Buick, který zachránil peníze Janu Werichovi

  11:35aktualizováno  11:35
Býval to krasavec a elegán, za kterým se na ulici lidé otáčeli. Teď je zaprášený, prorezlý, s vysleplými světly a uvnitř plný prachu, slepičinců a skořápek od vajec. Muzeum aut, které sídlí v pivovaru ve Vratislavicích nad Nisou, získalo cenný exponát: ohromný poválečný automobil Buick, který patřil Janu Werichovi.

Buick Jana Wericha | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Historické automobily mnoha značek a různého stáří jsou k vidění v Automuzeu ve Vratislavicích nad Nisou. Cenným exponátem je například prototyp osobní škodovky z konce čtyřicátých let; před týdnem sem ale dorazil další skvost.

"Jeho nálezce jej nemá kde garážovat, tak jej přivezl k nám. Auto je v dost zbědovaném stavu, stálo totiž zhruba dvacet let odstavené za stodolou v jedné vesnici," řekl Milan Bumba z muzea.

"Nyní sháníme k autu dostupné informace, pátráme po jeho historii. Víme jen, že to byl Werichův vůz," dodává Milan Bumba z Automuzea.

"Nyní je třeba rozhodnout, co s ním bude dál. Renovace by mohla vyjít na mnohem více peněz, než kolik by celé auto stálo," říká Bumba.

Podle jedné historky dokonce v třiapadesátém roce při měnové reformě tento automobil zachránil Wericha před ožebračením. "Dovezl si jej z Ameriky. Buick ho však omrzel a zalíbil se mu mercedes jakéhosi diplomata. Dohodl se s ním, že mu dá protiúčtem svůj vůz a zbytek doplatí. Diplomat si to však na poslední chvíli rozmyslel a nabídl Werichovi, že mu mercedes prodá. Werich tedy vypumpoval poslední vkladní knížku a rozbil poslední prasátko, takže v den měnové reformy byl úplně bez peněz, zato mu před domem stála dvě auta," napsal na internetovém blogu www.hyena.cz spisovatel a publicista Ondřej Neff.

Aby vynikly obří rozměry vozu, postavili vedle něj v Automuzeu maličkého italského Fiátku 500.

Werich byl vášnivým motoristou, za svůj život vystřídal přes tři desítky aut - v mládí jezdil například aerovkou 662, Fordem V8, po válce pak Škodou Tudor, Fordem Cortina anebo Volkswagenem Variant. Jedno z jeho aut se dostalo i do knih - své zážitky s velkým americkým vozem zaznamenal v povídce Lincoln 1933.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Najdete na iDNES.cz