Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Když Perón kupoval ferrari, udělal z něj ojetinu, aby se vyhnul daním

Ferrari argentinského autokratického vládce Juana Peróna míří do dražby. Model Ferrari 212 Inter Coupe s karoserií, která vznikla v jediném exempláři u věhlasného studia Ghia, nabízí aukční síň na dražbě v Arizoně za vyvolávací cenu 35 milionů korun.

Ferrari 212 Inter Coupe Ghia | foto: RM Sotheby´s

Před pětašedesáti roky jej řídil argentinský autokratický vůdce Juan Perón. Ferrari s unikátní karoserií od italského studia Ghia nyní změní majitele – tedy pokud se najde někdo, kdo za něj zaplatí v přepočtu alespoň 35 milionů korun.

Model 212 nahradil v roce 1951 v nabídce mlaďoučké automobilky Enza Ferrariho jen pár let staré modely 166 a 195 Inter. V nabídce značky měl model místo na špičce nabídky „cesťáků“, tedy vozů třídy gran tourismo. Celkem v Maranellu vyrobili 78 podvozků, většinu z nich si pak vzaly do parády nejlepší italské karosárny. Jednou z nich byla i Ghia. Právě ta představila svůj model na pařížském autosalonu v roce 1952. A právě tam se do auta v netradiční žlutočerné barevné kombinaci zamiloval argentinský autokratický vládce Juan Perón.

Ferrari 212 Inter Coupe Ghia
Ferrari 212 Inter Coupe Ghia

Auto sice hned koupil, cesta do zámoří ale tak jednoduchá nebyla. Perón na přelomu 40. a 50. let platil za miláčka lidu a přestože žil v obrovském luxusu, navenek se jej snažil skrývat. Koupit si jedinečné ferrari, které už tehdy muselo stát neuvěřitelné peníze? Nemyslitelné. A zaplatit za něj ještě enormní daň, kterou sám zavedl? To už vůbec!

Ferrari tedy z výstavy putovalo zpátky do Maranella, kde dostalo italské registrační značky. Teprve poté bylo vyvezeno do Argentiny. Jako ojetina.

Luxus a okázalost Peróna nadchla

Ferrari pohání vidlicový dvanáctiválec o objemu pouze 2,6 litru, ze kterého Italové na začátku 50. let vydolovali 150 koní. Maximální rychlost by měla dosáhnout 180 kilometrů v hodině, ale to platí spíš pro „standardní“ karosářskou verzi, ne pro luxusní karoserii Ghia, kterou nese nabízené auto.

Karosárna Ghia ve svých individuálních stavbách většinou cílila na „usedlejší“ zákazníky. Její modely sázely na luxus a okázalost. Typickým stylistickým prvkem pak byly mohutné blatníky, díky kterým i subtilní sportovní kupé vypadala podstatně větší. To je případ i Perónova vozu.

Argentinský vládce byl motoristický nadšenec se vším všudy. Měl svoji vlastní sbírku aut, založil v Buenos Aires závodní okruh, který – jak jinak – nesl jeho jméno, a významně podporoval kariéru tehdejší vycházející hvězdy formule 1 – Argentince Juana Manuela Fangia.

Ferrari 212 Inter Coupe Ghia
Ferrari 212 Inter Coupe Ghia

18 let v zapomnění

Jenže žlutočerného Ferrari si moc neužil. Už v roce 1955 Perón po vojenském převratu musel uprchnout ze země. A svoji automobilovou sbírku nechal v Buenos Aires. Na osmnáct let se po unikátním autě slehla zem. Až v roce 1973 jej získal Conrado Tennina, italský občan žijící v Argentině. U něj auto zůstalo čtrnáct let, poté jej prodal do Evropy. Tehdy prošlo jedinou větší renovací po mechanické stránce a získalo zpátky svůj žlutočerný lak, který okouzlil v roce 1952 v Paříži Peróna.

Fotogalerie

V roce 1999 auto podle aukční síně RM Sotheby´s získal „respektovaný sběratel“, který jej začal ukazovat na veřejnosti. Po drobné renovaci se auto představilo na jedné z nejexkluzivnějších výstav – kalifornské Pebble Beach a v Cavallinu.

Majitel si auto cení na 1,6 až 2 miliony dolarů, tedy přibližně pětatřicet až pětačtyřicet milionů korun. Za posledních několik let se v aukcích objevilo několik exemplářů modelu 212. Závodní barchetta od karosárny Touring se před dvěma roky prodala za 6,7 milionu dolarů, kabriolet s karoserií Vignale byl loni vydražen za 1,3 milionu dolarů. Zajímavé je srovnání cen s minulostí. Zatímco v roce 2007 se jeden z exemplářů 212 Inter Coupé prodal za 264 tisíc liber, loni se jiný exemplář stejného modelu v obdobném stavu vyšplhal na cenu 1,7 milionu dolarů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Toyota Sports 800. Japonská bojovnice, která proháněla výrazně silnější auta

Premium Je maličká, jako dělaná na drobná těla neposedných Japonců. V jejím interiéru je těsno, a pokud s ní chcete dlouhodobě...

OBRAZEM: Stoletá Mazda má v Německu parádní muzeum, pojďte na prohlídku

Letos slaví Mazda výročí 100 let. Podívejte se na slavné, zajímavé i pozapomenuté modely této výjimečné japonské...

Elektromobily jako novinka? Auta jezdila na elektřinu mnohem dříve

Premium Myšlenka auta poháněného elektřinou je stará jako automobilismus sám. Vlastně první auta byla spíše elektrická než...

Slavné wartburgy neměly po revoluci šanci. Zanedbaný vývoj je rychle skolil

Východoněmecký automobil Wartburg zůstává ve stínu menšího a slavnějšího trabantu, ve své době však těchto celkem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...