Čtvrtek 5. prosince 2019, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. prosince 2019 Jitka

Autofotka týdne: Rychlostní rekord 432 km/h odolával osmdesát let

aktualizováno 
Přesně před osmdesáti lety, 28. ledna 1938, usedl legendární Rudolf Caracciola do stříbrného šípu a vytvořil rychlostní rekord, který odolával do loňského listopadu. S aerodynamickým mercedesem se na dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem rozjel na 432 km/h.

Mercedes-Benz W125 | foto: Daimler

Rychleji na běžné silnici až do loňského října nikdo nejel. Tedy aspoň to není zdokumentováno. Caracciola tam s přísně aerodynamicky tvarovaným speciálem frčel 432,692 km/h. Takovou rychlostí prolétl stříbrný šíp jeden kilometr veřejné dálnice. Rekordní jízdy musely být podle dodnes platných regulí dvě: jedna tam a druhá zpátky. Výsledný rekord pak byl průměrem obou jízd s letmým startem. 

Rekord padl až loni, když Niklas Lilja, testovací pilot švédské automobilky Koenigsegg, v nevadské poušti nedaleko Las Vegas rozdováděl „hypersport“ Agera RS na uzavřeném úseku dálnice na 444,6 km/h (čtěte více).

Přísně aerodynamický speciál vychází ze závodního stroje, kterým Caracciola...

Přísně aerodynamický speciál vychází ze závodního stroje, kterým Caracciola jezdil Grand Prix v roce 1937.

Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve...

Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve Stuttgartu.

Pro rekordní jízdu dostal Caracciola speciální prototyp, který je dnes k vidění v muzeu automobilky. Víc než sedmisetkoňové monstrum vycházelo ze závodního speciálu W125, se kterým Caracciola mnohokrát zvítězil.

Rekordní speciál byl dílem legendárního šéfa vývoje závodních mercedesů Rudolfa Uhlenhauta a člena představenstva značky zodpovědného za vývoj Maxe Sailera, stroj byl hotov za osm týdnů. Hlavním úkolem bylo kromě vytvoření zcela nové karoserie upravit významně podvozek tak, aby se nenadlehčovala příď, což mělo za následek špatnou řiditelnost stroje.

Rudolf Caracciola zajel rekordních 432,692 km/h 28. ledna 1938.

Už tehdy pro ladění karoserie používali konstruktéři aerodynamický tunel. Rekordní prototyp dostal zakrytování kol a další úpravy, tím se podařilo srazit aerodynamický koeficient Cx, který je důležitý, aby auto co nejlépe prořezávalo vzduch, na dodnes ohromujících 0,157. Ten ovšem takto přesně naměřili až čtyřicet let po rekordní jízdě.

Fotogalerie

S designem karoserie radili specialisté z leteckého průmyslu Ernst Heinkel a Willy Messerschmitt, kteří doporučili zkrátit přední převis a více zaoblit záď. Nadlehčování přídě pomohlo její snížení a zúžení. Silueta se zaoblila, aby se zmenšila citlivost na boční vítr.

Intenzivně se ladil kapkovitý tvar zasklení kokpitu. Caracciola si zpočátku stěžoval na to, že zaoblení skla zkresluje výhled, nakonec se podařilo najít aerodynamický tvar, který mu vyhovoval.

Kvůli kompletnímu zakrytování bez rušivých výřezů museli konstruktéři vyřešit chlazení motoru jinak. Proto dostal speciál nádrž, kterou plnili 48 litry vody a 5 kilogramy ledu, aby se přeplňovaný dvanáctiválec uchladil. Dvěma nozdrami na čumáku motor dýchal (sání).

Původní W125 ve specifikaci pro Grand Prix měl řadový přeplňovaný osmiválec, rekordní speciál měl o čtyři válce víc (V12 s rozevřením řad válců 60 stupňů). Přeplňování obstarávaly dva kompresory, s pomocí kterých ze sebe 5,6litr vyrazil 736 koní (541 kW). Motor dostal pevnější vnitřnosti a motorář Georg Scheerer pečlivě naladil karburátory.

Rekord a smrt

Právě na dnešek připadá ještě jedno, tentokrát smutné výročí, které se k boji o rychlostní rekord váže. Caracciola měl soupeře Bernda Rosemeyera v dresu konkurenčního Auto Unionu (dnes Audi). Právě když se 28. ledna přetahovali na uzavřeném úseku dálnice o rekord, se Rosemeyerův šestnáctiválcový speciál těsně před polednem při třetím pokusu v rychlosti kolem 440 kilometrů za hodinu nadlehčil a vylétl z trati. Royemeyer byl na místě mrtvý. U kilometrovníku 508 na dálnici A5 u porýnského města Darmstadt má dnes Rosemeyer pomník.

Bernd Rosemeyer
  • Nejčtenější

Prodej Octavie startuje kombíkem, základ za 457 tisíc bude v březnu

Cena nové generace Octavie bude začínat na 456 900 korunách u typu karoserie liftback. To je o šest tisíc víc než u...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Krize autoprůmyslu se blíží, dodavatelé se připravují na hubená léta

Slabé automobilové trhy a další rány působí potíže společnosti Continental. Hrozí jí ztráta ve výši až dvou miliard...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Prodeje ojetin rostou. Na bohatém okraji Prahy otevřel nový bazar

Největší prodejce ojetých aut v regionu střední Evropy, skupina AAA Auto, má novou významnou prodejnu. Po dlouhé době...

Superb slaví 85 let. Zlatý koráb v americkém stylu sloužil v Karlových Varech

Škoda Superb představovala od poloviny 30. let nejluxusnější model z nabídky mladoboleslavských osobních automobilů....

Lepší český než německý. Nejoblíbenější traktor z Kosmonos má 80 let

Na podzim 1939 vyjel na pole nejrozšířenější a nejoblíbenější traktor značky Svoboda, typ Diesel Kar 12. Vyznačoval se...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Najdete na iDNES.cz