Čtvrtek 30. března 2023, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. března 2023 Arnošt

Autofotka týdne: Nápad na nejlepší auto světa zaznamenaný na obálce

Na okraj novin, útržek mastného papíru nebo zmuchlanou účtenku – velké myšlenky potřebují rychle zapsat. Prvotní ideu tak zaznamenáváme bez odkladu, kam je zrovna místo. Geniální šílenec a jeden z velikánů světa aut posledního minimálně půlstoletí Ferdinand Piëch tak načrtl na obálku poznámky, z kterých vzešlo bájné Bugatti.
Poznámky Ferdinanda Piëcha na obálce daly vzniknout Bugatti Veryon.

Poznámky Ferdinanda Piëcha na obálce daly vzniknout Bugatti Veryon. | foto: Bugatti

Dlouholetý despotický vládce koncernu Volkswagen si v roce 1997 v šinkanzenu z Tokia do Nagoje na druhou stranu obálky načrtl nápad na monstrózní motor pro auto jaké svět neviděl.

Ferdinand Piëch

Mezi prvními tu obálku, která je dnes schovaná v archivech koncernu VW, ukázal Karlu-Heinzoví Neumannovi, šéfovi vývoje pohonů. Piëch, vnuk Ferdinanda Porscheho, byl ale také nadaný konstruktér, nespokojil se s konvenčními řešeními; na té obálce je tak načrtnuta koncepce osmnáctiválce. Piëch měl totiž mimo jiné slabost pro „verunu“, slavný vidlicovo-řadový šestiválec VR6, který poháněl sportovně laděné vozy koncernu VW donedávna. Vymyslel tedy, že by se tři takové spojily, šestiačtvrtlitrový atmosferický motor dával 555 koní.

Piëch si totiž vysnil auto, které nemělo mít obdoby, takové, kterému by označení supersport bylo malé. Tak vznikl v jeho v hlavě hypersport. Ještě pro něj mít tu správně nekompromisní značku. Boj o Rolls-Royce Piëch potupně prohrál, stejně by se k jejímu charakteru sportovní vůz nehodil. Značka Bentley také nebyla to pravé.

Piëch na to přišel na velikonoce 1998. Ten nápad mu vnukl model slavného Bugatti 57 SC Atlantic, který si při dovolené na Mallorce vydupal Piëchův syn Gregor. Ferdinand koupil hned dva modýlky, ten druhý ukázal Jensi Neumannovi, členovi představenstva zodpovědnému za strategii koncernu.

Dostat se ke značce, kterou se o dekádu předtím pokoušel oživit Romano Artioli a která v polovině devadesátých let za nevyjasněných okolností náhle zkrachovala, nebylo těžké.

Zleva doprava: Bugatti 18/3 Chiron, EB218, EB118, Bugatti Veyron

Veyron je jeden z Piëchových pomníků. Chtěl, aby byl samé nej: nejrychlejší, nejsilnější... to že pak byl také nejdražší, už vyplynulo tak nějak samozřejmě.

Do původního sídla Bugatti, francouzského Molsheimu, vrátil Piëch značku ve formě, v jaké by si jí podle jejího dnešního šéfa Stephana Winkelmanna zakladatel Ettore Bugatti přál. „Pozvedl inženýrství na umění. Ve všem, co dělal, hledal absolutní dokonalost,“ říká Winkelmann.

První návrh znovuzrozeného Bugatti byl ze skicáku slavného italského designéra Giorgetta Giugiara. Už v roce 1998 ho představili na autosalonu v Paříži jako koncept kupé EB 118, půl roku na to ohromili v Ženevě majestátní limuzínou EB 218.

Třetí koncept dorazil v roce 1999, bylo to opět kupé. Osmnáctiválec v útrobách se opět objevil i v označení EB 18/3 Chiron. Design byl společným dílem Giugiarova studia Italdesign a ateliéru Volkswagenu vedeného podobně jako Piëch šíleným Hartmutem Warkußem.

Rok na to, na autosalonu v Ženevě 2000, pak Piëch strhl plachtu z Veyronu. Svalnatého, nezaměnitelného kupé, jehož design je životním dílem slovenského designéra Jozefa Kabaně. Nejprve s Piëchovým osmnáctiválcem. 

Vývoj ovšem pokračoval a nakonec se právě motor změnil nejvýrazněji, měl o dva válce míň, zato výkonu díky čtyřem turbodmychadlům víc. Z 16 válců a osmi litrů objemu vydolovali 1001 koní a 1250 Nm. Také on má stále prapůvod v motoru konstrukce VR.

Bugatti EB18/4 Veyron

Vývojový tým bojoval s obrovským množstvím potíží, navíc je komandoval Piëch, jehož inženýrský mozek jel na plné obrátky, i když už měl na starosti hlavně management celého koncernu. Potřeba do práce vývojářům „kecat“ byla za dob jeho panování pověstná.

Nakonec se sériová výroba rozeběhla před patnácti lety, v roce 2005, poslední kus vyrobili deset let na to.

Motto zakladatele značky Ettore Bugattiho bylo jednoznačné: „Pokud je s něčím srovnatelné, není to Bugatti“. To se potvrdilo ve výkonech: sprint z nuly na stovku za 2,5 sekundy a maximálka přes 406 kilometrů v hodině. Proč zrovna taková hodnota? Ferdinand Piëch stál v šedesátých letech za vývojem bájného závodního speciálu Porsche 917, který v Le Mans na rovince Hunaudières pádil právě touto rychlostí. Piëch chtěl jednoduše pokořit sám sebe.

  • Nejčtenější

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fotoduel espézetek vyhrál akordeon. 0UT SIDER překvapil

Občas vtipnými, někdy úplně záhadnými, jindy jednoduše přímočarými registračními značkami na přání mohou čeští...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

První autorádio stálo půlku auta, které museli kvůli Motorole rozebrat

Den před svatým Valentýnem má v kalendáři místo Světový den rozhlasu. Od objevu šíření rádiových vln až k prvním přímým...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Návrat legendy. Vydali jsme se po stopách spojení Škody s Rallye Monte Carlo

Premium Byla lehká, dobře vyvážená a jezdci ji milovali, zatímco soupeři nenáviděli. Příkladně se skládala do zatáček, aby hned...

Testování: Otestujte Buchtičky se šodó naruby
Testování: Otestujte Buchtičky se šodó naruby

Máte rádi buchtičky se šodó, ale nechcete se pouštět do jejich přípravy? Tak se přihlaste do testování novinky na trhu – buchtiček s vanilkovým...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...