Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Autofotka týdne: Přelomový fiat jako poklad ze stodoly

aktualizováno 
Fiat letos slavil 120 let. Slavná značka, která se dnes spíš trápí a vyhlíží lepší časy pod vládou Carlose Tavarese po spojení s francouzským koncernem PSA, má přebohatou historii plnou skvělých aut. Jedním z nich je Fiat 128, který se představil před 50 lety a jen těžko hledal konkurenci.

Výstava automobilů u příležitosti 120 let značky FIAT | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Český klub fiatářů s jeho pomocí na letošní oslavě na trojském zámku vytvořil originální expozici.

Fotogalerie

Takovým autům se říká „barn find“, tedy volně třeba „poklad ze stodoly“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo neotevřel, jsou dnes hitem mezi sběrateli.

Průkopník 128

Italská automobilka představila vůz, který předběhl konkurenci a ukázal, jakým směrem se bude ubírat automobilový průmysl v dalších dekádách, před půlstoletím. Fiat 128, jehož uvedení od 29. března 1969 provázela mohutná televizní i rozhlasová reklama, nabídl vpředu napříč uložený motor pohánějící přední kola.

Výstava automobilů u příležitosti 120 let značky FIAT
Výstava automobilů u příležitosti 120 let značky FIAT

To bylo v době, kdy většina konkurence stále trvala na klasickém pojetí s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy.

Italové sice nepřišli jako první s řešením „všechno vpředu“, konstruktérům z Turína se ovšem podařilo dotáhnout tuto koncepci téměř k dokonalosti. Nový fiat byl v porovnání s konkurencí svižný, díky chybějícímu středovému tunelu pro kardan také měl při kompaktních rozměrech poměrně velkorysý vnitřní prostor (více čtěte zde).

Fiat 128 byl ve své době vzorem pro ostatní. Když Volkswagen začal vyvíjet první generaci modelu Golf, vzal si za vzor právě Fiat 128. „Zavedli mě do jednací místnosti a hádejte, co tam bylo. Rozmontovaný Fiat 128. Chtěli začít s vývojem nového rodinného auta, které by nahradilo brouka, a chtěli něco podobného stodvacetosmičce,“ popisuje slavné designér Giorgetto Giugiaro, kterého Volkswagen najal, aby dal Golfu tvář. 

Rodí se čtvrtá největší automobilka světa

Fúzuje PSA a Fiat Chrysler

Spojením vznikne čtvrtá největší automobilka na světě podle objemu prodeje. Bude mít tržní hodnotou necelých padesát miliard dolarů. Čtěte více zde

„Nedokážeme udělat tak prostorné a kompaktní auto, jako je 128, zkuste to vy, řekli mi,“ popsal Giugiaro. Prvího Golfa pak vyrobil Volkswagen přesně na den pět let poté.

V Itálii se Fiat 128 první generace (podle dobové reklamy to byl vůz, který pro soukromé jízdy využíval i slavný Enzo Ferrari) vyráběl do roku 1976. Poté přišla na trh modernizovaná verze, která se odlišovala třeba hranatými světly, plastovými nárazníky a palubní deskou.

Výstava automobilů u příležitosti 120 let značky FIAT
Výstava automobilů u příležitosti 120 let značky FIAT
Výstava automobilů u příležitosti 120 let značky FIAT

Kromě čtyřdveřového sedanu se vyrábělo i třídveřové kombi Familiare (po modernizaci Panorama) nebo dvoudveřová verze Rally. Vedle jedenáctistovky se pod kapotou objevil i větší motor o objemu 1290 kubíků.

Dlouhá kariéra čekala Fiat 128 a odvozené modely v Jižní Americe nebo Jugoslávii, respektive Srbsku. V Argentině, kde vznikalo i v Evropě neznámé pětidveřové kombi, skončili s výrobou na začátku 90. let. Srbská továrna Zastava produkovala pětidveřový hatchback, představený v roce 1971, až do roku 2008. Srbové navíc vyráběli i menší množství verze sedan, kterou prakticky do konce výroby modelu s výklopnou zádí vyváželi k montáži do Egypta. Jak se Fiat dostal do Srbska, čtěte ve vzpomínkách muže, který za to všechno může. Úryvky z vyprávění Riccarda Chivina najdete zde.

Galerií snímků od Lukáše Hrona letošní série Autofotek týdne na Auto.iDNES.cz končí. Přejeme vám parádní rok 2020.

Témata: stodola, Fiat
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Tatra 138 přišla jako zjevení z jiného světa. Prodávala se i na Západě

Před šedesáti lety se rozjížděla sériová výroba Tatry 138. Oproti svému také legendárnímu předchůdci, Tatře 111,...

Ojetiny zdražují, jejich dovoz ze zahraničí zpomaluje

Ceny nabízených ojetin na českém trhu za poslední čtyři roky stouply o 21 procent na nejčastější hodnotu 139 tisíc...

Autofotka týdne: Přelomový fiat jako poklad ze stodoly

Fiat letos slavil 120 let. Slavná značka, která se dnes spíš trápí a vyhlíží lepší časy pod vládou Carlose Tavarese po...

Premium

Závodnice a baronka: Říkali, že nemůžu nikdy dojet. Tak jsem vyhrála

Ewy Rosqvistová se šarmem sobě vlastním vzpomíná na svou jedinečnou závodní kariéru. Letos devadesátiletá švédská...

Najdete na iDNES.cz