Ford RS200. Svalnatá příď s množstvím kulatých světlometů mohla zdánlivě připomínat vozy Porsche. Výkonnější verze Evolution (RS200E) z našich snímků se pozná podle mohutných sacích „uší“ na střeše (červené).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ford RS200 byl jedním z účelových továrních speciálů stavěných pro rallyové závody ve skupině B. Tyto vozy měly se sériovou produkcí společné jen minimum prvků. Kromě nutné 200kusové homologační série nebyla fantazie konstruktérů podstatněji omezována.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model RS200 nahradil v roce 1984 neúspěšný projekt RS1700T vycházející ze sériového modelu Escort s předním pohonem. Závodní verze sice měla zadní pohon, na čtyřkolky však byla krátká.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Závodní oddělení Fordu proto vyvinulo zcela nový vůz za použití těch nejšpičkovějších technologií na úrovni formule 1. Výklopná záď zprvu ukrývala přeplňovaný motor Cosworth BDT o objemu 1,8 l, převrtaný z prototypu 1700T. Poměr výkon/hmotnost však nebyl příznivý.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Základem vozu byl sendvičový rám s plástvovou strukturou uzavřenou mezi lisované pláty hliníku. Na oba konce přibyly trubkové prostorové rámy pro zavěšení a pohon.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Turbodmychadlo Garrett „tlačilo“ silou 1,6 baru. U původního motoru BDT špičkový výkon dosáhl zhruba na 400 koní, pozdější verze Evolution z našich snímků s objemem zvětšeným na 2,1 litru však krátkodobě nabízela až o 300 koní více.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtyřválec byl umístěn před zadní nápravou těsně za kabinou. Ford RS200 proslul jako nejlépe vyvážené auto skupiny B.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Verze Evo přišla už na sklonku éry skupiny B, která byla na konci roku 1986 zakázána po smrtelných nehodách v Portugalsku a na Korsice. V prvně jmenované tragedii účinkoval právě Ford RS200, jehož pilot vjel s neovladatelným vozem do diváků a tři na místě usmrtil.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prostorové trubkové rámy v přední a zadní části vozu kryly lehké laminátové díly vyráběné karosárnou Ghia.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
RS200 měl na všech čtyřech kolech plně nastavitelné zavěšení se dvěma lichoběžníky. Zajímavostí bylo zdvojené odpružení s centrálně montovanými tlumiči.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Při pohledu z boku vynikne nesmírně kompaktní a účelová stavba rovné čtyři metry dlouhého (krátkého) vozu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Horní uložení tlumičů mělo různé polohy pro nastavení světlé výšky a lichoběžníky umožňovaly plynulé nastavení odklonu a sbíhavosti kol.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vzhledem k britské produkci byly všechny vyrobené kusy samozřejmě levostranné.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motor se nikdy úplně nezbavil masivního turboefektu v nižších otáčkách. Poměr výkonu a hmotnosti u prvních strojů činil 444 koní ku 1050 kilogramům.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ford RS200
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ford RS200
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Již vzpomínané sací otvory verze Evolution. Ta se vinou předčasného zrušení skupin B i plánované S nikdy nedočkala ostrého nasazení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Největším úspěchem Fordu RS200 tak zůstává třetí místo Kalleho Grundela ze Švédské rallye 1986. Lancie Delta S4, Peugeoty 205 i Audi Quattro S1 byly o třídu výš.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model RS200 byl mimo jiné unikátní komplikovanou, avšak překvapivě spolehlivou koncepcí pohonu všech kol.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na předním konci motoru se nacházela dvoukotoučová spojka AP s primárním převodem, jehož kola bylo možno snadno vyměnit přímo z interiéru vozu a měnit tak trvalý převod. Pohon předních kol šlo i zcela odpojit menší pákou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Točivý moment se menší hřídelí přenášel k pětistupňové, za přední nápravou uložené převodovce umístěné ve společné skříni s mezinápravovým diferenciálem a rozvodovkou předního pohonu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dlouhý kardan, vedoucí zpředu se vyhnul motoru ukloněnému do boku a poháněl tak zadní diferenciál připevněný k motoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě nešťastného zabití diváků v Portugalsku 1986 se RS200 stal také smutným hrdinou nehody Marca Surera (pilot F1) v německé rally, kde po nárazu do stromu zahynul jeho spolujezdec.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podobně jako pro superrychlou Lancii Deltu S4, Audi Quattro Sport S1 nebo třeba MG Metro 6R4 znamenala tragická sezona 1986 předčasný odchod do důchodu i pro Ford RS200. Vozy z povinné homologační série s výkonem 250 koní se uplatnily například ve službách britské dopravní policie. Dnes je pod 15 milionů neseženete.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nevyužité závodní speciály hledaly využití všude možně. Podobně jako jiným „béčkům“ se jim nejlépe vedlo v rallycrossu, kde získaly titul ještě v roce 1991. Ještě v roce 2009 závodila značně upravená RS200E na legendárním Pikes Peaku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz