KOMENTÁŘ: Daň z chudoby nefunguje, tak ji osolíme

  16:54aktualizováno  16:54
Honosně se to jmenuje „poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků“, lidové označení „ekodaň“ nebo ostřeji „ekovýpalné“ však realitu popisují výstižněji. Ona je to totiž spíš pokuta. Trest za to, že nemáte peníze na nové auto.

Poplatek má nově být uvalen i na auta splňující ekonormu Euro 3, typickým zástupcem je třeba Škoda Fabia. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Od stávajícího stavu posunuje chystaná novela zpoplatnění převodu ojetin o stupeň dál. Za převod vozu s emisemi Euro 3 se budou platit tři tisíce. Dosud platili lidé jen za ojetiny do emisní třídy Euro 2, tedy za auta vyrobená přibližně do roku 2000. Těm se „daň“ nově zvedne ze tří na pět tisíc, u ještě starších aut na 10 tisíc. Poplatek se bude platit jako dosud: buď při dovozu, nebo při prvním prodeji ojetiny v Česku. Návrh už představila ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí, platit má od roku 2018 (kolik se za co bude platit, se podívejte zde).

Státní kasa se může těšit, za loňský rok se v ČR prodalo na 660 tisíc ojetin, z toho půl milionu byly tuzemské převody, zbytek dovozy ze zahraničí. Dosud se od zavedení poplatku takto vybraly tři miliardy korun.

Místo údržby auta nakrmíme pokladnu

Ve starých autech nechce většina české populace jezdit z plezíru nebo nostalgie. Stará auta kupují a jezdí v nich proto, že na nové prostě nemají. Víc než cokoliv jiného tak tato česká specialita připomíná pokutu z chudoby.

Kdo kupuje každé tři čtyři roky nové auto, je určitě v jiné finanční situaci než ten, kdo potřebuje dojíždět do práce ze vsi, kde jezdí autobus jednou ráno a podruhé ve středu odpoledne, a shání auto na inzerát za pár korun.

Zastánci ekovýpalného (prý nějací jsou, nepotkal jsem jediného) jej obhajují originální myšlenkovou konstrukcí: má odradit od koupě starého auta a nasměrovat lidi do autosalonů pro nová auta nebo mladší (a zákonitě také dražší) ojetiny. Realita je od logiky ministerského úředníka tradičně velmi daleko. Pokud ekodaň zdraží takové auto někomu, kdo na něj má šedesát tisíc, bude muset vybírat mezi ještě staršími vozy nebo takovými, které jsou v horším stavu. Pro ilustraci: na tři tisíce vyjde sada všech čtyř tlumičů na Škodu Fabii první generace, která právě splňuje ekonormu Euro 3. Takže místo nových tlumičů, kterými by výrazně přispěl k bezpečnosti nově pořízeného auta, zaplatí tři tisíce ministerstvu životního prostředí. A tři tisíce jsou pro někoho, kdo kupuje ojetinu za šedesát tisíc, často nezanedbatelná částka.

To se pak nelze divit, že průměrné stáří ojetin neklesá. Stát vybírá poplatky za převody ojetin od roku 2009, ale ke snížení průměrného stáří vozového parku opatření nevedlo. Naopak se od té doby zvýšilo o rok. Průměrně staré české auto je dnes čtrnáctileté (jen pro srovnání, třeba ve Francii teď vzrostl průměrný věk aut z 10,8 na 11,4 roku).

Celé to působí jako výsměch, hlavně v době, kdy se intenzivně řeší nereálnost ekologických norem, o které se celý systém ekopoplatku opírá.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Peugeot 407: francouzský hezoun je tajný tip na zajímavou ojetinu

Peugeot 407

Francouzský švihák dodnes neztratil šmrnc. Dnes k tomu navíc jako ojetý láká skvělými cenami. Prostorem v kabině...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Najdete na iDNES.cz