodin

Herečka Veronika Arichteva (34) se na sociálních sítích pochlubila, že je od úterý maminkou. S režisérem Biserem...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...

Na Tinderu jsem se nestačila divit, popisuje redaktorka seznamování

Seznamovací aplikace využívá devětapadesát procent Čechů. A to už je dost na to, aby nám dokázaly pěkně zamíchat...