Diskuse k článku

Houpavá Kachna slaví sedmdesátiny. Jízda s ní je lék na depresi

Letos je to sedmdesát let, kdy byla v Paříži představena jedna velká autolegenda minulého století – Citroën 2CV, pro který se vžilo označení kachna. Maličké auto si Francie zamilovala. Zhruba šest stovek jich jezdí i v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R77i45c62h45a27r55d 49K27r24á76l 4218867120513

Ony vozy vyráběné pro Afriku se jmenovaly Sahara a byly zvláštní v tom, že měly dva motory - pro každou nápravu jeden. Další variantou 2CV byla minidodávka Fourgonnette, poté následovaly verze Dyane, Ami, FAF či Méhari (i s těmito adaptacemi bylo vyrobeno 8 830 679 vozů). A stálo by za zmínku, že "Kachny" si udělaly i jméno ve filmech - ať to bylo v bondovce For Your Eyes Only či ve slavných sériích francouzského Četníka (Louis de Funès), kde ho proháněly svérázné jeptišky, případně i ve snímcích se skupinou Les Charlots (u nás uvádění jako Bažanti).

+4/0
9.2.2018 17:49

J93i70ř59í 26Z20ý91k17a 9339213721260

k té Sahaře. Nemělo to jen motor navíc, ale i převodovku. Ty byly ovládány jednou řadící pákou a jedním spojkovým pedálem. Dokonce i klíčky zapalování a startovací tlačítka to mělo dvojmo - pro každý motor zvlášť. I nádrže byly zdvojené a nepropojené. Zajímavé bylo i jejich "bezpečné" umístění pod předními sedadly, přičemž tankovací otvory byly v předních dveřích.

0/0
9.2.2018 19:12

M91a27r78t41i40n 50N17e35b98e20s13k91ý 7976340207242

Fakt je, že Dyane a zejména Ami byly tak ošklivé, až se za nimi nefrancouz ohlédl.

0/0
12.2.2018 13:50
Foto

D10a58l84i46b65o69r 12B50a88r88t16o61š 5794550847389

tato vaše "houpavá kachna " se jmenuje UGLY DUCK...tedy OŠKLIVÉ KÁČÁTKO........ to jen tak pro správnost .........pokud vám na ni nějak záleží a pokud ne..je to přece jedno

0/0
9.2.2018 17:43

P39e34t53r 39P57e98t44r 6443802468943

Nevim no. Mit auto, ktere se houpe a muze jet maximalne 80km za hod by ve me vyvolavalo uplne jine pocity jak relaxace

+1/−14
9.2.2018 16:11
Foto

J26a93n 60V56a33l22č66í95k 7185208245400

Nesmíte mít od dvou koní (od toho ono 2CV, tedy "deux chevaux") přehnaná očekávání ;-).

+1/0
9.2.2018 16:43

J55a61k19u39b 88Š60a28f28a47n40d57a 7165697941841

Měl jich 9.

+3/0
9.2.2018 17:25

J69a69r10o84m11i30r 88F64a55r71e93k 4552143557

Měla 2 koně, ovšem nejednalo se o klasickou jednotku výkonu, ale o administrativní údaj, " chevaux-vapeur". Teď je to puissance administrative. Má C5 2.0 HDi má hodnotu 8.

+1/0
9.2.2018 17:55

T43o27m42á31š 23T39a97t12í47č35e14k 5900842760978

2 koně neměly kachny nikdy, ta 2 je opravdu jen označení daňové třídy (podle koní). Takže z označení 2CV lze vyčíst, že má auto tolik koní (CV), aby se vlezlo do daňové třídy (chevaux fiscal) 2. Toto označování bylo tehdy ve Francii běžné, např. slavný elegantní Citroën Traction Avant byl ve verzích 7CV, 11CV, 15CV. V roce 1934 představili verzi 22CV se 100 PS (výroba 20 ks).

První a nejslabší kachny měly koní 9.

+3/0
9.2.2018 20:13

J56a29r98o27m51i71r 20F47a50r23e54k 4532403307

jo, místo chevaux-vapeur jsem měl napsat chevaux-fiscal...... chyba na mé straně.

0/0
9.2.2018 20:21

T73o43m87á33š 72T42a84t24í87č37e73k 5700402700978

Proč, já jsem ani nechtěl opravovat, ale doplnit... ;-)

+1/0
9.2.2018 20:22

J47a75r26o96m79i77r 73F47a35r15e37k 4902553317

Já jsem se k tomu snažil ještě něco najít a utvrdilo mě to v přesvědčení, že francouzi nejsou normální :)

Cheval-vapeur, nebo chevau-vapeur je klasická jednotka výkonu a má zkratku Ch.

Cheval-fiscal, nebo chevaux-fiscal, nebo chevaux-fiscaux je administrativní jednotka a má zkratku CV.

Jenže právě to pvní vysbětlení, které jsem našel, mluvilo o CV jako o chevaux-vapeur......

Ale aspoň už vím, co mám v techničáku, akorát ak jsem psal, teď se tomu říká puissance administrative.

Francouz a byrokracie, to je jako oheň a olej....... nebo libovoná jiná hořlavina :)

+2/0
9.2.2018 20:30

T82o72m26á53š 57T16a14t39í56č95e52k 5340232440838

Heleme se, zkratky, potvory! ;-DR^

0/0
9.2.2018 20:39

J38a24r96o49m17i78r 24F16a77r24e32k 4932643247

Musíte potlačit touhu někam se dostat rychle a začít se kochat :)

+4/0
9.2.2018 17:15

M85a46r36t56i33n 41N15e89b97e24s27k49ý 7416700857492

V tomhle autě přeci probíhá kochání celou cestu.

0/0
12.2.2018 13:52

J82i35ř48í 33Z90ý30k98a 9759583811750

jede to i 110. Výkon motoru od 6,6kW v prvních verzích až po 20,6kW u posledních.

+1/0
9.2.2018 18:48

M93a11r46t79i90n 81N45e91b81e66s87k85ý 7876600957192

Pokud potřebujete auto, které 80% řidičských dovedností přebírá za vás, pak pro vás Kačena opravdu nebude.

A to to ani nemá 9 airbagů a žádný asistent, couvat se musí na zrcátka a inteligenci, nemá to posilovač vůbec ničeho, jezdí to pomalu, hlučně a v zimě je v tom zima. Nemá to jedinou opěrku, sedačky byly ocelová konstrukce jako spartakiádní lehátko, prostě něco do čeho by současná běloručka nevlezla (a asi by se ani nerozjela).

A přesto je to pro nás, kteří něco pamatují a odjedou se vším, co má kola a volant, prostě NÁDHERA, kus historie, stejně jako Mini, Brouk (tedy ty původní, ne "retro" náhražky), Praga V3S a Tatra 111.

0/0
12.2.2018 13:47

J16a50r92o60m74i74r 16F38a81r21e39k 4742613557

Rychlejsi nez Ferrari. Stejne kol jako Rolls Royce. Vice prostoru nez Porsche. Citroen 2CV.

+1/0
9.2.2018 11:52

J15a56r56o82m33i24r 13F22a80r69e49k 4872503577

Snad bude odkaz fungovat: http://i.imgur.com/X4h1xYo.jpg

+4/0
9.2.2018 11:53

J11i67ř60í 46Z13ý69k12a 9669513401820

pár upřesnění článku a fotogalerie:

1. pokud vím, tak předválečné kusy byly z valné většiny zlikvidovány, aby nepadly do rukou Němců. Přesto se Němcům povedlo ukořistit pár prototypů, které byly přesunuty do Wolfsburgu. Dr. Porsche nad nimi mávl rukou s tím, že je to více kraksna připomínající krabičku na mýdlo, než auto pro lidi. Pokud tedy probíhal vývoj v průběhu války, tak leda na papíře, nebo na malých technických celcích.

2. nezdá se mi, že by se jeden z mnoha srazů konal v jihomoravské Bílině, protože jedna Bilina je sice na jihu, ale stále v Čechách. Navíc kolem této jihočeské vesnice nevede žádná 4 proudovka, jako je na fotce. Takže si myslím, že jde spíše o tradiční každoroční "slet" kachen v severočeské Bílině.

PS: co mi přišlo vtipné na vývoji kachen - původně měly být startovány podobně jako sekačky - šňůrou. Jenže těsně před autosalonem byl "finální" kus zapůjčen dceři hlavního inženýra a ta si při pokusu o nastartování zlomila nehet. Proto byla všechna auta vybavena elektrickým startérem, o kterém původně nechtěli ani slyšet, protože navyšoval hmotnost, kterou i tak proti původnímu zadání značně překračovali.

Finální motor byl navržen za týden Walterem Becchia, karoserii ladili 13let (pravda, započítávám i válku).

Blatníky údajně vyráběli na strojích, které předtím vyráběly blatníky pro užitkové vozy. Tudíž byly silnější, ale na kachnu potřebovali slabší. Tak prostě pro 2CV lisovali dva blatníky naráz. Na jedné kachně jsou tak blatníky o něco větší, na druhé menší

+11/0
9.2.2018 7:18

T42o36m71á72š 62R10o33m62a17n14č42í80k 2402139233848

R^

+2/0
9.2.2018 15:39

R90i46c79h79a15r34d 28K86r34á20l 4708237250523

Dovolím si doplnit doplnění ;-): předválečných kusů bylo údajně 250 a odvážný odhad říká, že se z této série zachovaly 4 kusy. K oněm požadavkům ještě patří možná jeden humorný, že ve voze měla být ošatka vajec a při jízdě se žádné nesmělo rozbít. Termín Canette (kachna) nebyla jediná přezdívka - vozu se také říkalo létající koš na odpadky, panenka, plechový šnek či želva. K posledním dvěma titulům se váže i vtip, že 2CV dosáhne zrychlení z 0 na 60 km/h za jeden den... Ve Francii byly také populární terénní závody na bázi autocrossu výhradně pro 2CV a následující typy Ami a Dyane. A "kachny" dokonce měly svůj vlastní závod trvající 24 hodin - i když se nekonal v Le Mans.

+2/0
9.2.2018 17:44

J45i54ř89í 40Z92ý41k70a 9859193951850

je jich minimálně 5. O 2 se vědělo dlouhá léta, další 3 byly nalezeny na půdě jednoho francouzského domu v roce 1995.

+1/0
9.2.2018 18:56

Najdete na iDNES.cz