Fuego: pohledný třicátník ve špatné kondici

  10:00aktualizováno  10:00
Další z mnoha letošních kulatin se týkají jednoho z nejhezčích aut 80. let. Třicítky se letos dožívá Renault Fuego, který v několika exemplářích zpestřoval čekání na poslední Spartakiádu i zhusákovatělému českému národu. Nástupce legendárních "kupíček" 15 a 17 dosud nepoznaným způsobem zkombinoval krásu s praktičností a připsal si i několik rekordů. Přesto se ale hitem nestal...

Renault Fuego | foto: Renault

Atraktivní tvary vyrostly na základech modelu 18, což bylo jasně patrné i při pohledu na příď. Už proto se tedy nedaly očekávat příliš sportovní zážitky, čemuž jasně nasvědčovala i počáteční paleta motorů. Tu totiž otevírala karburátorová čtrnáctistovka pro provedení TL a GTL s mechanickým sytičem a výkonem 43 kW, tedy podobným, jako tehdejší Škoda 120 LS.

Vrcholem byla sedmnáctistovka (GTS) 71 kW s automatickým sytičem a pětistupňovou skříní, zaměnitelnou za třístupňový automat. Už z toho je jasné, že fuego v rozporu se svým vzhledem preferovalo pohodlné civilní cestování a tato schizofrenie jej možná stála prodejní úspěch, na nějž po samoprodejných předchůdcích Renault spoléhal. Bez zajímavosti není fakt, že kontrolka rezervní zásoby paliva se stala standardní výbavou až rok po zahájení výroby a halogenové světlomety začínaly u verze GTS.

vzpomínky na oheň

Jak jezdí Renault Fuego. Zkušenosti majitele čtěte ZDE

Protože se Renault snažil konkurovat mantě a capri, bylo třeba posílit. Proto později došlo i na dvoulitr (TX a GTX) o výkonu 81 kW. Ve verzi GTX obdržel mj. pravé zpětné zrcátko, kryt kufru, tónovaná okna a digitální hodiny. Všechny verze byly postupně vylepšovány, avšak k zásadnímu zlomu došlo v roce 1982, kdy se pod svažitou kapotou zabydlel turbodiesel 2,1 l, jehož 65 kW mu umožňovalo konečně sesadit Mercedes-Benz W 123 300 Turbodiesel, tedy slavné "Piano", z trůnu nerychlejšího sériového dieselu. A to i v USA, kde se oba modely též prodávaly.

Ještě v druhé polovině téhož roku došlo na druhé turbo, tentokrát ve spojení s benzinem. Šestnáctistovka o výkonu 96 kW stlačila zrychlení z klidu na 100 km/h pod deset vteřin a maximální rychlost dostala na 200 km/h. To byly tehdy elitní výkony, za něž se nestyděl ani základní model Porsche.

Vrcholu už bylo dosaženo a od roku 1983 donutily zostřující se emisní limity a nevalné prodejní výsledky mířit spíš opačným směrem. Nejdřív došlo na ekonomickou verzi sedmnáctistovky 54 kW, která spolu s pětistupňovou skříní zamířila do GTL, o rok později i na vstřikování paliva pro verzi Turbo na některých trzích a motor 2,2 l pro USA.

Renault Fuego

Pak už ale následují smutné statistiky – nepříliš úspěšný model byl ve Francii nahrazen civilnější "jednadvacítkou" již v roce 1985 (tehdejší průměrný modelový věk byl mnohem delší), tedy pouhý rok po modernizaci. Ve Španělsku vznikal o rok déle, pak byly veškeré aktivity ponechány na Argentině a Venezuele, kde pokračovaly do roku 1992. Tam se stal jedinou volbou motor 2,2 l, který se nakonec dočkal tuningu na 90 kW. Poměrně neznámou je raritní otevřená verze, která se již stala sběratelskou kuriozitou.

Husákovy děti si tento model pamatují z českých silnic dobře, ani ne tak kvůli četnosti výskytu, jako spíš proto, že mezi zaprášenými embéčky a žigulíky doslova svítil. Možná proto jej dodnes nepovažují za nic výjimečného, avšak spotřební model, navíc postavený z materiálů často diskutabilní kvality, se dodnes zachoval v překvapivě malém počtu zachovalých exemplářů. Proto najdete-li nějaký ve stodole pod senem, máte našlápnuto k vlastnictví zajímavého veteránu, který svými tvary i pohodlím potěší i dnes.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Premium

Auto jako investice, díl druhý: pasti, pasti, pastičky a kde je hledat

Láká vás investice do veteránů? Než nějaký koupíte, dobře se připravte. Trh je plný nástrah na nezkušené začátečníky....

Autofotka týdne: Houpací designová ikona východního Německa je zpátky

Houpací auto „Schaukelwagen“ od Hanse Brockhageho a Erwina Andry je designovou ikonou. Vzniklo v padesátých letech jako...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz