Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na snímku je Cadillac 1958. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Deset let od bankrotu General Motors. Mamut měl opravdu na kahánku

  • 7
Před deseti lety, 1. června 2009, požádala americká automobilka General Motors soud o bankrotovou ochranu před věřiteli. Byl to čtvrtý největší bankrot v historii Spojených států a největší bankrot ve zpracovatelském sektoru USA.

General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy Cadillac, Chevrolet nebo například Pontiac byla i jedním ze symbolů Spojených států. 

Vláda následně automobilce pomohla finanční injekcí ve výši téměř 50 miliard dolarů a výměnou za pomoc v GM získala podíl 60,8 procenta, který pak postupně prodala. Automobilka bankrotový režim opustila po pouhých 39 dnech a díky reorganizaci financované vládou se vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze.

Automobilka se s potížemi potýkala již dlouho před vyhlášením bankrotu. Situaci vyhrotila hospodářská krize z roku 2008, vysoké ceny ropy a nedostupnost úvěrů. V listopadu 2008 nejprve akcie GM spadly v důsledku hospodářské krize na šestašedesátileté minimum. Důvodem byl zejména rostoucí politický odpor vůči navrhované pomoci automobilovému průmyslu v USA. V roce 2008 také japonská automobilka Toyota Motor poprvé v globálním prodeji automobilů předstihla GM, která vládla světovému automobilovému trhu od roku 1931. Světovou jedničkou tak byla GM 76 let.

Během roku 2009 se ukazovalo, že situace automobilky je ještě horší, než se čekalo. V únoru bylo oznámeno, že GM v roce 2008 hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a vedení následně vyjádřilo „vážné pochybnosti“, zda bude firma za současné situace schopna přežít.

Po ukončení bankrotového režimu se zeštíhlená automobilka zaměřila na čtyři hlavní značky - Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac, zůstal jí i australský Holden. GM Korea, ve které americký koncern drží 77 procent akcií, vznikl na základech bývalé automobilky Daewoo. V rámci společného podniku SAIC-GM-Wuling vyrábí se svými partnery v Číně také vozy pro místní levnou značku Baojun.

Automobilka v rámci restrukturalizace snížila počet zaměstnanců, uzavřela některé továrny a zbavila se, nebo ukončila výrobu některých neziskových značek jako Hummer, Pontiac, Saab a Saturn. V roce 2017 GM nakonec prodala francouzské PSA Group za 2,2 miliardy eur (zhruba 57,4 miliardy korun) i svou evropskou divizi, kam patřil německý Opel a britská značka Vauxhall.

GM, která sídlí v Detroitu, je v současnosti největší automobilkou ve Spojených státech, na žebříčku největších světových výrobců automobilů GM patří čtvrté místo po Toyotě, Volkswagenu a automobilce Hyundai/Kia. Firma loni dosáhla čistého zisku kolem osmi miliard dolarů po téměř čtyřmiliardové ztrátě v předchozím roce. Ke konci loňského roku společnost zaměstnávala 173 000 lidí. Produkce loni činila přes osm milionů vozů.

Společnost General Motors oficiálně vznikla v září 1908 jako General Motors Company ve městě Flint ve státě Michigan na základech automobilky Buick založené v roce 1903 v Detroitu. Jejím zakladatelem byl William Durant (1861-1947). K automobilce Buick postupně přibyly Oldsmobile, Oakland (Pontiac) a Cadillac. Durant stál také společně s Louisem Chevroletem v roce 1911 za vznikem automobilky Chevrolet, kterou GM pohltil v roce 1917. To již Durant ale ve firmě nefiguroval, se společností se rozešel ve zlém.

,