Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

aktualizováno 
Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování nových vozů v souvislosti s nástupem elektromobility. Navíc některá vozidla v prvních letech provozu ztrácejí na ceně výrazně více než jejich konkurenti. Tyto vozy se pak pravdu vyplatí pořizovat mírně ojeté.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Drahoslav RamíkČTK

Rozdílnou ztrátu hodnoty u ojetých vozů můžete pozorovat často už po jednom roce provozu. Právě o roční až tříleté ojetiny přitom výrazně roste zájem. Důvodem je samozřejmě citelná finanční úspora při pořizování automobilu, který je navíc většinou stále v záruce, čili jeho pořízení nepředstavuje takové riziko jako v případě starších ojetin. 

Pokles hodnoty mírně ojetých automobilů je ale u různých značek a různých modelů rozdílný. Tím pádem se liší i výše možné úspory oproti pořízení nového vozu. Vyplývá to z dat inovační laboratoře AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu. AuresLab patří do skupiny AURES Holdings, do níž patří také síť autocenter AAA AUTO nebo značka Mototechna, nabízející právě zánovní ojetá auta.

Z uvolněných informací, které AuresLab nasbíral, zjistíme, že nejrychleji klesá cena stylovek jako Citroën DS3, Fiat 500 nebo Mini. Zde je znát rozdíl proti jiným vozům už v případě ročních ojetin. 

V horizontu pěti let pak nejrychleji padá hodnota automobilů francouzských značek, konkrétně Citroën, Peugeot nebo Renault. Naopak nejlépe si drží cenu automobily domácí značky Škoda, německého Volkswagenu a dle statistik TÜV dlouhodobě nejspolehlivější vozy japonské automobilky Toyota.

Malým autům vládne Fabia, konkurenty koupíte levněji

Nejen v kategorii malých vozů se auta s nejnižší ztrátou hodnoty seřadila přesně podle vzoru poklesu cen dle značek. Ve třídě pětiletých malých automobilů vyjde nejvíce Škoda Fabia, druhá příčka patří Volkswagenu Polo a třetí Toyotě Yaris. Samozřejmě vždy záleží na stavu konkrétních kusů, v případě srovnatelných aut ale bude pořadí přesně takové. Výbava však až tak důležitou úlohu nehraje. „Jediné, za co se z dnešního pohledu vyplatilo v roce 2014 u trojkové Fabie připlatit, byl MirrorLink. Zrcadlení telefonu na obrazovce v autě se tehdy mohlo jevit jako rozmařilost fajnšmekrů nových technologií, dnes je ale zcela běžné a velmi žádané. A právě Fabia s autorádiem Bolero, které jako jediné tuto funkci podporovalo, se dnes prodá i o 15 000 dráž než obdobná s běžným rádiem. To je větší rozdíl, než kolik se za Bolero připlácelo u nového vozu,“ popisuje jednu ze zajímavostí Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovativní laboratoře AuresLab.

Na opačném pólu pak najdeme vozidla ztrácející cenu nejrychleji. Sem patří Citroën C3, Kia Rio, ale i často zmiňovaný konkurent Fabie, kterým je Hyundai i20. Majitelé těchto vozů tedy při prodeji zaznamenají nejvýraznější ztrátu. Naopak pro zájemce o malou ojetinu mohou tato auta představovat zajímavou možnost koupě.

Tajný tip v nižší střední třídě je Peugeot 308

Další sledovanou skupinu vozidel AuresLab označuje jako rodinná auta. Zde klesá cena nejpomaleji u Škody Octavia, následované modely Volkswagen Passat a Toyota Verso. Nejrychlejší pokles podle sesbíraných tržních dat vykazují MPV Renault Scénic, Chevrolet Orlando a také klasický osobák Peugeot 308. Tato francouzská značka má přitom zástupce i mezi největšími cenovými propadáky v rámci střední třídy, kde vozu Peugeot 508 dělají společnost Opel Insignia a Hyundai i40.

Mezi pětiletými SUV ztrácejí cenu zejména problémovky

V rámci tolik oblíbené kategorie SUV si dobře drží cenu Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan a možná trochu překvapivě i Dacia Duster, o níž je na trhu ojetin velký zájem. Na opačné straně žebříčku pak najdeme Mazdu CX-7, ale i Jeep Compass nebo Chevrolet Captiva, jimž je mnohdy vytýkána vyšší poruchovost. V případě ročních SUV klesá cena nejrychleji u Nissanu X-Trail, Fordu Kuga a Mitsubishi ASX.

Trh s ojetými automobily navíc přejímá stále více zvyklostí z trhu s novými vozy. „Zatímco dříve byl u vozů velikosti Volkswagenu Tiguan nebo Kie Sportage pohon všech kol na trhu ojetých vozů vyžadován více než u vozů nových a vozidla 4×4 tak byla nedostatkovým zbožím, dnes už poptávka na trhu ojetin přejímá zvyklosti z trhu nových aut a na pohonu všech kol u této velikosti SUV trvá stále méně zákazníků,“ vysvětluje Gálik. 

Stejně tak se v případě ojetých vozidel nižší střední a střední třídy pomalu odvrací pozornost od dieselů a stoupá zájem o benzinové motorizace, což je opět v souladu se současnými trendy trhu s novými vozy. V obou případech je samozřejmě toto chování částečně ovlivněno i nabídkou, jíž se zkrátka motoristé pořizující ojetinu musejí přizpůsobit.

Obecně lze říci, že lépe si budou držet cenu automobily domácí značky Škoda a také vozy německé značky Volkswagen, které se v České republice těší velké oblibě. Cenu automobilů značky Toyota pak drží nahoře vyhlášená spolehlivost, což je na trhu ojetých vozů jednoznačné plus. Pořízení takového vozu sice vyžaduje vyšší investici, ale při pozdějším prodeji bude cena zachovalého automobilu opět vyšší než u stejně starých konkurentů třeba francouzské výroby.

Sběr dat

Potřebná data o trhu ojetin ale AuresLab nesbírá pouze prostřednictvím těchto prodejců. Vyvíjí totiž i různá softwarová řešení a pomocí některých z nich sleduje také inzerci, jiná prodává na trhy, kde skupina AURES Holdings nepůsobí. Díky tomu má AuresLab k dispozici řadu dat o trhu s ojetými vozy.

Ta pak pomáhají i při expanzi skupiny, která i díky těmto údajům stále roste. Již brzy se chystá otevřít už padesátou pobočku AAA AUTO. Ta vznikne v Polsku. Nedávno otevřela první zahraniční pobočku půjčovny Mototechna Drive na Slovensku. Největší pozornost přitom AURES Holdings věnuje právě polskému trhu, kde má stále jen omezený počet poboček a přitom zde lze předpokládat velký potenciál.

„Chceme využít rychlého rozvoje polského trhu, kde jsme rok k roku narostli o 53 % a letos se nám zatím daří stejně. Letošní plán pro Polsko je 16 000 prodaných aut, což se začíná blížit celkovým prodejům našeho dosud druhého největšího trhu, tedy Slovenska. V Polsku přitom zatím stále máme méně poboček než u našich východních sousedů, ovšem obsluhují větší regiony. Spolu s plánovaným růstem v Maďarsku věříme, že bychom se v letošním roce mohli výrazně přiblížit hranici 100 000 prodaných aut,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Auta našeho mládí: sraz socialistických vozidel přivítal opravdové perly

6. sraz socialistických vozidel v Hnačově na Klatovsku

Šestý sraz socialistických vozidel v Hnačově na Klatovsku o uplynulém víkendu přivítal 961 aut a přes tři tisíce...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Český pionýr motorismu měl první řidičský průkaz i auto

Theodor von Liebieg na své dálkové jízdě z Liberce do Gondorfu

Liberec si připomíná zakladatele motorismu a významného průmyslníka Theodora von Liebiega, od jehož smrti uplynulo ve...

Najdete na iDNES.cz