Je to Mercedes 300 SL „Gullwing“. Jeho legenda se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans.
Nápad postavit supersport značky Mercedes přišel paradoxně z USA od tamního importéra německých vozů Maxe Hoffmana.
Do dvou let připravili ve Stuttgartu civilní verzi se jménem 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht), v níž však zůstal závodní trubkový rám, takže dveře byly zavěšeny na střechu. Po otevření vypadalo auto jako racek s křídly, proto se mu začalo přezdívat gullwing (gull = racek, wing = křídlo; anglicky).
Právě kvůli Hoffmanovi oslavil Gullwing svoji výstavní premiéru v roce 1954 nikoli v Evropě, ale na autosalonu v New Yorku.
Racčí dveře nebyly zdaleka tím jediným, čím tento vůz (v interním označování značky model W 198) vynikal. Pod kapotou měl jeden z nejmodernějších a nejvýkonnějších motorů své doby. Řadový šestiválec s objemem 3,0 l a výkonem až 225 koní (165 kW) uložený podélně za přední nápravou udělal z Gullwinga první cestovní osobní automobil s přímým vstřikováním benzinu (tehdy ještě mechanickým) a nejrychlejší sériový vůz své doby.
Jezdil přes 260 km/h. Šlo o skutečný závodní speciál určený k provozu na běžných silnicích, jenž si však musel vystačit pouze s konvenčními bubnovými brzdami.
Nádherná aerodynamická karoserie je dílem konstruktéra Rudolfa Uhlenhauta.
Produkce velkolepého kupé byla ukončena již v roce 1957 a ve výrobě na ně navázal odvozený roadster 300SL. Uzavřených provedení vzniklo 1 400, roadsteru bylo o necelou pětistovku víc. Dochované gullwingy patří k nejvyhledávanějším sběratelským raritám.
12. února 2016 |