Hitlerovu autu snů se nový rekord nezdařil

  15:54aktualizováno  15:54
Vyhrávala pro německou třetí říši jeden automobilový závod za druhým a byla pýchou Adolfa Hitlera. O čem mluvíme? O formuli z dílny Auto Union, předchůdce Audi, vyrobené v roce 1939, kterou chtěla pařížská aukční síň Christie’s vydražit v sobotu za rekordní částku přesahující 12 milionů dolarů.

HITLEROVA IKONA. Formule Auto Union z roku 1939, která dobývala slávu nacistickému Německu. | foto: Profimedia.cz

Aukce se nakonec nekonala, protože se licitátoři zalekli temné minulosti závodního auta, která má sílu 485 koní a dokáže jet rychlostí 310 kilometrů za hodinu. Svůj poslední závod vyhrálo v srbském Bělehradě dva dny po vpádu Německa do Polska v roce 1939.

Stejných audi už je na světě jen pět. Na zakázku si je nechal vyrobit Adolf Hitler, aby dokázal německou nadřazenost nad ostatními producenty aut. Za "svůj“ sporťák zaplatil v přepočtu 2,3 milionu dolarů. Jeho jméno byste však v seznamu u dražených předmětů nenašli. Stojí tam jen německý kancléř.

"Mnoho lidí je na jeho jméno citlivých, a my k němu nechceme přitahovat víc pozornosti,“ řekl zástupce Christie’s Rupert Banner.

Formule má opravdu zajímavou historii. Po porážce Německa ve druhé světové válce nechal sovětský vůdce Stalin odvézt osmnáct závodních aut do své země. Údajně si chtěl vyrobit vlastní formuli. Nepovedlo se. Z válečné kořisti se uchoval jen jeden exemplář v Charkově, který bude prodán v aukci. Ostatní tři sporťáky vlastní audi a jeden nejmenovaná asijská firma.

Částka za prodej audi by podle znalců mohla být rekordní a překonat 11 milionů dolarů, za které se v roce 1987 prodalo bugatti typu 41 vyrobené v roce 1931.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Revoluční dodávku postavili Francouzi roku 1939, byla ošklivá a praktická

Citroën TUB

Prvním moderně řešeným dodávkovým automobilem se stal opomíjený Citroën TUB. Primát mu zajistily posuvné dveře na boku...

Tisíc kilometrů za týden, to bylo rekordní dobrodružství z Čech do Německa

Před 125 lety se na 939 km dlouhou cestu vydal baron Liebieg s vozem Benz...

Šestnáctého července uplynulo 125 let od první dálkové jízdy na světě, která nese českou stopu. Dobrodružnou cestu...

Z Prahy vyjel závod veteránů. První etapu absolvují vlakem

Retro Prague Historic Rally 2019

Z centra Prahy ve čtvrtek odpoledne slavnostně odstartoval 20. ročník Retro Prague Historic Rally, která je podle...

Najdete na iDNES.cz