Na ekofarmu v polích u Modeny míří dvě skupiny lidí, milovníci místního sýra a překvapivě i automobiloví nadšenci. Jedna z hal ekofarmy Hombre totiž ukrývá neobvyklý poklad stamilionové hodnoty. Historické traktory, které ji zvenčí lemují, zde jako pomyslná stráž hlídají unikátní kolekci vozů Maserati.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Návštěvníky při vstupu přivítá mozaika loga automobilky Maserati v podlaze haly. První, co zaujme, je v hale panující hrobové ticho.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Takto unikátní sbírku, která se nachází doslova mezi sýry a traktory, by na farmě čekal jen málokdo. Jde o kolekci (nejen) vozů Maserati samolepkového krále Umberta Paniniho.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stejně jako Ferrari má i Maserati vlastní seriál okruhových závodů. Jeho oficiální název je Maserati Corse, označován je však také jako Maserati Trofeo. Jde totiž o původně zamýšlené pojmenování modelu 4200 GT, právě u příležitosti výroby tohoto maserati byl zahájen i seriál závodů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na konci šedesátých let firmu převzal Citroën, v sedmdesátých letech pak Alejandro de Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A právě během časté změny majitele bylo k mání i muzeum automobilky. Před rozprodáním do několika sbírek ji zachránil právě Umberto Panini. Samolepkový magnát ji zakoupil celou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
U příležitosti 100. výročí automobilky Maserati zavítaly některé vozy z Paniniho sbírky i do Prahy. Kromě závodního 6C-34 také Maserati A6G 54 Coupé Allemano vyráběné v letech 1954-1957.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jde o jeden z pouhých 20 vyrobených kusů. Vůz pohání řadový šestiválec o objemu 1 985 ccm a výkonu 150 koní. Maximální rychlost je 190-210 km/h, hmotnost 840 kg.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V hale je kromě vozů Maserati k vidění také sbírka historických motocyklů...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...dobové formule...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...či designové studie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V nenápadné hale odpočívají unikáty miliardové hodnoty.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na ekofarmě lze narazit také na dvojici legendárních pětistovek od Fiatu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stroje pod přístřeškem podél haly pak osloví příznivce zemědělské techniky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nechybí rarity, třeba dětské autíčko.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sbírka je přístupná všem, je ale třeba se předem objednat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vedle motocyklů lze na ochozu obdivovat také Messerschmitt KR200 kabriolet uvedený německou leteckou společností Messerschmitt v roce 1957. Ta na výrobu tříkolového microvozu přistoupila v době, kdy nesměla vyrábět letadla. Inspirací jí byla tříkolka pro invalidy postavená v roce 1948 leteckým inženýrem Fritzem Fendem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tříkolek Fend Flitzer vzniklo do roku 1951 přibližně 250 kusů. Vývojovou evolucí byl pak dvoumístný Messerschmitt KR175, jehož výroba byla zahájena v únoru 1953. O dva roky později jej nahradil vylepšený model KR200, v roce 1957 pak kromě kabrioletu společnost uvedla také model KR201 roadster. Po výrazném snížení produkce v roce 1962 byla v roce 1964 výroba zcela ukončena.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Koncept Maserati Chubasco, který automobilka představila v prosinci 1990 u příležitosti testovacích jízd nových modelů Shamal. Autorem designu je Marcello Gandini.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vůz agresivních tvarů, jehož studii automobilky vystavila na náměstí před svou továrnou, měl být do výroby uveden v roce 1992. Projekt se však ukázal jako příliš nákladný, k jeho realizaci tak nikdy nedošlo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Halu zdobí také nespočet dobových doplňků, do jednoho z rohů je situován i bar.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Paniniho sbírce nejsou ale jen maserati...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...obsahuje také další historické kousky. Samotné Maserati vlastní muzeum nemá, s rodinou Panini mají gentlemanskou dohodu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Závodní Maserati 6C-34, který v letech 1934 a 1935 vzniklo pouhých sedm kusů. Se stejným modelem závodil slavný Tazio Nuvolari v roce 1934 na brněnském Masarykově okruhu. Vůz byl k vidění začátkem roku 2014 krátce i v Praze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Právě v tomto modelu přišel o život mladý Čechoslovák Josef Brázdil, ambiciózní a neznámý muž bez jakýchkoliv závodních zkušeností. Při neoficiálním tréninku před startem brněnské Grand Prix pravděpodobně kvůli řidičské chybě svůj vůz nezvládl. V zatáčce u Ostrovačic naboural do tří stromu a zlomil si vaz. Brázdil byl první obětí devětadvacetikilometrového velmi náročného okruhu. Nehoda se stala 28. září 1934 brzy ráno a dosud není známo, jak se k tomuto vozu dostal. Původně měl do závodu nastoupit údajně s alfou romeo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Historie Maserati se začala psát v roce 1914. Firma, za jejímž vznikem stojí šest bratrů, původně sídlila v Boloni, ve čtyřicátých letech se však sídlo přemístilo do Modeny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Krásná hala je schovaná mezi ostatními stavbami na farmě. Ve vedlejší budově opravují traktory, naproti se vyrábí sýr.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mezi exponátyi nechybí ani legendární brouk od Volkswagenu...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...či Mercedes-Benz 300 SL "Gullwing".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pomozte nám identifikovat maserati na obrázku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Klasický závoďák z třicátých let.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jedním z nejslavnějších exponátů je Maserati 450M/58 Eldorado z roku 1958
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Krotil ho slavný Stirling Moss
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zatímco sídlo automobilka změnila pouze jednou, její majitelé se měnili podstatně častěji. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ve sbírce je i spousta motorek. Věděli jste, že kdysi Maserati koketovalo i s jejich výrobou?
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Samotný motor by se vyjímal v obýváku nejednoho automobilového nadšence.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Auta nejsou obehnána zábranami, je možné je tedy do detailu prostudovat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Uprostřed jsou nejcennější kousky, po stranách jsou nahusto zaparkované další vozy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Maserati je jedna ze značek, která vznikla a sídlí v oblasti mezi Bologní a Modenou, které se říká Terra dei Motori.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
600 kilogramů vážící Maserati Tipo 61, které nechal americký závodní tým Camoradi v roce 1962 překarosovat u společnosti Carrozzeria Drogo, je osazené 2,9litrovým motorem o výkonu 254 koní. S tímto motorem dosahovalo maximální rychlostí 280 km/h. Model Tipo 61 byl úspěšný především v USA, kam putovalo všech šestnáct vyrobených kusů. V letech 1960 a 1961 vyhrálo ve své třídě v seriálu závodů SCCA (Sports Car Club of America). Z mezinárodních úspěch či v závodu 1000 km Nürburgring, obě tato vítězství v roce 1961 si na svůj účet připsal Sir Stirling Moss. Vedle stojící Maserati Tipo 63 z roku 1961...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...díky třílitrovému dvanáctiválci o výkonu 325 koní dosahovalo pokořilo třísetkilometrovou rychlost, maximální činila 310 km/h.Hmotnost modelu Tipo 63 je 730 kilogramů. Vyrobeno bylo pouze šest exemplářů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Maserati Tipo 61
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Maserati 3500 GT z roku 1958 osazené 3,5litrovým řadovým šestiválcem o výkonu 220 koní a Maserati 5000 GT z roku 1964, jehož pětilitrová véosmička dávala výkon 325 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 1967 zahájila automobilka výrobu modelu Ghibli, jehož třetí generaci uvedla na trh v roce 2013. Původní ghibli poháněl 4,7litrový motor V8 o výkonu 315 koní, maximální rychlost byla 265 km/h. V karosářské verzi kupé (2+2) vzniklo celkem 1 170 vozů (včetně výkonnějšího provedení SS osazeného motorem V8 s výkonem 340 koní, maximální rychlost 285 km/h), otevřeného Ghibli Spyder pak včetně výkonnější verze SS bylo vyrobeno jen 125 kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prototyp Simun postavený v roce 1968 karosárnou Ghia na šasi Maserati Tipo 116. Vlastní prototyp silničního maserati na stejném šasi představila současně i karosárna Vignale, její návrh pak dal vzniknout modelu Indy. Simun je osazen osmiválcem o obsahu 4 136 ccm s výkonem 261 koní. V pozadí stojící zelené kupé je prototyp Maserati Tipo 124 z roku 1974 navržený Giorgettem Giugiarem z Italdesignu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model Khamsin z dílen turínského studia Bertone byl představen v roce 1973 na Ženevském autosalonu. Kromě některých technických prvků sdílených s Citroënem SM je zajímavostí například umístění rezervy za poklopem pod předním nárazníkem či zadní prosklené čelo. Vozy mířící na americký trh, aby byly v souladu s tamními předpisy, musely projít úpravou spočívající v přesunutí zadních světel zpod skleněné plochy přímo na ni. Vyrobeno bylo 435 kusů, jeden z exemplářů v roce 1981 obdržel například Luciano Benetton
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Maserati Bora 4.9 je výkonnější verzí základního provedení Bora 4.7 z roku 1971 osazeného 4,7litrovým osmiválcem o výkonu 314 koní. 4,9litrový motor silnějšího provedení vyráběného od roku 1974 podával o 21 koní vyšší výkon oproti základní boře. Obou verzí vzniklo do roku 1978 celkem 564 kusů, 275 z toho připadalo na výkonnější provedení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Merak, jak je již na první pohled znatelné, byl odvozen od modelu Bora. Kromě pozměněných detailů (např. přední nárazník, odlišné provedení motorového víka) byla zásadním rozdílem pohonná jednotka. Merak totiž používal třílitrový šestiválec, který vynikal svou kompaktností. Stejný motor, avšak menšího objemu (2,9 litru) použil Citroën, pod který v té době automobilka Maserati spadala, v modelu SM. Do roku 1974 vzniklo celkem 630 meraků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zajímavé kousky lze objevit i v protější hale, kromě jiného totiž ukrývá i autodílnu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Venku odstavené pětistovky ponechané na pospas přírodním vlivům vytvářejí kontrast s naleštěnými sběratelskými klenoty uvnitř haly.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Armáda traktorů střeží kolekci nevyčíslitelné hodnoty.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Collezione Umberto Panini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Collezione Umberto Panini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Collezione Umberto Panini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Collezione Umberto Panini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Collezione Umberto Panini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě klasických legend, v jejichž čele je vespa...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... je tu k vidění i netradiční dvousedadlová tříkolka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hala zvenčí lemovaná historickými traktory působí nenápadně. Uvnitř přitom ukrývá klenoty.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz