Za převod fabie první generace navrhuje Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zvýšit poplatek na deset tisíc korun.

Za převod fabie první generace navrhuje Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zvýšit poplatek na deset tisíc korun. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

  • 250
Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji ekovýpalné, už chtěla ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí upravit před třemi roky. Teď je návrh zpátky v podání Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a přitvrzuje.

Průměrné auto českých motoristů je čtrnáctileté, to platí už několik let. Češi na nová nebo alespoň novější auta nemají. Ve starých vozech většina české populace nejezdí z nostalgie. Poplatek za převod, s nálepkou příspěvku na ekologii, je hlavně pokutou z chudoby. 

Svaz obchodu a cestovního ruchu vedený Tomášem Prouzou chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. U starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek
10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. A u nejstarších aut, které provozují jen veteránisté nebo penzisté, pětadvacet tisíc. Podrobnosti k návrhu čtěte zde.

Svaz si od opatření slibuje regulaci importu a provozu starých neekologických aut. Bývalý náměstek ministra financí Prouza odhalil nový zdroj peněz: „Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba,“ zaznělo na semináři, kde byl nový návrh představen. Ze 174 miliard se tak bude dát vysát velký balík peněz. 

Návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek 10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz. Čtěte více

Český trh ojetých vozidel loni meziročně vzrostl o dvě procenta zhruba na 765 tisíc prodaných aut. Z toho zhruba čtvrtina připadla na osobní vozy dovezené ze zahraničí. Jejich průměrné stáří podle statistik Svazu dovozců automobilů dlouhodobě stagnuje kolem deseti let, přičemž podíl vozidel starších deseti let je přibližně poloviční. To se hezky kryje s novým návrhem na úpravu ekovýpalného. Platit se podle něj má už za auta emisní normy Euro 4, která končila právě před deseti lety. Euro 5 musí auta plnit od září 2009.

Originální myšlenky

Kdo kupuje každé tři čtyři roky nové auto, je určitě v jiné finanční situaci než ten, kdo potřebuje dojíždět do práce ze vsi, kde jezdí autobus jednou ráno a podruhé ve středu odpoledne, a shání auto na inzerát za pár desítek tisíc.

Za ekovýpalným je originální myšlenková konstrukce: má odradit od koupě starého auta a nasměrovat lidi do autosalonů pro nová auta nebo mladší (a zákonitě také dražší) ojetiny. Realita je od logiky úředníka tradičně velmi daleko. Pokud ekodaň zdraží takové auto někomu, kdo na něj má šedesát tisíc, bude muset vybírat mezi ještě staršími vozy nebo takovými, které jsou v horším stavu. Navíc stále komplikovanější moderní auta hrozí nákladnějšími opravami. Přirozená obměna autoparku se kvůli tomu zadrhává už dnes.

Pro ilustraci, výměna všech čtyř tlumičů na Škodu Fabii první generace, která právě splňuje ekonormu Euro 3, vyjde dejme tomu na pět tisíc. Takže místo nových tlumičů, kterými by výrazně přispěl k bezpečnosti nově pořízeného auta, zaplatí deset tisíc ministerstvu životního prostředí na dotace na kotle. Deset tisíc je pro někoho, kdo kupuje ojetinu za šedesát tisíc, samozřejmě nezanedbatelná částka. Takže tlumiče pravděpodobně nevymění.

Stát vybírá poplatky za převody ojetin od roku 2009, ale ke snížení průměrného stáří vozového parku opatření nevedlo. Naopak se od té doby dokonce zvýšilo.