Úterý 6. června 2023, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 6. června 2023 Norbert

Erka otestovala brzdy: legendární škody se vyšplhaly na Grossglockner

Parta přátel veteránských škodovek 110R se rozhodla dokázat, že jejich parádní kočáry do starého železa stále nepatří.
Parta Škodovek 110R se vyšplhala na Großglockner

Parta Škodovek 110R se vyšplhala na Großglockner | foto: chrobak-sacek.rajce.net

Skupina odvážlivců z různých koutů celé České republiky, kteří jsou fandy dnes již legendárních "erek", se rozhodla vyzkoušet své stroje na jedné z nejvyhlášenějších vysokohorských evropských silnic, alpské Großglockner Hochalpenstraße.

Expedice odstartovala ze strakonického Velkého náměstí v pátek 22. července. Odpoledne se tam setkaly čtyři eRka a jedna Škoda 110 L.

19. srpna 2010

Kolona nablýskaných vozů zamířila přes Passau a Salzburg do rakouského městečka Viehhofen nedaleko Zell am See. V sobotu 23. července pak společně v mlze a dešti pokořili devadesát kilometrů známé alpské silnice se stoupáním deset až čtrnáct procent až k ledovci Großglockneru. Přes nepříznivé počasí dosáhli vrcholu Edelweißspitze v nadmořské výšce 2 571 metrů.

Technika vydržela

"Jako důležité se ukázaly i řidičské schopnosti a cit pro vůz všech účastníků," líčí člen expedice Vladislav Chalupa. "Poměrně velké množství modernějších aut mělo cestou viditelné problémy především s brzdovou soustavou, která se při necitlivém zacházení jejich řidičů během prudkých sjezdů nebezpečně přehřívala."

Většinu stoupáku na Grossglockner se jede na vytočenou dvojku. Jen v méně strmých pasážích řadí někteří trojku. "Průměrná spotřeba benzínu kolem sedmi litrů na sto kilometrů při přejezdech a deseti při stoupání v horách si nijak nezadala s moderními vozy," dodává Vladislav Chalupa. Ve stoupání po vyhlášené silnici budila kolona českých veteránů pozdvižení. Některá erka si ještě stěžovala, že je "moderní plechovky" brzdí.

Čtyřicetileté škodovky přežily celou výpravu bez jediného problému. Chladiče namáhání motorů uchladily a brzdy obávaná dlouhá a strmá klesání přežily. Šoféry škodováckých babiček nějaký dým od brzd nerozhodí, stačí mít trochu řidičského fištrónu a citu pro vůz.

Grossglockner Hochalpenstraße

Großglocknerská vysokohorská silnice spojuje rakouské spolkové země Salcbursko a Korutany. Postavili ji za rekordně krátkých pět let, slavnostně otevřena byla 3.8.1935. "Průměrná sněhová nadílka zde činí až 5 metrů, po 100 dní fouká bouřlivý vítr a po 250 dnů jsou hlášeny srážky. Průměrná roční teplota v nejvyšších partiích silnice je -3 °C, což odpovídá teplotním poměrům na Sibiři či v Grónsku," uvádí internetová encyklopedie wikipedia.

Grossglockner Hochalpenstrasse v číslech

Cesta je dlouhá 48 km (Ferleiten - Heiligenblut), najdeme na ní 26 číslovaných zatáček a překonává 1 748 metrů převýšení. Největší stoupání dosahuje 12 %, na odbočce k Edelweissspitze dokonce 14 %. Tento vrchol je zároveň nejvyšším bodem cesty - 2 571 m n. m. Z vrcholové plošiny přehlédneme najednou 37 vrcholů vyšších 3 000 metrů a 19 ledovců. Silnice je otevřená denně od začátku května do začátku listopadu.
Za průjezd se platí mýtné 28 eur.
              Zdroj: wikipedia.cz

Na Grossglockner se také často vydávají testovat automobilky, Škodu nevyjímaje.

Nadmořská výška má na automobily podobný vliv jako na lidi. Čím výše se ocitnete, tím méně kyslíku je ve vzduchu, a dýchání se proto stává obtížnější. Pro vývojáře jsou alpské zatáčky dokonalou lokalitou pro horské zátěžové testy.

"Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch," liboval si Bernd Herweling z vývojového střediska Fordu, který na Grossglocknerské silnici každý den najezdil 200 km nahoru a dolů když vyvíjeli nový Ford Focus.

Ve vysoké nadmořské výšce je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. Jede se většinou na dvojku nebo trojku, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na jedničku.

Testovací řidiči monitorují chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje. Cestou nahoru nejvíc trpí spojka a motor, při sjezdu jsou zase nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek podél cesty proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň, brzdili tak motorem a šetřili brzdy.

Pro ně mívají automobilky připravenou ještě speciální zatěžkávací zkoušku. Auto musí ubrzdit jízdu z dlouhého prudkého klesání i se zapřaženým přívěsem. Více o testování aut na Grossglockneru čtěte ZDE

Autor:
  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Málokterý čtyřicátník by jel tak dobře jako já, usmívá se legenda F1 Derek Bell

Premium Potkali jsme se už poněkolikáté, ale poprvé jsme měli čas si popovídat. Navíc ve velice uvolněné atmosféře eventu, kde...

Nejdůležitější Ferrari všech dob. Připomeňte si výroční limitku i sériové klasiky

Premium Z pohledu automobilového nadšence je každé Ferrari důležité, takže vybrat v historii jen pět modelů je jeden z...

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

Stavíme nový kamion pro Rallye Dakar. Na elektřinu, říká Martin Macík starší

Premium Martin Macík je nadšenec, který na začátku tisíciletí vyměnil závodění v českých off-road maratonech za dobrodružství...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

KVÍZ: Opáčko základních školních znalostí. Co si pamatujete ze zeměpisu?

Který předmět byl ve škole vaším nejoblíbenějším? Pokud to byl zeměpis, máte příležitost vyzkoušet, co si pamatujete ze...