EU se obává, že staré diesely z Německa zamíří do východní Evropy

  11:17aktualizováno  11:17
Evropská komise se obává, že se německé automobilky budou snažit vyvážet staré osobní vozy s naftovým motorem, které v rámci nových opatření odkoupí od motoristů, do zemí východní Evropy. Uvedla to jedna z nejhlasitějších eurobojovnic za auta bez emisí, eurokomisařka Elžbieta Bieńkowská.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Špičky německé vládní koalice se minulý týden shodly na souboru opatření, který by měl zabránit zákazům vjezdu dieselových vozů do německých měst. Vláda automobilky požádala, aby majitelům starších automobilů nabídly pobídky ve formě odkupu starého auta na protiúčet při nákupu nového stroje, nebo modernizaci motorového a výfukového systému. 

Firmy slíbily, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě. Ne všechny se však zavázaly k nákladným úpravám. Vláda chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci. Ministr dopravy Andreas Scheuer řekl, že byla dosažena politická dohoda a o podrobnostech jejího zavedení včetně finančních podmínek se stále jedná.

Automobilky preferují odkupy starších vozů výměnou za koupi ekologičtějších modelů, což by vedlo k nárůstu prodeje, byť za snížené ceny.

„Vývoz by znamenal přesun problémů s kvalitou ovzduší ze západu na východ,“ prohlásila Bieńkowská, která je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání, v rozhovoru pro deník Tagesspiegel. 

Například Bulharsko podle ekologické skupiny Transport&Environment loni dovezlo ze států EU přes 100 000 ojetých automobilů, z toho více než třetina měla nejvíce znečišťující motory. „Mělo by být jasně určeno, co se stane s opotřebenými vozidly,“ řekla eurokomisařka a dodala, že jde o evropský, nikoliv národní problém.

Odkup nebo nový výfuk

Německá vláda přišla s řešením pro majitele starších naftových vozů. Majitelé aut z německých měst, ve kterých je vzduch zvláště znečištěný, by si mohli nově vybrat: buď využijí pobídek formou odkupu starého auta na protiúčet při nákupu nového, nebo si nechají modernizovat motorový a výfukový systém vozu.

Na takové možnosti se dohodly strany německé vládní koalice. Samotné automobilky pak dávají přednost výměně aut před úpravou motoru, která by pro ně mohla být nákladná. 

Němečtí výrobci aut slíbili, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě. V případě úpravy pohonné jednotky je podle ministra dopravy stále potřeba domluvit finanční podmínky, tedy kdo bude výměnu platit, a také technickou stránku věci. Vláda totiž chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci, někteří to však odmítají.

Výměna ještě před zákazem

Program výměny starých aut za nové formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6, který platí od roku 2014. Nová osobní auta splňující Euro 5 se nesmějí v EU prodávat od 1. ledna 2015. To znamená, že dohoda se týká naftových vozů prodaných nejpozději v roce 2014.

Okamžité zavedení pobídek by mělo zajistit, že řidiči se starými vozy je budou moci vyměnit za nové ještě před zavedením zákazů jízdy starých naftových vozů v některých městech. Vláda očekává, že stejnou nabídku učiní svým zákazníkům nejen německé, ale také zahraniční automobilky.

U vozů splňujících standard Euro 5 si majitelé mohou nechat nainstalovat další technologii čištění výfukových plynů. Pokud dají přednost tomuto dodatečnému vybavení a bude takový systém k dispozici a vhodný, vláda očekává, že náklady na sebe vezmou automobilky.

Scheuer zdůraznil, že v zákoně je jasné ustanovení, že každý výrobce musí převzít zodpovědnost za konstrukční díly, v tomto případě za technologii výfukových plynů. Některé automobilky však úpravu odmítají, protože podle nich není z ekonomického hlediska praktická a ani technologie není dostatečně vyvinutá, a dávají přednost výměně aut.

Ekologická organizace Greenpeace uvedla, že německá vláda nedokázala poskytnout řešení dieselové krize, a obvinila automobilky, že zneužívají situace. „Automobilky se snaží obrátit podvody s emisemi ve zlatý důl prodeje nových aut - tato strategie bude nadále poškozovat klima a plýtvat zdroji,“ uvedla v prohlášení.

Téměř čtyři miliony starých aut

Podle údajů německého úřadu pro dopravu KBA jezdí na německých silnicích v současnosti 46,5 milionu vozů. Z toho je 3,1 milionu naftových splňujících standard Euro 4 a 5,7 milionu s Euro 5.

Němečtí politici se tématu starých dieselových aut věnují, protože hrozí zákazy jízdy těchto vozů v některých městech. Německé soudy umožnily zakázat městům jízdy starých aut v rámci boje s vysokými úrovněmi oxidu dusíku v ovzduší. Částečný zákaz již platí v Hamburku a od února vstoupí zákaz v platnost také ve Frankfurtu nad Mohanem.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa jde o další střípek do mozaiky působící směrem k omezování vjezdu dieselů do center německých měst. „Takže bych čekal další tlak exportu ojetin z Německa směrem na východ a tlak na nižší ceny na českém trhu,“ řekl.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Ječící kráska byla hvězdou srazu amerických bouráků

10. Lucky Cruisers Weekend

Naleštěné americké bouráky se opět po roce sjely do autokempu Merkur v jihomoravských Pasohlávkách. Už podesáté se tam...

Automobilové perly na spanilé jízdě Československem

Start veteránského závodu 1000 mil československých

Víc než sto automobilových veteránů vyrobených před rokem 1939 pádí Československem v tisícimílové připomínkové jízdě,...

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

Najdete na iDNES.cz