Pondělí 20. března 2023, svátek má Světlana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. března 2023 Světlana

Náklaďák je lepší než kůň, nestoná a nekope. A uveze spoustu piva

První nákladní automobil se spalovacím motorem postavili v roce 1896 u Daimlera. Zpočátku však nákladní automobil neoslovil své potenciální uživatele tak přesvědčivě jako automobil osobní. Naštěstí netrvalo dlouho a velký potenciál ukrytý v tomto novém dopravním prostředku se začal drát na povrch.
Pětitunka Daimler z roku 1898

Pětitunka Daimler z roku 1898 | foto: Daimler AG

Dva z nejvýznamnějších průkopníků automobilismu, němečtí vynálezci a konstruktéři Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach, založili v roce 1890 společnost Daimler Motoren Gesellschaft (DMG). To už měli za sebou mimo jiné i stavbu prvního motocyklu (1895; resp. pramotocyklu, zkrátka to bylo dvoukolové vozidlo) a prvního čtyřkolového vozu (1886) s benzinovým motorem. A když říkáme prvního, myslíme tím prvního na celé širé Zemi.

První náklaďák

V roce 1896 přinesla světu společnost DMG první nákladní automobil. A stejně jako první motocykly a první osobní automobily si ho nesmíme nijak idealizovat. Daimler využil jako platformu prvního náklaďáku právě koňský vůz. Výsledný produkt na první pohled neměl oj a především absentovala jakákoliv tažná zvířata.

První nákladní automobil Daimler z roku 1896
První nákladní automobil Daimler z roku 1896

První nákladní automobil Daimler z roku 1896

Mnohem důležitější však byly a větší práci daly věci, které měl automobil oproti koňskému povozu navíc. Především to byl nezbytný motor, čtyřdobý dvouválec Phoenix s litrovým zdvihovým objemem a výkonem čtyř koní se nacházel za hnací zadní nápravou. Nešikovného umístění motoru se v době hledání konstrukčních cest nelekejme.

Vůz dostal pořádné odpružení, což mělo chránit především motor před útrapami otřesnými. Naopak zůstala původní loukoťová kola s kovovými obručemi, protože pro kola s pneumatikami, byť pneumatika již byla také vynalezena, ještě čas v této aplikaci neuzrál.

Dvouválec Phoenix z roku 1896

Pohotovostní hmotnost vozidla se udává 1,5 tuny, užitečná hmotnost také 1,5 tuny. Maximální rychlost směle atakovala hodnotu 12 km/h.

Smysluplné využití nákladních automobilů připadalo tehdy na vzdálenosti v řádu desítek kilometrů, ať už pro dopravu ryze lokálního charakteru (od lokálních zdrojů k ne příliš vzdáleným cílům), nebo se na ně měly překládat náklady z vlaků na poslední etapu cesty přímo na místo určení. Pro dálkovou dopravu se tyto nákladní automobily ještě nehodily, tam byla železnice bezkonkurenční.

Kůň nebo automobil

Případné potenciální uživatele nechaly první nákladní automobily kupodivu chladnými, zájem se nekonal. Byla to nová věc a každý byl zvyklý na „poctivé“ koně. Setrvačnost v myšlení tak zpočátku působila jako kontraproduktivní prvek v zavádění náklaďáků do praxe.

To bylo něco zcela jiného než v oboru automobilů osobních, kde se našlo mezi bohatými dost jedinců bažících po něčem netradičním, čím by se mohli ve společnosti blýsknout, anebo jen toužili po nových dobrodružstvích. Tam se nekoukalo na rentabilitu takového počínání, tam auto nebylo určeno vyloženě k vydělávání kapitálu (s výjimkou taxislužby apod.), ale často k „pouhé zábavě“.

A na tu rentabilitu se asi nedívali ani provozovatelé koňské dopravy, protože právě u nich by byla s automobily místo koní rozhodně vyšší. Stačí si jenom uvědomit, že kůň vyžaduje pravidelnou každodenní starost včetně krmení, a to nezávisle na pracovním využití. Nemůžete ho na dva dny zavřít do garáže, když zrovna není zakázka na dopravu zboží.

Zajímavá jsou i konkrétní čísla. Tažný kůň vyšel bratru na 1 500 marek a roční náklady na něj čítaly kolem tisíce marek. Nový malý Daimlerův náklaďák s nosností 1,5 tuny se prodával za 5 200 marek a velká pětitunka, která přišla o dva roky později, za 8 500 marek. A k tomu dodejme, že na pětitunový náklad jeden kůň zdaleka nestačí.

Uvádí se, že u středně velkého dopravce byly průměrné finanční náklady v případě koňské přepravy 20,80 feniků na tunokilometr, ale u automobilu to průměrně vycházelo pouze na 13,80 feniků na tunokilometr.

Počátky dějin automobilové nákladní dopravy

Nezájem zákazníků však Daimlera nerozházel. Na svou chvíli, ve kterou neochvějně věřil, ovšem nečekal se založenýma rukama. Už od září 1896 měla společnost DMG v nabídce k výrobě čtyři typy náklaďáků s užitečnými hmotnostmi od 1,5 do 5 tun a s motory o výkonech od čtyř do deseti koní. Motor se přestěhoval do prostoru pod řidičem (přenos výkonu na zadní hnací nápravu nepředstavoval ani v té rané době žádnou velkou složitost).

Stejného podzimu putoval první prodaný náklaďák značky Daimler do Londýna. Ostatně Velkou Británii můžeme označit za ideální prostředí pro tento primát. Londýn už byl přirozeným prostředím silničních nákladních vozidel na parní pohon, a tak nový benzíňák tam už snad nikoho nemohl rozházet.

A několik měsíců předtím ve Velké Británii konečně zrušili tzv. „praporkový zákon“, který omezoval rychlost silničních samohybů v obcích na 2 míle za hodinu (3,2 km/h) a mimo obce na 4 míle za hodinu (6,4 km/h). Obsluhu samohybů museli podle tohoto zákona tvořit tři muži, z toho dva ovladači a jeden chodec s červeným praporkem spěchající 55 metrů před vozem, aby všechny na cestě varoval, že něco jede.

Vývojem procházela i samotná technika. V roce 1897 dostaly motory vozidel Daimler magnetoelektrické zapalování Bosch, které bylo mnohem spolehlivější než žhavící trubičky procházející hlavou válce a zahřívané externím plamínkem.

Ještě se trochu podívejme, jak to bylo s počátkem automobilové nákladní dopravy v samotném Německu. A jak to bylo s firmou DMG.

Daimler se snažil, seč mohl. Novou pětitunku poslal na vyzkoušení cihelně v Heidenheimu, aby mohl odstranit případné konstrukční nedostatky odhalené v těžkém provozu. Své výtvory také prezentoval na různých výstavách.

Pětitunka Daimler v době mezinárodní výstavy v Paříži v roce 1898. První muž zleva je Gottlieb Daimler (ostatně na korbě to má napsáno) a čtvrtý muž zleva je Wilhelm Maybach. Také můžeme říci, že to jsou na fotografii jediní dva pánové v buřinkách, totožnost jejich sousedů v cylindrech neznáme.

Zemědělské výstavy přímo vybízely vystavovat nákladní vozy Daimler vedle tradičních tažných zvířat. A reklamní tiskoviny zdůrazňovaly, že náklaďák je schopen plně nahradit tažné koně v dopravě. Navíc netrpí chorobami a nemá žízeň ani hlad. A nekope. Ano, poruchy mít může a žere palivo, ale při porovnávání s koněm to přece nebudeme zdůrazňovat.

V roce 1901 bylo v Německu sice dnešní optikou neuvěřitelných šestnáct podnikatelských subjektů zaobírajících se výrobou tohoto druhu techniky, ale ty v tom roce vyprodukovaly dohromady pouhých 39 kusů nákladních automobilů. Po počátečním váhavém období se však počty náklaďáků vyrobených a prodaných v Německu začaly prudce zvyšovat.

Pokud nás zajímá Daimler, tak ten už v roce 1903 vyrobil 140 náklaďáků a roční produkci tisícovky kusů překročil v roce 1910. K tomu přišel impuls v podobě armádní dotace (praktikované od roku 1908) na nákup i provoz této techniky civilním uživatelům, kteří se na oplátku museli zavázat, že v případě vypuknutí války svůj vůz armádě urychleně poskytnou.

Výhody nákladních automobilů dokázaly ocenit především pivovary. Například v roce 1898 bylo z devíti Daimlerových pětitunek prodáno pivovarům sedm kusů. A z 5 400 nákladních automobilů všech značek provozovaných v Německu v roce 1912 jich pro pivovary jezdilo 43 procent.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Sex v autě pohledem žen: Díry od podpatků ve stropě? To musíte zažít!

„Nemáš to nepohodlný?“ „Vůbec. Je to skvělý.“ Kdo už někdy zažil sex v autě, nejspíš hned poznal, že předchozí věta je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

Nový trik exekutorů: věřitel se za jednu korunu může hojit na dlužníkovi

Premium Exekutoři a věřitelé našli způsob, jak zůstat s dlužníkem ve hře o splacení dluhu, i když podle zákona mají exekuci...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena...

První autorádio stálo půlku auta, které museli kvůli Motorole rozebrat

Den před svatým Valentýnem má v kalendáři místo Světový den rozhlasu. Od objevu šíření rádiových vln až k prvním přímým...

Málokterý čtyřicátník by jel tak dobře jako já, usmívá se legenda F1 Derek Bell

Premium Potkali jsme se už poněkolikáté, ale poprvé jsme měli čas si popovídat. Navíc ve velice uvolněné atmosféře eventu, kde...

Jak naplno využít příspěvek od zdravotní pojišťovny?
Jak naplno využít příspěvek od zdravotní pojišťovny?

Připravit se na příchod miminka je poměrně náročné, a to i po finanční stránce. Věděli jste, že vám pomůže vaše zdravotní pojišťovna? Ta umožňuje...

Vypadni z pódia, pleskla Avril Lavigne polonahou aktivistku přes prsa

Avril Lavigne pobavila diváky na předávání cen Juno, kanadské obdoby Brit Awards. Ve chvíli, kdy přebírala svou cenu...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...