Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe než banka. Na trhu s veterány a mladšími zajímavými vozy - takzvanými „youngtimery“ jsou stálicí Ferrari. Svatým grálem je ikonický model 250 GTO, který teď opět potvrdil svou pozici nejhodnotnějšího auta světa.

Ferrari 250 GTO | foto: RM Sotheby´s

Ferrari 250 GTO bylo úspěšným závoďákem první poloviny šedesátých let, trojpísmenná zkratka znamená „Gran Turismo Omologata“. To říká, že to je vlastně závodní speciál, schválený pro provoz na běžných komunikacích. Vyrobilo se jich jen 36. Pokud dědíte miliardy a nevíte kam s nimi, je toto auto jasným tipem. 

Ve sbírce ho má módní návrhář Ralph Lauren, majitel Wal-Martu Rob Walton nebo bubeník Pink Floyd Nick Mason.

Ferrari 250 GTO

Ferrari 250 GTO v očích mnohých uzavírá éru původních silničních závoďáků, aut jejichž piloti ještě fungovali také jako mechanici. S rukama od oleje odjeli závod a pak se vydali se svým strojem po ose domů.

GTO z roku 1962 oblečené slavným Giottem Bizzarrinim a Sergiem Scagliettim, v té době dvorním karosářem automobilky Enza Ferrariho, od jehož smrti tento měsíc uplynulo třicet let (více čtěte zde), se stalo nejdráže vydraženým autem světa. Na slavnosti automobilové smetánky Pebble Beach v kalifornském Monterey ho neznámý kupec v aukci pořádané slavnou aukční síní RM Sotheby´s vydražil za 48 405 000 dolarů, to je skoro 1,1 miliardy korun. Původní odhady dokonce mluvily o 60 milionech dolarů, startovalo se na 35 milionech dolarů.

Stojí za pozornost, kolik na prodeji GTO vydělal jeho předchozí majitel, kterým byl Greg Whitten, známý sběratel automobilových perel, bývalý vysoký manažer Microsoftu a dnes šéf společnosti Numerix. Ten vůz koupil v roce 2000 od Lindsay Owens-Jonese, bývalého šéfa L´Orealu a dnes jednoho z členů představenstva Ferrari. Přesná částka není známa, experti odhadují, že tehdy mohlo mít 250 GTO cenu přibližně 10 milionů dolarů, za 18 let tedy Whitten vydělal přibližně tři čtvrtě miliardy korun. Jen pro upřesnění dodejme, že ve své době byla cen nového Ferrari 250 GTO 18 tisíc dolarů, přepočteno dle inflace na dnešní hodnotu to jsou 3,3 miliony korun.

Ferrari 250 GTO

Třetí vyrobené GTO z roku 1962, kterému Scagliettiho úpravy přidaly na agresivitě o dva roky později, oceňují experti za jeho autentičnost - má původní motor, převodovku i karoserii. Nikdy neprošlo renovací, klasická nefalšovaná patina je v tomto případě klad. A nikdy nehavarovalo, to je na závodním speciálu to nejzajímavější a dělá z něj ještě větší unikát. Auto s výrobním číslem 3413 bylo také úspěšné v závodech: nejprve sloužilo jako testovací vůz továrního týmu Scuderia Ferrari, v roce 1962 s ním do slavného sicilského závodu Targa Florio nastoupil šampion F1 Phil Hill, v letech 1963 a 1964 pak tento kousek vyhrál na Sicílii svou kategorii.

Jedno z nejkrásnějších ferrari všech dob má vpředu podélně uložený třílitrový dvanáctiválec s 60stupňovým rozevřením řad válců, je osazený šesti karburátory Weber a halasí čtyřmi hlavněmi výfuku. Motor spojený s pětistupňovou manuální převodovkou má výkon 296 koní při 7 500 otáčkách za minutu a z nuly na sto umí za neuvěřitelného zvukového doprovodu rozjet auto za šest sekund, maximální rychlost je 280 kilometrů v hodině.

Nemá rychloměr, důležitější je otáčkoměr s červeným polem začínajícím na osmi tisících otáčkách, nemá ani počítadlo ujetých kilometrů, to není v závoďáku potřeba.

Kromě neskonalé krásy je 250 GTO vyhlášené také svou ovladatelností a fenomenálními jízdními vlastnostmi. „Řídit ho je velmi silný zážitek. Je to něco, co musíte zažít. Vypadá křehce, ale je to pracant. Je to opravdu auto, se kterým můžete jet na hraně a stále bude fungovat. Mimořádné auto,“ říkal o něm Greg Whitten.

Ferrari 250 GTO

GTO je také považováno za jedno z nejúspěšnějších Ferrari vůbec, na svém kontě má po celém světě na tři sta vítězství. S nadsázkou se dá říci, že když se postavilo na start, vyhrálo. První majitel vydraženého kousku, Edoardo Lualdi-Gabardi s ním hned v první sezoně vyhrál devět z deseti závodů, do kterých nastoupil a v tom desátém dojel druhý.

Fotogalerie

Dnes patří 250 GTO mezi šampiony žebříčků nejdražších aut světa. Nádherný rudý italský skvost překonal dosavadní rekord, který patřil (jak jinak) rovněž Ferrari. Kus vydražený aukční síní Bonhams v roce 2014 na stejné akci v Monterey tehdy dosáhl na cenovku 38 115 000 dolarů (tehdy necelých 780 milionů korun), v roce 2016 se v Paříži vydražilo za 870 milionů korun Ferrari 335 Sport Scaglietti (prolédněte si ho zde).

Letos mimo aukci, tedy přímým prodejem, změnilo majitele další stříbrné GTO z roku 1963. Sběratel aut David MacNeil, majitel firmy na rohožky a doplňky do aut WeatherTech, za něj zaplatil 70 milionů dolarů, tedy neskutečných 1,53 miliardy korun. Čímž se Ferrari 250 GTO stalo také nejdražším autem vůbec. A podle všeho to ještě není konečná. Expert na Ferrari Marcel Massini předpověděl, že do dvou až tří let vymění některé GTO majitele za víc než sto milionů dolarů, tedy víc než dvě miliardy korun.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Poslední malé Mini vyrobili před dvaceti lety

Mini, jednoduchý vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem, který se zařadil mezi ikony automobilového...

Na záchranu transporteru padlo stavební spoření. Mladá rodina cestuje dodávkou

Lucie Vavrečková z Ostravy má ráda stará auta. Tuhle vášeň jí vštípil tatínek. Nejprve cestovala se Škodou 100. Pak...

Autofotka týdne: Záporožec, lidový automobil Ukrajinců, vyjel před 60 lety

Záporožec, jehož výroba byla zahájena před 60 lety 25. října 1960, vznikl v tehdejším SSSR. Vyvinuli ho v Moskvě, ale...

Transportery jsou jeho život, díly na svůj poklad sháněl osm let

Dodávkové modely Volkswagen Transporter jsou pro mnohé jejich uživatele nedílnou součástí životního stylu. Platí to i...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

PRVNÍ DOJMY: Budu se vdávat, wow! Svatba na první pohled vědecky slzí

Pamětnická komedie Hodíme se k sobě, miláčku...? má pokračování. Tváří se světácky a smrtelně vážně, protože ideální...