Mercedes bojuje proti pirátům. Plastový padělek šel do lisu

  14:00aktualizováno  14:00
Vyrábět a prodávat kopie se nevyplácí ani v automobilovém průmyslu. Automobilka Daimler uspěla u soudu v boji proti pirátské kopii svého legendárního "racka" a sklolaminátová karoserie šla do lisu. A další můžou brzy následovat.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal sešrotovat. | foto: Daimler

Na začátku celého příběhu stojí všímavý celník, na jeho konci pak soudní rozsudek a doklad o sešrotování karoserie nejhezčího mercedesu všech dob. Znají ho díky jeho racčím křídlům – vzhůru vyklápěným dveřím – i ti, kdo se o auta nezajímají.

"Proti padělkům budeme vystupovat rázně," nechal se slyšet zástupce automobilky Daimler. Čtyři fotografie z firemního šrotoviště jeho slova potvrzují. Na toho, kdo naruší Daimleru jeho patentová práva, nasadí firma drtičku.

Mercedes 300 SL z padesátých let minulého století patří mezi sběrateli k nejobdivovanějším modelům, jaké kdy z bran stuttgartské automobilky vyjely. Svědčí o tom i skutečnost, že dnes jezdí po světě mnohem víc "originálů", než jich automobilka stačila vyrobit.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal sešrotovat.

K tomu přibývají i firmy, které automobil jednoduše napodobují. A Daimleru právě s takovými výrobci došla trpělivost. "Kopie poškozují dobré jméno naší automobilky a jejich výrobce budeme pronásledovat," vzkázal všem potenciálním pirátům Jürgen Wittmann, který se v automobilce specializuje na historická auta.

Tvar je duševní vlastnictví

Kauza začala nenápadně. Jedna německá firma chtěla před pár lety vyvézt Mercedes 300 SL řady W 198 do zahraničí. Vnímavý celník si ale všiml, že karoserie vozu není z oceli a hliníku, jak tomu je u originálu, ale ze sklolaminátu. Protože šlo o celníka, kterému ochrana duševního vlastnictví nebyla cizí, auto nechal zabavit.

Do případu se vložil také Daimler, který výrobce karoserie zažaloval. A stuttgartský soud dal koncem roku 2010 automobilce za pravdu. Tvar legendárního "flügetüreru" podle něj skutečně spadá pod zákon o ochraně duševního vlastnictví a nikdo cizí se nesmí na úkor původního výrobce obohatit. Pro pirátskou firmu rozsudek znamenal, že zabavenou karoserii už nikdy neuvidí. A co víc, musí zničit i všechny reklamní materiály, na kterých se výrobou repliky chlubí.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal

Exekuce karoserie se u Daimleru ujalo Centrum opotřebených dílů, které se zabývá šrotováním zkušebních aut. Jeho lis vyvine tlak třiceti tun, takže z původní 148 kilogramů vážící karoserie zbyla jen hromada třísek. Automobilka podle rozsudku zničila pouze ji, protože na jiné části repliky se ochrana nevztahuje.

Fotogalerie

Výstraha všem majitelům

Zatímco s německou firmou si Daimler poradit dokázal, na zámořského výrobce Gullwing America je zatím krátký. Gullwing také na svých stránkách nabízí kopii Mercedesu W 198, dokonce i s moderním osmiválcovým motorem AMG.

Šéf motorárny AMG Volker Mornhinweg všechny potenciální zájemce o gullwing varoval, že Mercedes nemá nic společného s dodávkou dílů pro Gullwing America a nenese za ně odpovědnost. Gullwing se nijak netají původem celého vozu, na autě však chybí třícípá hvězda a modelové označení. To si musí nový majitel připevnit sám.

Vykonaný rozsudek je pro automobilku mocným nástrojem, jak odradit případné další zájemce o koupi repliky. Majitel takového auta si napříště nemůže být jist, že jeho draze zaplacená chlouba nedopadne stejně.

Hvězdy ho milovaly

Legenda jménem Mercedes 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht) se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans.

Do dvou let připravili ve Stuttgartu civilní verzi, v níž však zůstal závodní trubkový rám, takže dveře byly zavěšeny na střechu.

Po jejich otevření vypadalo auto jako pták s křídly, proto se mu začalo přezdívat Gullwing (křídlo racka). Přidáme-li nádhernou aerodynamickou karoserii, nemohl mercedes nemít úspěch u soudobých celebrit.

Pořídila si ho třeba Sophia Lorenová, Gina Lollobrigida, Romy Schneiderová, Clark Gable či dirigent Herbert von Karajan, ale i řada korunovaných hlav – třeba řecký kníže a jordánský král.

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Premium

Manuál pro začínající elektromobilisty. Auto do zásuvky není pro každého

Čistě pragmaticky, doba elektromobilní je tady. Co všechno nám může nabídnout? Sesumírovali jsme všechna pro a proti....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Superb slaví 85 let. Zlatý koráb v americkém stylu sloužil v Karlových Varech

Škoda Superb představovala od poloviny 30. let nejluxusnější model z nabídky mladoboleslavských osobních automobilů....

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Autofotka týdne: Houpací designová ikona východního Německa je zpátky

Houpací auto „Schaukelwagen“ od Hanse Brockhageho a Erwina Andry je designovou ikonou. Vzniklo v padesátých letech jako...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz