Turbodiesely se dnes bez filtru pevný částic neobejdou. Jakýkoliv problém je ovšem velmi drahý.

Turbodiesely se dnes bez filtru pevný částic neobejdou. Jakýkoliv problém je ovšem velmi drahý. | foto: Tomáš Cetkovský, iDNES.cz

Bazary odmítají stále víc nafťáků s odstraněným filtrem pevných částic

  • 355
České autobazary registrují zvýšenou nabídku dieselových vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic. Tyto vozy se jejich majitelé snaží za každou cenu prodat a vadný filtr zatajit. Nový stojí desítky tisíc korun a bez něj jsou auta podle zákona nepojízdná a na silnici nemají co dělat.

Se zaneseným nebo poškozeným filtrem pevných částic (DPF) může mít vozidlo vyšší spotřebu, nižší výkon, diagnostika hlásí chyby a v některých případech auto nelze vůbec uvést do chodu.

Největší síť autobazarů AAA Auto zaregistrovala jen v říjnu nárůst pokusů o prodej auta s odstraněným filtrem o pětinu na 150 případů. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že je filtr zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru tak, aby laik nic nepoznal,“ uvedl vedoucí výkupu AAA Petr Vaněček. Nový DPF stojí až sto tisíc korun a bez něj neprojde vozidlo emisní kontrolou.

„Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat,“ dodal Pavel Foltýn z Auto ESA. Všem vozidlům podle něj scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a bylo tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem.

Filtr DPF je významná součást moderních turbodieselových motorů, která je pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles - samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru. Přesto se filtry časem zanesou a je nutné je vyměnit.

„Podle našeho odhadu jezdí po českých silnicích více než 75 tisíc vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům,“ uvedl začátkem letošního roku servisní ředitel českého Fordu Martin Sládek.

Po odstranění filtru a přeprogramování továrního nastavení řídicí jednotky auto nesplňuje podmínky nutné pro homologaci a bez toho nesmí být provozováno na veřejných komunikacích.

Značnému riziku se provozovatel vozidla s odstraněným filtrem vystavuje například v Německu či Rakousku. Tam policie přítomnost filtrů DPF ve voze pravidelně kontroluje a hříšníka v případě jejich absence čeká trest ve formě pokuty 1000 eur spojený se zákazem další jízdy.

,
Témata: Auto ESA