Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

  10:20
Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší deseti let“. Chce tedy obnovit systém nastavení poplatků za převod aut. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek 10 000, respektive 5 000 korun, navrhuje svaz.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

„Víte, že každé třetí dovezené auto má stočený tachometr a zhruba každé páté je po bouračce? Jenže prodejci to lidem neřeknou. Chci to změnit a budu hledat řešení,“ zval poslanec ANO Martin Kolovratník na seminář o ochraně spotřebitelů v Poslanecké sněmovně. Společně s Tomášem Prouzou, prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, představili na semináři novou koncepci ekopoplatků za převod aut. 

Pokuta za to, že nemáte na nové auto má zachránit ovzduší

KOMENTÁŘ

Bývalý náměstek ministra financí Tomáš Prouza odhalil nový zdroj peněz: Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba. Z nich se bude dát s pomocí ekovýpalného vysát velký balík peněz. Komentář čtěte zde

Noví majitelé starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by v budoucnu mohli zaplatit ekologický poplatek při první registraci vozu 10 000 korun, respektive 5 000 Kč. V současnosti poplatky platí noví majitelé vozu z tuzemska i zahraničí při prvním převodu za auta neplnící buď žádnou normu, nebo maximálně Euro 2. 

Dosavadní zkušenosti jsou takové, že prodávající musí většinou auto o částku za ekodaň zlevnit, aby bylo prodejné. 

Ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí rozpracovávala stejný návrh už v roce 2016, spadl ovšem pod stůl.

Svaz obchodu a cestovního ruchu si od opatření slibuje regulaci importu a provozu starých neekologických aut. „Trh s ojetými automobily v ČR má hodnotu 174 miliard korun, změny jsou potřeba,“ zaznělo na semináři.

Majitelé vozů při první registraci nebo přeregistraci v současnosti platí 10 000 Kč za vůz neplnící žádnou normu, 5 000 Kč za auto plnící Euro 1 a 3 000, když má Euro 2. Podle nového návrhu by se tedy vše posunulo „o dvě ekonormy dále“. 

Návrh na úpravu ekopoplatků za převod starších aut
aktuální stav (Kč)nový návrh (Kč)
Euro 010 00025 000
Euro 15 00020 000
Euro 23 00015 000
Euro 3neplatí se10 000
Euro 4neplatí se5 000
Euro 5neplatí seneplatí se
Euro 6neplatí seneplatí se
Euro 6cneplatí seneplatí se
elektromobilyneplatí seneplatí se

Od roku 2009 bylo na emisních poplatcích vybráno 3,7 miliardy korun. Vybrané peníze například podpořily program Zelená úsporám na nové kotle.

„V minulosti již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů. Stát může v této politice jednoduše pokračovat,“ uvedl Tomáš Prouza.

Vedle dopadu na ekologii by rozšířené poplatky přinesly minimálně 600 milionů Kč ročně za registraci dovezených aut a další 2,1 miliardy Kč za první přeregistraci aut již jezdících v ČR.

Zvažovaná úprava by mohla být součástí návrhu novely zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností, která nyní čeká na projednání vládou. Návrh by vedle nových poplatků za Euro 3 a Euro 4 zvýšil platbu za Euro 0 na 25 000 Kč, Euro 1 na 20 000 Kč a Euro 2 na 15 000 korun.

Emisní normy s označením Euro existují od roku 1992. Jsou závazné ve všech zemích Evropské unie a udávají, jaké maximální množství škodlivin může být obsaženo ve výfukových plynech. Normy sledují a regulují množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic na ujetý kilometr.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Rej wartburgů oslavil výročí. Před 55 lety přišlo střídání modelů

Roku 1965, před pětapadesáti lety, se v Eisenachu střídaly na lince původní Wartburg 311 s jeho nástupcem, modelem 353....

Jak se Jawa málem dostala do světové špičky. Odysea měla hořký konec

Premium Tím příběhem žilo brněnské depo Velké ceny dobrých pět let. Jawa 350-673 byla motorka, která měla československou...

Je to můj kamarád, říká režisér Marhoul o svém Volkswagenu Transporter

Svůj Volkswagen Transporter T4 si pořídil v roce 1999 a jako hlavní auto jej používá dodnes. Režisér Václav Marhoul...

Válečný hrdina slaví osmdesátku. Jeep je praotec dnešních teréňáků

Jednou z ikon druhé světové války se stal Willys MB známý jako Jeep. Jednoduchý vůz schopný jet cestou necestou se...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...