Dakarská rallye na vlastní kůži a v trabantu? Proč ne!

  14:29aktualizováno  14:29
Sledujete z pohodlí své pohovky souboj Monsieur Dakara se saharským pískem a říkáte si, že byste také chtěli ochutnat vzrušení, radost i beznaděj, kterou na maratónské trase z Paříže do Dakaru zažívá? Není nic jednoduššího! Sežeňte druhého do party a můžete vyrazit.

Závodní speciál? Žádný strach, tým inženýrů a mechaniků shánět ani platit nemusíte.

Pořizovací cena vašeho vítězného stroje nesmí podle pravidel Plymouth Dakar rallye přesáhnout 100 liber.

V "klasickém" rallye nejde jen o výkon vozu, ale především o jeho výdrž. A v rallye vraků to platí dvojnásob.

Nevadí, že se váš speciál doplazí do cíle šnečí rychlosti, hlavně když sedm tisíc kilometrů do hlavního města Senegalu přežije. A "stodvacítku" zná každý správný Čech do posledního zarezlého šroubku.

S čím z Plymouth do Dakaru vyrazit?
Nejšetřivější sáhnou po Škodě 120, které se stávající majitel rád zbaví i zadarmo. Marnotratníci se plácnou přes kapsu a pořídí pouštního sysla polské provenience - Fiat 126p "Maluch"

Tajný tip: Co zkusit velblouda...?

Za vším stojí Julian Nowhill, v dospělém životě distingovaný britský makléř v obleku na míru, v tom druhém milovník dálek a motorů. Legendární závod, který před čtvrtstoletím vymyslel Thierry Sabine, se mu však zdál až příliš "učesaný" a "naleštěný". Pro méně majetné milovníky dobrodružství vymyslel Plymouth Dakar rallye.

Atmosféru dřevních dob dakarské rallye prvních ročníků bez doprovodných vozidel a jištění z vrtulníku okusíte až do morku kostí. Vytlačte z hloubi garáže reznoucí vzpomínku na své řidičské začátky nebo přemluvte souseda, ať vám za "metr piv" přenechá vrak, co překáží před domem, a hurá do Dakaru.

První a nejzákladnější pravidlo závodu (při pohledu na startovní pole spíše odyssey) je hodnota závodního speciálu: nesmí přesáhnout 100 liber (přibližně 4500 korun). Druhé pravidlo také slibuje velkou zábavu: do připrav auta na závod nesmíte investovat více než dalších 15 liber (asi 700 korun). 

***

Více informací na oficiálních stránkách Rallye Plymouth Dakar

***

Stačí, když váš speciál vydrží cestu tam. Nazpátek se všichni startující vrací ledadlem. Plymouth rallye má totiž také humanitární rozměr. Auta, která "přežijí", se vydraží v aukci a výtěžek jde ve prospěch obyvatel oblastí, které rallye vraků postihne. Co na to říká africká příroda, kterou vraky oblažují unikajícím olejem a dýmem z výfuku, který se dá krájet, se Evropané, kteří by za likvidaci vraku museli doma ještě zaplatit, raději neptají.

Tváří v tvář (ne)cestám afriky, se rozdíly ve výkonu, velikosti a kategorii auta smazávají. Švédská ocel volva, vedle aristokratické nadřazenosti mercedesu a lidovosti golfu druhé generace. V konfrontaci s nástrahami dakarské rallye jsou si všichni rovni.

Pravou perlou jednoho z ročníků byl bakelitový zázrak z DDR - Trabant. S nejoriginálnějším rallyeovým speciálem však startovala stáj "Creamy treats" dvou bratrů z Michiganu. Maratón absolovovali se starou zmrzlinářskou dodávkou. V parnu sahary přeci přijde zmrzlina k chuti.

Čtěte také: S nebezpečím musím počítat

(Karel Loprais a jeho tatrovka)

Závodní speciál Rallye Plymouth Dakar připravený ke startu

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Najdete na iDNES.cz