Autofotka týdne: První porsche pro čtyři stavěli ve Švýcarsku

aktualizováno 
Jmenuje se Beutler Porsche, že jste o něm nikdy neslyšeli? Taky jich vzniklo jen osmadvacet, do dneška prý přežily jen tři kusy. Jeden z nich, ve smetanově bílém lakování, byl nenápadnou hvězdou veteránského autosalonu Techno Classica v Essenu, který dnes končí.

Beutler Porsche | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Ferry Porsche přemýšlel o čtyřmístném provedení svého sporťáku už koncem čtyřicátých let, to ještě stavěl svůj model 356 v rakouském Gmündu.

Koncem padesátých let se tedy spojil se švýcarskou karosárnou Beutler, tak vzniklo první plnohodnotně čtyřmístné auto značky. Firma Ernsta a Fritze Beutlerových sídlící nedaleko Bernu měla právo dávat na auto loga a jména Porsche. Kromě kupé vznikl také kabriolet.

Beutler Porsche
Beutler Porsche
Beutler Porsche

Karosárna bratří Beutlerů udělala na Porscheho dojem už koncem čtyřicátých let, kdy postavili na dodaných šasi několik roadsteru 356. Ferry dokonce chtěl, aby pro automobilku vyráběla karoserie. Ernst Beutler to ovšem odmítl, nechtěl se vázat na jednu automobilku.

O dekádu později ale Beutler koupil několik karoserií s motory od Porsche s nápadem vytvořit čtyřsedadlový vůz. Porsche o to měl velký zájem, zaprvé Ernsta Beutlera dobře znal a taky potřeboval peníze.

Fotogalerie

Beutler tedy postavil v letech 1957 až 1962 osmadvacet čtyřmístných aut a k tomu jeden kabriolet.

Beutler prodloužil podvozek o téměř čtvrt metru, dlouhatánské převisy a krátký rozvor zaujmou na první pohled, nepůsobí však rušivě (délka je 4,5 metru, rozvor 2,3 metru).

Mechanika je stejná s výchozím modelem: vzadu pracuje benzinová pětasedmdesátikoňová plochá čtyřválcová vzduchem chlazená šestnáctistovka spojená se čtyřstupňovou manuální převodovkou, na obou nápravách jsou bubnové brzdy, 15palcová kola jsou nezávisle zavěšena a odpružena torzními tyčemi. Porsche od Beutlerů prý umí frčet až 165 km/h.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

OBRAZEM: Perly značky Bugatti jsou k vidění v Brně

Instalace výstavy Žijeme Bugatti

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám světa. Výstava k příležitosti 110 let od založení francouzské...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Najdete na iDNES.cz