Pětašedesátiletá kachna je to nejlepší auto pro všechny romantiky

  14:31aktualizováno  14:31
"Kachna není auto, to je srdce, a tak to bereš. Houpe, klape, šumí, hučí, řve. Lidé se na tebe usmívají a máš pocit, že tě všichni mají rádi," popisuje Iva Špačková, nadšená kachnistka. A co že to ta hučící a řvoucí kachna je? Legendární Citroën 2CV, který letos slaví 65 let.

Citroën 2CV vydržel ve výrobě 42 let. | foto: MAFRA

Jednoduché auto, kterému to v očích Čechů nejlíp frčelo s jeptiškou za volantem ve funésovských komediích.

"Hloupé je, že když jedeš jiným autem, máš najednou pocit, že jsi musel udělat něco špatného. Nikdo se na tebe neotáčí, děti na tebe neukazují a nesmějí se, nevíš, co se mohlo stát, než ti dojde, že to je jednoduše tím, že nejedeš kachnou," vypráví Iva. "A taky je hloupé, že děti už jiné auto nechtějí," dodává s úsměvem. Takže šetří na dvě nové kachny pro syny k osmnáctinám.

Pětašedesátnice

Citroën 2CV představili právě před pětašedesáti lety na autosalonu v Paříži. Auto se sice představilo v roce 1948, ale jeho vývoj proběhl před válkou a do výroby se dostalo jen s velkým štěstím.

První prototyp vozítka vznikl z iniciativy viceprezidenta společnosti Citroën Pierra-Julese Boulangera v roce 1937. Práci na něm zahájili konstruktér André Lefebvre a designér Flaminio Bertoni už v létě 1936.

Posléze bylo vyrobeno 250 prototypů, sériovou výrobu však překazila druhá světová válka. Díky náhodě a velkému nasazení tvůrců přežily pouhé čtyři důkladně poschovávané prototypy.

Automobil přinesl řadu pokrokových konstrukčních řešení, včetně nezávislého zavěšení kol. Zákazníci oceňovali hlavně praktické věci: vysoký podvozek, nízkou spotřebu, pohodlné pérování a především jednoduchost. Citroën 2CV byl označován za průlom v minimalizaci automobilů a v jeho zpřístupnění většině obyvatel, což umožnila hlavně nízká cena.

Požadavek na nové lidové vozítko údajně zněl tak, že musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce.

Fotogalerie

 "Zastavíš, otevřeš si haubnu, podíváš se na motor a je ti fajn," popisuje kachnařskou romantiku Iva Špačková. "Když je ti teplo, otevřeš si šroubem klapku a fouká ti dovnitř, když je hezky, stáhneš střechu a když v ní máš díry, kape ti dovnitř."

Také vyzdvihuje, že si spoustu věcí může majitel opravit sám. "Ale to já neumím. Jen nedávno mi zůstala řadicí páka v ruce, protože se zlomila za jízdy, a tak jsem se pak naučila, že mám otevřít kapotu, zařadit ručně dvojku a dojet, kam potřebuju, takže to bych příště asi zvládla," popisuje. Má i nouzový plán: "Když se něco stane, dotlačíš ji snadno, kam potřebuješ."

Kachna není zrovna stavěná na zimní ježdění a ani na dálnici to není zrovna příjemné cestování. "V techničáku má maximálku 115 km/h, ale hnát to na takovou rychlost, to jí nesvědčí, 60 až 80 po okreskách je ideální."

Máma dvou kluků chválí na první pohled maličký kufr: "Vejde se tam kupodivu hodně - věci na týden pro celou rodinu. Odvoz kol je horší, na střechu dát nejdou, a tak musíš vyhodit zadní sedadla a kola dát místo nich."

Kachna a dva koně

Automobil nevozil prominenty, neporážel konkurenty v prestižních závodech, ani nenabízel mimořádné pohodlí. Byl "pouze" autem "pro všechny". Celkem se vyrobilo 3 868 633 kachen.

Poslední sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990. Ve Francii byla její výroba definitivně zastavena již na počátku roku 1988. V roce 1999 ji Francouzi v anketě zvolili automobilem století.

Přezdívka "kachna" je ovšem pro Francouze velkou neznámou. Nejčastěji totiž používají "deux chevaux", tedy dva koně, což není o výkonu motoru, ale o propočtu zdanění.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Před 150 lety v Londýně vyzkoušeli semafor, test ukončil až výbuch

semafory

První mechanický semafor v historii byl nainstalován před 150 lety, 10. prosince 1868, na křižovatce před sídlem...

Najdete na iDNES.cz