Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. října 2021 Teodor, Theodor

Nafta leda do kamen? Oranžový mercedes před 40 roky rozpoutal revoluci

Před čtyřiceti roky zlomil prototyp Mercedes Benz C111 šestnáct rychlostních a vytrvalostních automobilových rekordů během jediné šedesátihodinové jízdy. Proč? Aby světu ukázal, že naftové motory nemusejí pohánět jen nákladní auta a nevýkonné osobní vozy pro šetřílky.

Experimentální Mercedes C111-III se vznětovým pětiválcem | foto: Mercedes Benz

Když v červnu 1976 vyjel oranžový prototyp C111 na nově otevřenou kruhovou testovací trať v italském Nardó, bylo autu už sedm let. Jenže zatímco v roce 1969 v něm Mercedes experimentoval s Wankelovým rotačním motorem, teď mu z výfuku slovy škarohlídů létaly saze. Mercedes-Benz měl velký cíl: přesvědčit konzervativní zákazníky včetně Američanů, že nafta má budoucnost.

Experimentální Mercedes C111-III se vznětovým pětiválcem

Naftová aféra zabije diesely

Letošní výročí tohoto důležitého počinu zastiňuje začínající soumrak dieselů, odstartovaný aférou Dieselgate. Vše o emisním skandálu čtěte zde.

Ne že by ve Stuttgartu v té době už naftové motory do osobních aut nemontovali, ale zákazníci tehdy diesely brali spíše jako nouzovou variantu pro extrémní šetřílky. Žádnou smrtící dynamiku od nafťáků nikdo nečekal. Pro příklad: zatímco vrcholná benzinová motorizace řady W115 měla 185 koní, nejsilnější pětiválcový diesel měl 80 koní, se kterými se dokázal rozjet na 148 kilometrů v hodině. A na stovku mu to trvalo 19,9 sekundy.

Naftová doba kamenná: 80 koní z třílitru

A právě tento motor se stal základem naftové revoluce. Mercedes ho poprvé použil v roce 1974. Šlo o vznětový motor OM 617 s objemem tři litry. Zajímavostí je, že na konstrukci motoru se tehdy podílel Ferdinand Piëch, pozdější šéf koncernu VW (více čtěte zde).

V té době vrcholila ropná krize a i Američané začali přemýšlet nad spotřebou. Přestože měl pětiválec z dnešního pohledu bídné parametry, tehdy působil převratně. Poprvé v historii si někdo troufl dát do osobního auta pětiválcový naftový motor. Do té doby měly více než čtyři válce jen dieselové náklaďáky nebo stacionární agregáty. Poptávka po naftových motorech s pětiválcem vzrostla, ale pořád tu byl obrovský výkonový nepoměr proti zavedeným benzinovým motorům. Na spadnutí navíc bylo představení nové generace nejprodávanějšího sedanu, dnes legendární řady W123, která na naftu sázela ještě více a letos slaví také výročí (čtěte zde). Proto ve Stuttgartu oprášili oranžový prototyp C111.

Dostal typové označení C111-IID a zastavěli do něj právě zmíněný pětiválec. Potenciál atmosferického motoru byl samozřejmě obrovský. V podstatě stačilo přidat turbo Garrett a mezichladič vzduchu a výkon poskočil někam ke 190 koním.

60 hodin s ručičkou na 250

12. června 1976 oranžový vůz vyjel na trať s plánem vydržet na ní 60 hodin. Za volantem se střídali čtyři jezdci, každý úsek (tzv. stint) byl naplánovaný na dvě a půl hodiny. Více než dvanáctikilometrová dráha okruhu Nardó je přesně kruhová a klopená, takže na ní lze jet stále naplno. Vlastně až do rychlosti 240 km/h nemusí řidič vůbec zatáčet, díky klopení jede auto v podstatě rovně.

Experimentální Mercedes C111-III se vznětovým pětiválcem

Výsledek byl pro Mercedes-Benz skvělý. Posádka zlomila šestnáct světových rekordů. Tři z nich (čas potřebný na ujetí vzdálenosti 5 000 mil, 10 000 kilometrů a 10 000 mil) byly dokonce absolutní, rychlejší do té doby nebylo ani žádné benzinové auto. Průměrná rychlost vycházela za celých 60 hodin na neuvěřitelných 252 kilometrů v hodině.

Ale Němci šli ještě dál. Věděli, že motor by dokázal auto rozpohybovat na více než 300 km/h, ale tomu už neodpovídala karoserie C111. Kvůli rychlostnímu rekordu tak vznikla nová aerodynamická karoserie s koeificientem aerodynamického odporu pouze 0,183. Což byl tehdy mimochodem další rekord. Zatímco původní oranžová C111-IID ještě teoreticky mohla pomýšlet na sériovou výrobu, C111-III už byl vyloženě speciál.

Tři sta v hodině za šestnáct litrů nafty

Oproti prvnímu pokusu se Němcům situace zkomplikovala při prvním nočním úseku, kdy autu explodovala pneumatika a výrazně poškodila karoserii. Tým měl naštěstí připravený identický záložní vůz. Stopky se vynulovaly a jelo se nanovo. Druhé auto bylo paradoxně ještě rychlejší a mělo nižší spotřebu. Rekordy stanovené rozbitým vozem tým ještě vylepšil. Po dvanácti hodinách bylo jasno: devět absolutních světových rekordů padlo. Průměrná rychlost se dostala přes 300 kilometrů v hodině při spotřebě kolem šestnácti litrů nafty na 100 kilometrů.

Fotogalerie

Z marketingového pohledu to byl od Mercedesu geniální tah. Už díky prvnímu rekordu prototypu C111-IID se naftové motory v nově představené řadě W123 (alias pianu) tolik rozšířily. Větší zájem zákazníků pak otevřel prostor pro inovace. Přeplňované třílitrové pětiválce, které měly základ v „rekordním“ motoru, se dostaly během tří let do sériových aut. Výkon vzrostl na 125 koní a to už byla hodnota, která dokázala přesvědčit spoustu zarytých zastánců benzinových motorů. Nejlépe to dokazuje fakt, že Němci turbodiesel nejdříve začali prodávat v Americe, v Evropě si nějaký půlrok vystačili s atmosferickými motory (a nechali se v prvenství předběhnout Peugeotem s modelem 604).

Naftová revoluce byla odstartována. Těsně před ropnou krizí mělo naftové motory jen 2,5 procenta nově registrovaných osobních aut v západní Evropě. V roce 1975 to bylo stále jen 4,1 procenta, ale v roce 1980 už to bylo 8,6 procenta a v roce 1983 dokonce 11 procent. Letos je to více než polovina.

Vyhlídky ovšem příznivé nejsou, emisní normy je pravděpodobně velmi brzy odsunou mezi muzeální exponáty. Tažení proti nim odstartovali s aférou Dieselgate Američané, tedy ti, kterým se diesely pro svou úspornost před čtyřiceti lety tak zalíbily.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. ...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Výběr spolujezdce je důležitý, nemá jen číst rozpis, říká závodník Delecour

Premium V devadesátých letech a na začátku tisíciletí patřil ke světové špičce. Nyní se závoděním především baví, a tak při...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...