Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Do Mostu se slétly kachny z celého světa

  10:30
Mostecký hipodrom se proměnil v pestrobarevné městečko "kachen". Tedy oblíbených vozítek Citroën 2CV, se kterými přijely na sever Čech stovky lidí nejen z Evropy. Organizátoři jich do konce týdne čekají až pět tisíc.

Přijedou třeba i z USA či Austrálie. Zaregistrovaní jsou však také účastníci z Izraele a Japonska. Někteří z nich v legendárním vozítku přímo přijeli, jiní ho sem dotáhli na návěsu.

"Hlavní je mít sen, nadchnout se a pak ho uskutečnit," říká Zdeněk Votoček z Kraslic, který na sraz přijel v autě z roku 1969. Koupil ho před osmi lety za 40 tisíc. Hrdě předvádí, jak je vůz rafinovaný – vysadit dveře netrvá déle než dvě vteřiny, jsou zasazeny v kolejnici. Kachna nemá žádné panty.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Opodál stojí poměrně nenápadný šedý vůz ze Slovenska. "Je to jeden z prvních modelů, přesně ten, co v něm v ‚četnické‘ filmové sérii s Funésem jezdila jeptiška," upozorňuje Pavel Krček, jeden z pořadatelů srazu.

Do roku 1959 jen šedá barva

"Pochází z roku 1957. Do roku 1959 se 2CV vyráběly pouze v šedé barvě," vysvětluje Jaroslav Rušin ze Spišské Nové Vsi, majitel jedné z nejstarších pojízdných "kačic" na Slovensku. Do Mostu ji ale přivezl na přívěsu, kvůli malé kubatuře motoru a maximální rychlosti kolem 65 kilometrů v hodině by mu v ní cesta sem trvala moc dlouho.

V interiéru vozu není snad jediná zbytečná věc. "Je tu jen sytič a startér, žádná kontrolka. Důležité bylo hlavně to, jestli to dobíjí. Na požádání bylo možné namontovat tachometr. Jeho náhonem se daly uvést do chodu stěrače, jinak se ovládaly manuálně," vysvětluje Rušin.

"Nebylo to prostě myšleno jako auto na dlouhé jízdy. Doma máme ale ještě jeden Citroën 2CV, který běžně používáme, byli jsme s ním dokonce v pěti lidech v Chorvatsku," podotkl Rušin.

Přes pole s ošatkou vajec

Zadání na výrobu lidového vozítka znělo netradičně – musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce. Vůz se ve Francii vyráběl v letech 1948 až 1990, vzniklo jich přes pět milionů.

"Kvůli množství aut, která sem přijíždějí, ani nejde uspořádat spanilou jízdu. Byla by to dvouapůlkilometrová šňůra. Představte si, jak projíždí městem," říká jeden z organizátorů, Tomáš Neruda.

Lze tu ale spatřit auta všech možných barev a tvarů, která na první pohled s 2CV nemají nic společného. Někteří majitelé se vozy snaží udržet v co nejpůvodnějším stavu, jiní jim naopak vymýšlejí co nejbláznivější a nejpestřejší zevnějšky.

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Mezi zvláštnosti patří například elegantní dvoumístný model Burton. Podle pořadatelů jde o velmi zajímavý kousek. "Je to vyrobené v Holandsku, karoserie je na podvozku 2CV. Vůz pochází z roku 1975 a existuje jich asi 1 000 kusů," popisuje Meindert van Genne, který ve svém krásném vozidle na sraz dorazil z Holandska. Podle jeho slov může auto jet až stodvacetikilometrovou rychlostí - je totiž nízké a o něco lehčí než běžné kachny.

Hipodrom se momentálně změnil v rozlehlé stanové městečko. Nad stany se třepetají vlajky jednotlivých zemí, z nichž nadšení motoristé dorazili, své miláčky mají zaparkované obvykle přímo vedle stanu. Početné jsou zejména tábory Francouzů, řada lidí ale dorazila také z Německa, Holandska či Velké Británie.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Pro veřejnost otevřeno až koncem týdne

Pro všechny účastníky je až do neděle připraven bohatý program včetně koncertů, burzy součástek či jízd zručnosti. Sraz oficiálně zahájil v úterý v 18 hodin, pro veřejnost se brány hipodromu otevřou ale jen v pátek a v sobotu. V pátek od 10 do 18 a v sobotu od 9 do 17 hodin. Vstupné činí 150 korun na den. Děti do 8 let neplatí nic. "K vidění bude výstava citroënů, které se do areálu přemístí z mosteckého muzea. Pobavit by měla speciální Expo 2009, kde chceme představit výrobky, které frčely v Československu, když se ‚kachny‘ vyráběly," vyjmenoval další z organizátorů Jaroslav Jůza.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Nákladní škodovky: po tureckém kamyonetu dorazil před 30 lety Favorit Pickup

Škodu Kamyonet zná jen opravdový znalec historie mladoboleslavské automobilky. V Turecku stavěli na základech škodovek...

Hans-Hoachim Stuck: Legrace je stále. Ale co jsme dělali my, za to by nás dnes zavřeli

Premium Coby syn legendárního Hanse Stucka to měl k závodění velice blízko. Už jako malého kluka jej otec nechával řídit na...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Výběr spolujezdce je důležitý, nemá jen číst rozpis, říká závodník Delecour

Premium V devadesátých letech a na začátku tisíciletí patřil ke světové špičce. Nyní se závoděním především baví, a tak při...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...