Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

aktualizováno 
Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři léta do roku 1971. A i dnes jezdí báječně! Devětačtyřicet let starý taunus svých 350 km veteránské lázeňské rally Carlsbad Classic perfektně zvládl.

Ford Taunus RS17 | foto: Fordpro iDNES.cz

Tvůrce dnešních „eres“ by omdlel nad „sportovností“ sedadel i maximální rychlostí 160 km/h. Ergonom by zase hořce zaplakal nad posazem za volantem a bezpečností při případné nehodě – obrovský volant s tenoučkým středem jsem držel skoro v klíně, jeho střed mířil rovnou na srdce a klouzal mi ve zpocených rukou. Měl jsem si vzít jelenicové rukavičky, moje chyba!

Opěradla výškově neseřiditelných sedadel končí někde pod lopatkami, boční vedení žádné, jsou to prostě měkká křesla.

Ford Taunus RS17

Nastartujete a první dojem vás nijak nenadchne. Otáčky se houpou, zvuk nic moc. Jenže toto auto má v sobě víc, než se zdá. Pak s kovovým cvaknutím  zapadne jednička, noha dupne na pedál a auto radostně vyrazí kupředu.

Dvoulitrový šestiválec do V má sice nijak ohromných 66 kW, tedy 90 koní, ale neškrtí ho žádné emisní normy, takže na plyn reaguje okamžitě. Kratičká řadicí páka tam zasouvá rychlosti po přesně vedených drahách, je to radost! 

Ford Taunus RS17
Ford Taunus RS17
Ford Taunus RS17

A ještě větší potěšení je řízení – tak přesné vedení stopy a hlavně čitelnost je na dnešní poměry nevídaná. Když pak přesednu do moderního vozu, pořád musím volantem korigovat, kam auto jede, odezva je gumová. V taunusu přesně cítím, kam kola jedou, a taky sebemenší náznak smyku, který se dostavuje v ostrých zatáčkách kvůli poháněným zadním kolům často. Jenže korigovat ho nedá vůbec žádnou práci, naopak, je to požitek.

Fotogalerie

Pobavily nás některé dnes už nevídané drobnosti, na které si pamětníci vzpomenou: víko kufru i hrdlo nádrže skryté pod poznávací značkou se otvírají jediným klíčkem, záleží, na kterou stranu jej otočíte. Trojúhelníková výklopná okénka předních dveří báječně ventilují i ve vedrech.

A trojice budíků na středovém tunelu sice zabírá odkládací plochu – ale je parádní! Auto z depozitáře Fordu v Kolíně nad Rýnem je v bezvadném stavu, automobilka nám k němu „půjčila“ i mechanika. Klaus ale neměl žádnou práci – jen vždy ráno celé auto přeleštil speciálním hadříkem, abychom mezi dalšími unikáty nedělali ostudu.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Hogo fogo škodovky obsadily Poděbrady, stovky slavily padesátiny

HundertGang 2019 anebo 50 let Stovky, to byl tradiční sraz pořádaný Veteran Car Clubem Poděbrady o posledním zářijovém...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s...

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Najdete na iDNES.cz