Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Houpavá Kachna slaví sedmdesátiny. Jízda s ní je lék na depresi

Letos je to sedmdesát let, kdy byla v Paříži představena jedna velká autolegenda minulého století – Citroën 2CV, pro který se vžilo označení kachna. Maličké auto si Francie zamilovala. Zhruba šest stovek jich jezdí i v Česku.
Ikonické autíčko brázdí francouzské silnice už sedmdesát let

Ikonické autíčko brázdí francouzské silnice už sedmdesát let | foto: Citröen

Bylo 3. července roku 1935 a na pařížském hřbitově Montparnasse do země uložili tělo automobilového vizionáře André Citroëna, zakladatele stejnojmenné automobilky. Jeho představa o voze, který by masově posadil Francii na kola, ale žila dál. O rok později ředitel značky Citroën Pierre-Jules Boulanger spustil projekt nazvaný TPV – zkratka slov „trés petite voiture“ neboli velmi malý vůz. Legendární Citroën 2CV se tímto začal rodit.

Vývojový tým při konstrukci nového auta musel splnit řadu Boulangerových přání. TPV například měl za úkol uvézt čtyři dospělé a 50 kilogramů zboží. Hmotnost vozu bez provozních náplní nesměla být vyšší než 400 kilogramů a spotřeba nesměla přesáhnout 5 litrů na 100 kilometrů. Ovládání muselo být jednoduché - a to tak, aby auto mohla řídit i farmářova žena jedoucí na trh. Cena auta navíc nesměla přesáhnout 5 tisíc franků, což byla přibližně třetina ceny tehdejšího „běžného“ citroënu. A na tom všem Boulanger svědomitě trval.

„Motorizace už nadále nebude věcí bohatých. Chudí lidé také mají právo být mobilní. Příchod francouzského lidového auta je nevyhnutelný,“ hřímal tehdy šéf automobilky.

Čtyři roky čekání

Vývoj vozu pokračoval, ale do plánů celé Evropy vstoupila druhá světová válka. Pro budoucnost 2CV byla paradoxně spíš požehnáním.

Novinka totiž měla mít premiéru v říjnu 1939 na Pařížském autosalonu, jenže automobilka nestačila připravit dostatek vozů, navíc mírně řečeno pokulhávala i jejich kvalita. Autosalon se nakonec nekonal, a Francouzi tak pod německou okupací dál auto tajně zdokonalovali. Výsledek veřejnost v podobě Citroënu 2CV na vlastní oči uviděla až v říjnu 1948, tentokrát už opravdu na Pařížském autosalonu.

Citröen 2CV

Pořád to ale byla jen ochutnávka, protože první sériový Citroën 2CV sjel z výrobní linky až v červnu 1949. Pořadníky tak byly nekonečně dlouhé a na auto se čekalo i čtyři roky. Pierre Boulanger nařídil, aby kachnu dostali jen zákazníci, kteří splňovali automobilkou nastavená sociální kritéria. Vozy se proto v prvních letech dostaly především jen k lékařům, zvěrolékařům, duchovním nebo sedlákům. Automobilová legenda se tak rozjela naplno.

Citroën 2CV se za dobu své dlouhé existence nijak zásadně neměnil. Celkem se ho až do roku 1990 vyrobilo přes tři a půl milionu kusů. Ten poslední sjel z výrobní linky v portugalském Mangualde v pátek 27. července 1990.

Kachny v Československu

V Česku v současnosti jezdí kolem šesti stovek Citroënů 2CV a další pomalu přibývají. „Do roku 1989 tady bylo do čtyřiceti aut – pár individuálních dovozů, něco díky francouzské ambasádě, něco se asi prodalo přes Tuzex,“ říká Tomáš Neruda, předseda 2CV klubu Jesenice, podle něhož „kachní boom“ nastal po revoluci, kdy k nám bylo dovezeno kolem čtyř set Citroënů 2CV.

„Kachny" jsou pověstně houpavé, přesto stabilní.

Po roce 1993 pak dovozy starých aut zastavila legislativa, což se změnilo asi až šest let zpátky. „Kachny tak zase přibývají, ale není jich moc, protože ceny v posledních třech letech oproti minulosti začaly růst. Už je pryč doba, kdy kachna ve Francii stála na každém rohu,“ vysvětluje Neruda.

Pokud tak dnes chce někdo koupit pěkný Citroën 2CV, musí počítat s tím, že za něj zaplatí dvě stě až dvě stě padesát tisíc korun. Jsou ale i výjimečně zachovalé kusy s původním lakem, které se prodávají i za půl milionu. „Už to nikdy nebude studentské auto, dnes je to prostě veterán, jehož cena neklesne,“ odhaduje Neruda, který ve své dílně momentálně renovuje opravdový unikát. Je jím Citroën 2CV 4x4 Sahara s pohonem všech kol, dvěma motory a dvěma převodovkami.

V 60. letech se jich zejména pro potřeby ropných a energetických společností fungujících v bývalých francouzských koloniích vyrobilo jen necelých sedm stovek a do současnosti jich zůstaly pouze tři desítky. Jedna z nich tak bude po kompletní renovaci přibližně za dva roky jezdit i v Česku. „Nemůžu mluvit o tom, kolik za ni český majitel dal, ale obecně se dá říct, že před renovací se cena za takové auto pohybuje kolem dvou milionů korun. Loni se ale jedna ze sahar ve Francii vydražila za víc než čtyři miliony,“ říká Tomáš Neruda.

Auto místo antidepresiv

Autor tohoto článku jednu z mnoha milionů vyrobených kachen vlastní už deset let. Koupě to byla bez velkého přemýšlení. Ještě teď si vzpomínám na šok z pohledu na řadicí páku, která nekončila v podlaze, ale někde pod palubní deskou. Stejně tak to bylo s prvními okamžiky na pozici řidiče – 2CV totiž téměř nebrzdilo, nezatáčelo a vlastně ani nejelo.

Sraz majitelů citröenů v Nespekách v roce 2007

Ale trvalo to pár dnů a kachně jsem všechny neduhy odpustil. Ona prostě taková je: houpavá, legrační a krásná. Nejlíp se to pozná, když sedíte za volantem a pozorujte tváře těch, kdo jedou proti vám. Osm z deseti se jich usměje!

Když si k tomu přidáte staženou střechu, sluníčko hřející do zátylku a krásnou českou krajinu, kterou projíždíte maximálně osmdesátkou, napadne vás, že řízení tohohle auta by měli dávat psychiatři na předpis namísto antidepresiv.

29. července 2009

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...