Neděle 24. ledna 2021, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. ledna 2021 Milena

Velkolepý fiat byl propadák. V lehkonohé stotřicítce si lebedíte

Co vás napadne jako první, když se řekne Fiat? Kultovní pětistovka, Uno, možná Barchetta nebo 124 Spider. Jenže Fiat se dlouhá léta snažil zápasit i v mnohem těžší váhové kategorii.

Fiat 130 přední maska | foto: M.B.

Je to už takové stigma neněmeckých evropských firem snad s výjimkou Volva, že nebyly od druhé světové války schopné vyprodukovat všeobecně úspěšný model nejvyšší třídy. Těch pozoruhodných i kvalitních přitom vznikla celá řada: Peugeot 604, Renault 30, Rover P5 či Maserati Quattroporte a Lancia Gamma.

Fiat se už od začátku 60. let snažil prorazit s pohledným modelem 2300, avšak s nevelkým prodejním úspěchem. V Turíně se proto na konci dekády rozhodli ještě navýšit sázky a zákazníky ohromit něčím velkolepým. Nový model 130 měl být přesně tím, po čem movití klienti prahnou – veliký, konzervativně střižený sedan s bohatou výbavou, silným motorem a moderními technologiemi. Myšlenka jistě logická, vyhotovení však poněkud polovičaté – alespoň tak hodnotil nový F130 dobový odborný tisk.

Fiat 130

Design z pera otce a syna Boanových z Centra stile Fiat se zjevně inspiroval u menších Fiatů 125 a 128, stejně dobře mohlo bohaté chromování odkazovat na vozy Mercedes nebo ZIL. Při osobním setkání je stotřicítka každopádně velkolepým, ba dokonce obřím autem, které vzbuzuje respekt za každé situace. O to překvapivější jsou jeho velmi dobré jízdní vlastnosti, které bych se, vzhledem k masivním proporcím, nebál nazvat lehkonohými. To vše při maximálním pohodlí posádky. 

Fotogalerie

Není se čemu divit, na podvozku si dali u Fiatu opravdu záležet. Chlubí se nezávislým zavěšením všech kol, vpředu se vzpěrami McPherson, tam se o komfort staraly podélné torzní tyče a šlo dokonce nastavit světlou výšku. Vzadu bychom našli opět McPhersony spolu s vlečenými rameny a vinutými pružinami. Standardem byly stabilizátory, čtveřice kotoučových servobrzd i posilovač maticového kuličkového řízení od ZF a dvouose nastavitelný volant.

Jistou slabinou se ukázala být pohonná jednotka – ne snad, že by nově navržený Lamprediho vidlicový šestiválec byl nespolehlivý, ale vzhledem k proporcím a hmotnosti auta mu přece jen nějaké koně chyběly. 

Fiat 130 motor

Motor, který nikdy nepoznal kouzlo vstřikování, měl zprvu při objemu tří litrů 142 koní, což při pohotovostní hmotnosti základní verze přes 1,6 tuny není věru mnoho. 

Výkon sice v průběhu let narostl až na 167 koní (a objem se zvětšil na 3,2 l), ani tak to na žádné závodění nebylo. Tím spíše s třístupňovým automatem Borg-Warner, který ještě podstatnou část točivého momentu spotřeboval pro svůj hydrodynamický měnič.

Fiat 130 řadící páka

O něco svižněji se motor projevuje s pětistupňovým manuálem ZF, který ovšem k pohodovému naturelu limuzíny tolik nepasuje. Přes všechny výhrady je motor velice kultivovaný i dostatečně pružný. Snad jen pětadvacetilitrová spotřeba po městě si nezadá s americkými osmiválci.

Buď jak buď, pokud přijmete pozvání na svezení s tímto neortodoxním mastodontem, záhy seznáte, že jízda s ním je spíše plavbou po jezeře s klidnou hladinou. O patřičnou pohodu v horkých dnech se stará výkonná americká klimatizace, kdo má raději přírodní ofuk, může si při lebedění ve velkopanských semišových sedačkách od Giovanniho Gottina elektricky stáhnout okénko.

Fiat 130 interiér

To všechno bylo v pořádku, horší už to bylo s kvalitou použitých materiálů a jistou strohostí celé přístrojové desky, která zkrátka neodpovídala sociálnímu statutu zamýšleného majitele takové limuzíny. Ostatně, cenově se F130 rozhodně nepodbízel – na západoněmeckém trhu se prodával za 20 tisíc marek, což byla cena srovnatelná s velmi oblíbeným BMW E3 nebo Mercedesem W116. 

Černý Fiat 130 byl dlouhé roky služebním autem italského premiéra Alda Mora. V roce 1978 jej v římských ulicích začalo pronásledovat jiné vozidlo, přičemž výsledkem zběsilé honičky a následné havárie byl únos politika teroristy Rudých brigád, kteří Mora později zastřelili.

Výhodou dnes rozhodně je, že jisté zapomnění a existence odvozeného atraktivního kupé způsobují příznivé ceny sedanu, kterého se v letech 1969-1976 vyrobilo jen necelých 16 tisíc kusů.

Stotřicítka kromě zmíněných nedostatků doplatila také na ropnou krizi a fakt, že po převzetí Ferrari a Maserati Fiat neměl takovou potřebu vyrábět velké drahé auto – náhrada už se nekonala, zůstal pouze o něco menší, ale obchodně výrazně úspěšnější Fiat 132.

Jízda s Fiatem 130 je spíše plavbou po jezeře s klidnou hladinou.

Stotřicítku ve slušné kondici seženete zhruba za 35 tisíc korun, kupé asi o sto tisíc dráž. Za svoje peníze dostanete velmi dobře zpracované a mechanicky odolné auto, kterých na ulici rozhodně moc nepotkáte.

A perlička na závěr: Fiat 130 si kdysi jako nový pořídil také Karel Gott.

Fiat 130 Coupé

Z úplně jiného těsta než limuzína bylo odvozené kupé. Stálo na stejných technických základech, přísně hranatá karoserie ušitá u Pininfariny byla však o něco delší a opticky neměla s limuzínou vůbec nic společného. 

Zpětně vzato jde o pravý designový skvost, jedno z nejsignifikantnějších aut 70. let. Oproti limuzíně má pohlednější a ještě luxusněji vybavený interiér, motor a převodovky jsou totožné. Zajímavé je, že kupé vzniklo spíš náhodou, když Fiat hledal cesty, jak oživit prodeje řady 130.

Fiat 130 Coupé
Fiat 130 Coupé
Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Dvacetiny nejcharismatičtější alfy: GTA je poklad, skvělou volbou diesel

Před dvaceti roky představila Alfa Romeo hatchback 147, jedno z nejcharismatičtějších aut své doby, které okouzlilo i...

Jiné auto nechci. Na chalupu a nákupy jezdí v 80 let staré unikátní škodovce

Premium Miroslav Strouhal vlastní skutečný unikát: Škodu Rapid z roku 1940, s tehdy ojedinělou, aerodynamickou karoserií....

Autofotka týdne: Výjimečné Ferrari F50 slaví čtvrtstoletí

Automobilka Ferrari běžně vyrábí vozy, které si nemůže koupit každý, občas ale přijde s modely, které provází pověst...

První aerodynamické auto postavil rumunský génius, inspiroval se holubem

Premium Byl prvním aerodynamickým autem VW Brouk, nebo Tatra 77? Zapomeňte na věčné téma zasvěcených debat milovníků aut. První...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Hráč vytvořil v Minecraftu Everest v měřítku 1:1, na vrchol lezl čtyři hodiny

S využitím skutečných geografických dat vytvořil streamer G0ularte virtuální kopii nejvyšší hory na Zemi a poté vylezl...