Citroën je stoletý, světu dal výjimečná auta

  • 15
Kdo ví, jak si představoval svět za sto let André Citroën, když v roce 1919 začal s výrobou automobilů. Značka, které nese jeho jméno, je tady dodnes. Toto je deset hlavních modelů, které ji proslavily.

1919 Type A 10 HP

Citroën Type A

24 093: vyrobených kusů
810 kg: pohotovostní hmotnost
65 km/h: nejvyšší rychlost

André Citroën vybudoval v průběhu 1. světové války továrnu na munici, pro kterou hledal v době míru smysluplnější využití. Rozhodl se pro výrobu automobilů. Už před válkou byl ředitelem automobilky Mors. Model Type A 10 HP navrhl Jules Salomon. Vůz se vyznačoval na tehdejší dobu malou spotřebou paliva 7,5 l/100 km a nízkou cenou 7 950 franků. Stal se prvním francouzským sériově vyráběným automobilem.

1934 Traction Avant

Citroën Traction

4,45 m: délka
900 kg: pohotovostní hmotnost
100 km/h: nejvyšší rychlost

Traction Avant byl uveden na trh v roce 1934 a byl jedním z nejzdařilejších automobilů té doby. Konstruktéři Flaminio Bertoni a André Lefèbvre použili několik na svou dobu zcela netypických řešení, která se později projevila jako velmi zdařilá. Kromě toho, že je nízký, aerodynamický a má samonosnou ocelovou karoserii, přinesl především revoluci přesunem pohonu na přední kola (odtud pramení i jeho přezdívka Traction Avant, oficiálně byl uveden pod jménem 7CV ). Vyráběl se 23 let a jako první Citroën byl v roce 1954 vybaven hydropneumatickým zavěšením zadních kol.

1947 Type H

Citroën Type H

490 165: vyrobených kusů
1400 kg: pohotovostní hmotnost
33 let: v prodeji

Přesun motoru dopředu a pohonu na přední kola u modelu Traction Avant přineslo zvětšení zavazadlového prostoru pro posádku. Toho využil i užitkový vůz Type H, první dodávka s pohonem předních kol a velkým nákladovým prostorem. Nabídl i praktickou rovnou podlahu. Vzhledově si sice fanoušky zpočátku nezískal, ale jeho praktičnost (nejen díky velikosti, ale třeba i bočním posuvným dveřím) spolu s nízkou cenou nakonec znamenala úspěch v podobě téměř půl milionu vyrobených exemplářů.

1948 2CV

Citroën 2CV

3 868 634: vyrobených kusů
500 kg: pohotovostní hmotnost
42 let: v prodeji

Nejklasičtější a nejslavnější citroën. Vedoucí vývoje André Lefèbvre dostal už v roce 1935 za úkol vymyslet malý pohodlný lidový vůz. Zadání znělo: cena nejvýše pět tisíc franků, schopnost odvézt čtyři venkovany přes zorané pole s nákladem plata vajec, aniž by se jediné rozbilo a s ovládáním tak jednoduchým, že ho zvládne farmářova žena vracející se z trhu. 

Premiéra byla připravena už na podzim 1939, ale kvůli válce musela být odložena až na rok 1948. Zadání bylo splněno. Kvůli měkkému odpružení se vůz při jízdě na nerovnostech nakláněl ze strany na stranu, takže získal svoji přezdívku Kachna.

1955 DS

Citroën DS

1 456 115: vyrobených kusů
4,87 m: délka
178 km/h: maximální rychlost

Italský designér Flaminio Bertoni stál za úspěchem model Traction Avant a jeho dalším „zářezem“ do historie Citroënu se stal model DS, který se představil na pařížském autosalonu v roce 1955. Kvůli futuristickým aerodynamickým liniím způsobil návštěvníkům doslova šok. Zaujal nejen vzhledem, ale i řadou technických inovací – posilovačem řízení, kotoučovými brzdami, ale především hydropneumatickým pérováním na přední i zadní nápravě se systémem automatické úpravy světlé výšky. Vyráběl se dvacet let. Proslavila ho i role ve filmu Fantomas se zlobí.

1968 Méhari

Citroën Méhari

144 953: vyrobených kusů
100 km/h: nejvyšší rychlost
19 let: v prodeji

60. léta jsou obdobím hippies a touhy po svobodě. Citroën na tuto vlnu „naskočil“ modelem Méhari z roku 1968. Auto pro volný čas mělo jednoduchou plátěnou střechu a karoserii vyrobenou z probarveného termoplastu, která odolávala poškrábání i korozi. Název pocházel z jazyka pouštních Touaregů a používal se pro rychlonohé samce velbloudů. Vyráběl se v jasných veselých barvách, především žluté, oranžové nebo červené. Kromě mládeže byl i oblíbeným autem lesníků, lovců nebo živnostníků.

1970 SM

Citroën SM

170 koní: výkon motoru
0,339: aerodynamický odpor dosahoval Cx
220 km/h: maximální rychlost

Model, který se zrodil ze spolupráce s Maserati. Kupé kategorie grand tourismo spojuje luxusní komfort francouzské značky se silným sportovním italským motorem. SM vycházel z modelu DS, z kterého převzal pohon předních kol, hydropneumatické pérování s nezávislým odpružením zadních kol a natáčecí světlomety. Šestiválcový vidlicový motor Maserati (Citroën byl po určitou dobu vlastníkem společnosti) disponoval výkonem 125 kW. Kromě toho šlo o první evropský vůz s lepeným čelním sklem a nastavitelnou hloubkou a výškou volantu. Model si oblíbil i francouzský prezident Georges Pompidou a speciálně pro něj byly vyrobeny dva vozy s otevřenou karosérií.

1974 CX

Citroën CX

1 042 460: vyrobených kusů
4,63 m: délka
17 let: v prodeji

Mnoho fanoušků považuje CX za vrcholný model značky. Nová vlajková loď byla představena na autosalonu v roce 1974. Kromě už tradičního pohonu předních kol a hydropneumatického odpružení přinesl řadu technických inovací – například jednoramenný stěrač, rychloměr a tachometr na válci s postupně se měnícími číslicemi a konkávní zadní okno. 

Kromě vysokého komfortu vynikal i bezpečností, robustností a nízkou spotřebou. To vše mu vyneslo titul evropského Auta roku 1975. Vyráběla se i verze kombi. Kromě francouzského prezidenta Jacquesa Chiraca šlo i o oficiální vůz východoněmeckého prezidenta Ericha Honeckera.

1989 XM

Citroën XM

455: základní objem zavazadlového prostoru
4708 mm: délka
6 válců: nejvýkonnější motor v nabídce

V roce 70. výročí od založení automobilky představil Citroën extravagantní model XM. Výjimečná technika hydropneumatického odpružení Hydractive II mu vynesla titul evropského Auta roku 1990. Hydraulika byla poprvé řízena elektronicky. Jednotlivé režimy se nastavovaly vlevo od řadicí páky. Například v režimu Sport se podvozek snížil o 30 mm, aby se tolik nenakláněl v zatáčkách. Dlouhá plochá karoserie ostrých tvarů měla celkem 13 skel včetně střešního nad předními sedadly. Vůz vyšší střední třídy byl podobně jako jeho předchůdce CX oblíbený u státníků.

1996 Berlingo

Citroën Berlingo

4135 mm: délka vozu první generace
3 generace
23 let na trhu

Nejúspěšnějším modelem značky posledních let je Berlingo. Univerzální vůz pro volný čas i podnikání je nejprodávanějším vozem Citroënu i v České republice. Užitková dvoumístná verze nabídla dvě místa k sezení, 3 m³ nákladního prostoru a schopnost odvézt náklad o hmotnosti až 800 kilogramů. Osobní varianta měla pět míst a 624 litrů pro náklad. Od loňska je na trhu už třetí generace, vyráběná ve dvou délkách se zavazadlovým prostorem 775 až 1 050 litrů.