

Fanoušci na celém světě letos v říjnu slaví výročí návratu do budoucnosti. Legendou se díky filmu stal DeLorean DMC-12. Jeden exemplář auta „z budoucího světa“ jsme objevili v Česku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Česku jsou celkem tři kusy, tento jediný je v provozu a navíc je to jediný "český" delorean s automatickou převodovkou. Zbylé dva s již manuálním řazením jsou v muzeích. Kdysi tu byl ještě jeden, přelakovaný do vínové barvy, ale ten už byl podle informací iDNES.cz prodán za hranice.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Americe se stále staví deloreany z originálních dílů, které zůstaly v továrních skladech po krachu firmy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Delorean proslavil nerezový kabát. Nerezové kartáčované plechy pokrývají laminátové díly karoserie. Několika zákazníkům se však nerezová karoserie nelíbila, a tak si ji u DeLoreanu objednali lakovanou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean DMC-12
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Interiér je dvoumístný, za sedačkami je malý odkládací prostor chráněný síťkou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pod kapotou se ukrývá benzinový 2,8litrový šestiválec PRV vyvinutý automobilkami Peugeot, Renault a Volvo. Jeho výkon je 112 kW, nicméně v USA byl snížen na 97 kW.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z auta je poměrně špatný výhled, například vnitřní zpětné zrcátko je na čelním skle usazeno příliš vysoko.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dveře jsou na zkrutných tyčích, vzpěry zabraňují jejich zpětnému poklesnutí při úplném otevření.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Délka je 4 216 mm, šířka 1 857, výška 1 140 a rozvor 2 413 mm.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na výběr bylo mezi pětistupňovým manuálem a třístupňovým automatem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První prototyp osazený příčně namontovaným čtyřválcovým motrem z Citrënu CX byl dokončen již v roce 1976. Byl však poddimenzován, proto se v březnu 1977 objevil nový prototyp osazený motorem PRV. Výroba oficiálně začala roku 1981.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Design je dílem slavného italského designéra Giorgetta Giugiara.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Společnost DeLorean založil John Zachary DeLorean, který spojil značnou část svého profesního života se značkou Pontiac. Ještě předtím, než vystoupal do vrcholového managementu celého koncernu General Motors, podílel se například na vývoji legendárních Pontiaců GTO a Firebird. Po nečekané rezignaci DeLorean založil vlastní společnost DeLorean Motor Company.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na svoji dobu moderní kupé DeLorean DMC-12 ovšem nesplnilo prodejní očekávání a společnost DeLorean Motor Company v roce 1982 skončila. Poté se objevilo několik pokusů o obnovení výroby. V roce 2005 John Zachary DeLorean zemřel.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean postavil za 56 milionů liber moderní továrnu, ve které chtěl vyrábět technicky pokrokové automobily. Od britské vlády, která si od projektu slibovala vznik stovek nových pracovních míst v Belfastu, získal dotaci do startu výroby. Ale ještě než první delorean spatřil světlo světa, byla firma v konkursu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Deloreany se vyráběly v Severním Irsku od roku 1981 do 1983.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Maximální rychlost je 209 km/h, zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne za 8,6 sekundy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pohotovostní hmotnost je 1 230 kg.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Celkem sjelo z výrobní linky 8 583 DeLoreanů. Na začátku 21. století jich bylo v provozu zhruba kolem šesti tisíc.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean DMC-12
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean DMC-12
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Česku je i extrémně vzácný exemplář deloreanu s turbomotorem. Má jít o jediný dochovaný kus z pouze dvou vyrobených v tomto provedení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Křídlové dveře jsou libůstka, která vozu velmi sluší. Je to další z poznávacích znaků "auta z budoucnosti".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stroj na fotkách je z roku 1981, takže první modelový ročník - ty se poznají podle kapoty s prolisy a extra přístupem k hrdlu nádrže pod přední kapotou. Od druhého ročníku byla kapota bez prolisů a vcelku, při tankování se tak musela otevírat celá.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean DMC-12
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean DMC-12
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean DMC-12
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
DeLorean DMC-12
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz