Pondělí 2. srpna 2021, svátek má Gustav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. srpna 2021 Gustav

První sovětské auto vymysleli koncem války. Poběda se dostala i za hranice

  9:00
Před 75 lety, 19. června 1945, byl poprvé představen sovětský automobil GAZ M20 Poběda. První prototyp automobilu, který svůj název získal kvůli blížícímu se vítězství Spojenců v druhé světové válce, byl dokončen v listopadu 1944. Podobu i jméno schvaloval v Kremlu sám Stalin.

GAZ M20 Poběda | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Původně se měl jmenovat Rodina a za celým projektem stál Andrej Lipgart, tehdejší šéfkonstruktér automobilky GAZ (Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod). 

„Poběda byl první osobní automobil, který byl projektován v SSSR a který byl zároveň dostupný i v zahraničí,“ uvádí Technické muzeum v Brně. Ve svých počátcích automobilka GAZ vyráběla vozidla podle licence Fordu.

Vývoj začal již v roce 1943, tedy ještě v období druhé světové války. Díky tomu také nakonec dostal své symbolické jméno „Poběda“, tedy rusky „vítězství“. 

Vůz byl na svou dobu hodně velký, s délkou 4 665 milimetrů a rozvorem 2 700 milimetrů by dnes pasoval do střední třídy, tedy do království VW Passat a Škody Superb.

Lipgart vlastně postavil první sovětský automobil se samonosnou karoserií. Nebylo to ovšem tak jednoduché. Sériová výroba pobědy začala v červnu 1946, po dvou letech byla ovšem kvůli nedostatkům přerušena.

„Například se nedařilo lisování navržených velkých plechových dílů. A proto se tedy velký díl rozdělil na několik, ty se pak vylisovaly, následně svařovaly, brousily a tmelily. Do vozů také zatékalo a skrze těsnění dveří a oken pronikal dovnitř prach. Lidé si stěžovali i na hlučnost a další problémy,“ popisuje magazín Autorevue. „V roce 1948 se tedy výroba nuceně zastavila a konstruktéři museli zapracovat na nápravě. Například se snížil sedák, aby se dovnitř mohli usadit i větší lidé, nový byl ale i tlumič výfuku, odpružení zadní nápravy či karburátor.“

Čtyřválec s objemem 2 112 cm³ poskytoval zpočátku výkon 37 kW, který se po modernizacích postupně zvyšoval. Rozpohybovat jeden a půl tuny těžký robustní vůz na stovku trvalo motoru tři čtvrtě minuty. Původně se počítalo podle knihy „Auta východního bloku“ od automobilového historika Jana Tučka i s šestiválcem, ale ten měl zatrhnout Stalin, protože se obával, že bude spotřebovávat moc benzinu. Čtyřválec nakonec jezdil se spotřebou 12 až 14 litrů.

Motor uložený vpředu poháněl přes třístupňovou manuální převodovku zadní kola zavěšená na tuhé nápravě. Poběda měla být podle všeho prvním v Rusku vyráběným automobilem osazeným hydraulickými brzdami, na obou nápravách byly bubnové.

Poběda se vyráběla v několika modifikacích, terénní verze s označením GAZ-M72 s podvozkem vojenského terénního automobilu GAZ 69 určená pro šéfy kolchozů v hloubi Rusi bývá označována za první SUV.

Automobil se v Gorkém vyráběl až do roku 1958, celkem bylo vyrobeno přes 230 tisíc kusů tohoto na svou dobu originálního automobilu. 

Pobědy sloužily jako taxíky ve Skandinávii, vyvážely se i do Belgie, Rakouska, Německa či USA. „Do Československa se pár stovek kusů dostalo v letech 1955–1957,“ píše Autorevue. Pobědu nahradila v nabídce slavná Volha Carevna – GAZ 21.

„Několik dílů v nejnovějších Volhách pochází ještě z Pobědy – jejich označení v katalogu začíná číslem 20,“ uvádí automagazín Garáž.cz.

GAZ M-72

GAZ M-72

„Od roku 1951 se pod značkou Warszawa montoval i v Polsku ve varšavské automobilce FSP a položil tak základy polské poválečné motorizace,“ připomíná Technické muzeum v Brně. Do roku 1973 jich vzniklo přes čtvrt milionu pod označením M20 a v následných evolucích 200, 201 a 202 (čtěte zde). Pár jich údajně smontovali také v Pchjongjangu v Severní Koreji.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Mustang není jen legendární Eleanor. Houpavý divoch je esencí Ameriky

Premium Je to jedno z nejdůležitějších aut dějin amerického automobilismu. Dostal se přes oceán a vetřel se do snů motoristů po...

Poslední záchrana. BMW přežilo díky italské bublině, Porsche křísilo SUV

Volkswagen, Porsche, Ford. I ty největší a nejslavnější světové automobilky v průběhu historie stály na hraně bankrotu....

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...