Když Perón kupoval ferrari, udělal z něj ojetinu, aby se vyhnul daním

aktualizováno 
Ferrari argentinského autokratického vládce Juana Peróna míří do dražby. Model Ferrari 212 Inter Coupe s karoserií, která vznikla v jediném exempláři u věhlasného studia Ghia, nabízí aukční síň na dražbě v Arizoně za vyvolávací cenu 35 milionů korun.

Ferrari 212 Inter Coupe Ghia | foto: RM Sotheby´s

Před pětašedesáti roky jej řídil argentinský autokratický vůdce Juan Perón. Ferrari s unikátní karoserií od italského studia Ghia nyní změní majitele – tedy pokud se najde někdo, kdo za něj zaplatí v přepočtu alespoň 35 milionů korun.

Model 212 nahradil v roce 1951 v nabídce mlaďoučké automobilky Enza Ferrariho jen pár let staré modely 166 a 195 Inter. V nabídce značky měl model místo na špičce nabídky „cesťáků“, tedy vozů třídy gran tourismo. Celkem v Maranellu vyrobili 78 podvozků, většinu z nich si pak vzaly do parády nejlepší italské karosárny. Jednou z nich byla i Ghia. Právě ta představila svůj model na pařížském autosalonu v roce 1952. A právě tam se do auta v netradiční žlutočerné barevné kombinaci zamiloval argentinský autokratický vládce Juan Perón.

Ferrari 212 Inter Coupe Ghia
Ferrari 212 Inter Coupe Ghia

Auto sice hned koupil, cesta do zámoří ale tak jednoduchá nebyla. Perón na přelomu 40. a 50. let platil za miláčka lidu a přestože žil v obrovském luxusu, navenek se jej snažil skrývat. Koupit si jedinečné ferrari, které už tehdy muselo stát neuvěřitelné peníze? Nemyslitelné. A zaplatit za něj ještě enormní daň, kterou sám zavedl? To už vůbec!

Ferrari tedy z výstavy putovalo zpátky do Maranella, kde dostalo italské registrační značky. Teprve poté bylo vyvezeno do Argentiny. Jako ojetina.

Luxus a okázalost Peróna nadchla

Ferrari pohání vidlicový dvanáctiválec o objemu pouze 2,6 litru, ze kterého Italové na začátku 50. let vydolovali 150 koní. Maximální rychlost by měla dosáhnout 180 kilometrů v hodině, ale to platí spíš pro „standardní“ karosářskou verzi, ne pro luxusní karoserii Ghia, kterou nese nabízené auto.

Karosárna Ghia ve svých individuálních stavbách většinou cílila na „usedlejší“ zákazníky. Její modely sázely na luxus a okázalost. Typickým stylistickým prvkem pak byly mohutné blatníky, díky kterým i subtilní sportovní kupé vypadala podstatně větší. To je případ i Perónova vozu.

Argentinský vládce byl motoristický nadšenec se vším všudy. Měl svoji vlastní sbírku aut, založil v Buenos Aires závodní okruh, který – jak jinak – nesl jeho jméno, a významně podporoval kariéru tehdejší vycházející hvězdy formule 1 – Argentince Juana Manuela Fangia.

Ferrari 212 Inter Coupe Ghia
Ferrari 212 Inter Coupe Ghia

18 let v zapomnění

Jenže žlutočerného Ferrari si moc neužil. Už v roce 1955 Perón po vojenském převratu musel uprchnout ze země. A svoji automobilovou sbírku nechal v Buenos Aires. Na osmnáct let se po unikátním autě slehla zem. Až v roce 1973 jej získal Conrado Tennina, italský občan žijící v Argentině. U něj auto zůstalo čtrnáct let, poté jej prodal do Evropy. Tehdy prošlo jedinou větší renovací po mechanické stránce a získalo zpátky svůj žlutočerný lak, který okouzlil v roce 1952 v Paříži Peróna.

Fotogalerie

V roce 1999 auto podle aukční síně RM Sotheby´s získal „respektovaný sběratel“, který jej začal ukazovat na veřejnosti. Po drobné renovaci se auto představilo na jedné z nejexkluzivnějších výstav – kalifornské Pebble Beach a v Cavallinu.

Majitel si auto cení na 1,6 až 2 miliony dolarů, tedy přibližně pětatřicet až pětačtyřicet milionů korun. Za posledních několik let se v aukcích objevilo několik exemplářů modelu 212. Závodní barchetta od karosárny Touring se před dvěma roky prodala za 6,7 milionu dolarů, kabriolet s karoserií Vignale byl loni vydražen za 1,3 milionu dolarů. Zajímavé je srovnání cen s minulostí. Zatímco v roce 2007 se jeden z exemplářů 212 Inter Coupé prodal za 264 tisíc liber, loni se jiný exemplář stejného modelu v obdobném stavu vyšplhal na cenu 1,7 milionu dolarů.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Najdete na iDNES.cz