Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Strašák dvouhmotový setrvačník: drahým opravám se nevyhnete

Strašák jménem dvouhmotový setrvačník doprovází moderní turbodiesely. Zničit ho je vcelku lehké, opravit drahé.

Zejména zájemci o ojetý automobil se setkávají s pojmem „dvouhmotový setrvačník“. Jedná se o součástku automobilu, která podléhá opotřebení a v závislosti na jízdním stylu buď vydrží déle, nebo kratší dobu. Přestože je tento díl znám jako problematický, automobilky jej používají stále častěji. Má totiž zabránit závadám, které by mohly vzniknout na základě přenosu vibrací.

Právě to je funkce dvouhmotového setrvačníku: zabránit přenosu vibrací od pohonné jednotky na převodovku. „Dvouhmotový setrvačník je vlastně takový tlumič, který snižuje vibrace přenášené na převodovku. To má přitom na její životnost v mnohých případech zásadní vliv,“ vysvětluje Jan Klouda, automechanik s několikaletou praxí.

Dvouhmotový setrvačník

Jak je tedy možné, že ještě před několika lety byl dvouhmotový setrvačník spíše výjimkou (používalo jej třeba BMW), a dnes se montuje stále více? Důvod hledejme v konstrukci a výkonu motorů. Dnešní motory pracují s daleko většími výkony a točivými momenty, navíc současný trend maloobjemových přeplňovaných agregátů tento fakt jen podtrhuje.

Dvouhmotové setrvačníky se používají hlavně u turbodieselů, kde se pracuje s vyššími točivými momenty, například je ve Škodě Octavia 1.6 TDI o výkonu 77 kW. Najdeme je ale i u některých benzinových motorů, z pravidla přeplňovaných. Patří k nim Mondeo 1.6 EcoBoost nebo třeba Peugeot 508 1.6 THP. Ceny dvouhmotových setrvačníků přitom nebývají zrovna lidové.

Jak poznat, že je vadný

„Prověrku dvouhmotového setrvačníku je třeba dělat u nezahřátého automobilu, kdy se dá odhalit blížící se problém s větším předstihem, než u vozidla se zahřátým motorem. Pak totiž mnohdy první drobné vůle zmizí. Pokud jsou ale už větší, projeví se i v tomto případě,“ upozorňuje Klouda. Pro prověření dvouhmotového setrvačníku stačí automobil nastartovat a motor nechat běžet na volnoběžných otáčkách. Pokud uslyšíte zespodu pohonné jednotky klapot, s největší pravděpodobností jde právě o nadměrně opotřebený dvouhmotový setrvačník. Jeho výměnu přitom není radno odkládat.

Vůle se budou neustále zvětšovat a zvukový doprovod je to nejmenší, co by mělo majitele auta štvát. „Kdo bude výměnu dvouhmotového setrvačníku odkládat, může vážně poškodit motor. Jsou známé případy, kdy následkem opotřebeného dvouhmotového setrvačníku vznikly vůle na uložení klikové hřídele i případy, kdy došlo ke střihu šroubů uložení jejích ložisek, a ty si pak prorazily cestu z motoru ven. Oprava takového motoru se pak značně prodraží,“ varuje pražský automechanik.

Každý, kdo má tedy pochybnost o stavu dvouhmotového setrvačníku, by měl navštívit autoservis a nechat vůz zkontrolovat. Lze tak předejít opravdu nemalým nákladům na odstranění vzniklých škod.

Aby vydržel

Zcela předejít opotřebení dvouhmotového setrvačníku je nemožné, tento díl má zkrátka omezenou životnost. Tu lze ale vhodným zacházením prodloužit. Důležité je omezit rázy, které by byly příčinou většího opotřebení. Jde tedy zejména o citlivé zacházení se spojkou. Kdo ji pouští jako závodník, nemůže se divit, když mu setrvačník brzo zamává. Někteří motoristé dokonce doporučují při stání v prudkém kopci používat parkovací brzdu, aby vůz nezůstával opřený o zařazený kvalt. Důležitější je ale to, jak rychle se brzda pouští. Kdo ji uvolňuje pomalu, nezpůsobuje rázy, které jsou škodlivé.

Rychlou cestou, jak popravit dvouhmotový setrvačník, je podtáčení motoru, tedy jízda v opravdu nízkých otáčkách. Paradoxně k ní mnohdy nabádají palubní systémy, radící, jaký rychlostní stupeň má řidič zařadit. Jsou totiž nastaveny tak, aby automobil úspěšně prošel emisní zkouškou, bez ohledu na cokoli jiného.

Dvouhmotový setrvačník, nebo přestavba?

Když už nastane situace, že je třeba do výměny dvouhmotového setrvačníku investovat, řada motoristů začne řešit, zda by nebylo lepší zakoupit přestavbový set s obyčejným setrvačníkem. Zpravidla se totiž nabízí za znatelně nižší cenu. Automechanik Jak Klouda před tímto postupem varuje: „Je třeba si uvědomit, že tyto kity už netlumí vibrace, což je práce právě dvouhmotového setrvačníku. Snadno se pak může stát, že u vozidla dojde k poškození převodovky. Samozřejmě jsou automobily, které tuto výměnu zvládnou, ale jsem přesvědčen o tom, že daleko víc je vozidel, kterým tento zásah vůbec neprospěje. Možná zvýšená hlučnost je přitom to nejmenší, co by mělo majitele auta trápit. Oprava převodovky totiž není vůbec levnou záležitostí.“

Zejména u mladších vozů se takto riskovat rozhodně nedoporučuje. V dnešní době, kdy se mnohdy šetří na materiálech, motory pracují s velkými výkony a vysokými točivými momenty a řidiči mnohdy své vozy vůbec nešetří, je zkrátka takový tlumič vibrací v podobě dvouhmotového setrvačníku často nepostradatelná věc. Myslet si, že jde jen o rozmar výrobců, mající za účel vytahat z motoristů další peníze na servisních nákladech, by mohlo být fatální chybou.

Výměna může vyjít na desetitisíce

Dvouhmotový setrvačník se má vždy měnit společně s kompletní spojkovou sadou. Tedy se spojkovou lamelou, přítlačným talířem a ložiskem. „Důvodem je fakt, že spojku je třeba při výměně dvouhmotového setrvačníku stejně rozebrat a samotná práce při tomto úkonu také není úplně levná,“ radí automechanik. Podle typu vozidla se rozborka pohybuje od 2 000 korun.

Fotogalerie

Je tedy nejlepší vše udělat při jednom. „Cena samotné spojkové sady je zpravidla nižší než cena dvouhmotového setrvačníku. Ten se dá pořídit přibližně od 7 000 korun, opět v závislosti na konkrétním modelu vozu a motorizaci,“ popisuje Klouda.

Výjimkou ale nejsou ani dvouhmotové setrvačníky v ceně přes 20 000 korun. Na toto se vyplatí myslet už při výběru vozidla, pokud tedy řidič vybírá na trhu ojetin. Životnost dvouhmotového setrvačníku se odvíjí od jízdního stylu a zacházení s vozem. V praxi je to přibližně 80 000 až zhruba 220 000 kilometrů. „Výbornou odolnost přitom vykazují dvouhmotové setrvačníky v automobilech značky BMW, naopak ve vozech koncernu Volkswagen se jejich životnost mnohdy blíží spodní hranici,“ uvádí automechanik. Zásadní je podle něj ovšem hlavně to, jak řidič s vozidlem zachází.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Krásná Michéle zkrotila monstra. Nejslavnější žena uměla vyhrávat se vším

V nejdivočejší éře rally přišla mladá dívka z Francie a ukázala mužům, jak se to má dělat. Přečtěte si příběh...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Kolín plný hvězd. Mercedesy předvedly, jak vypadá automobilová vznešenost

Na počátku byla klubová burza náhradních dílů, postupně si však kolínské setkání tuzemského Mercedes-Benz klubu...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...