Trojkové BMW je ikona, slaví pětačtyřicátiny

  • 6
BMW řady 3 patří k nejzásadnějším vozům automobilové historie, v úterý slaví půlkulaté výročí. První generace se představila 30. června 1975, v současnosti je v prodeji již sedmá generace.

Vozy BMW řady 3 patří k nejúspěšnějším produktům bavorské automobilky. Tyto automobily střední třídy tvoří zhruba třetinu každoročně prodaných vozů značky. Aktuálně je v prodeji sedmá generace (test čtěte zde).

První model řady 3 označený E21 se vyráběl jako dvoudveřový sedan (kupé) či kabriolet se čtyřválcovým dvoulitrovým motorem, který již o dva roky později nahradil dvoulitrový šestiválec. Od druhé generace se nabídka karosérií rozšířila o čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi a také o kultovní sportovní model M3. Na platformě řady 3 vznikly i sportovní modely Z1 a Z3. Kultem je čtvrtá generace, která patří k vůbec nejvyváženějších autům automobilové historie. Na vývoji páté řady se podílel i český designér Jakub Kvaček.

BMW Museum

Pro BMW je řada 3 stále stěžejním produktem, vozů této řady vyrábí kolem
400 000 až 500 000 ročně. BMW řady 3 mají na svém kontě řadu prestižních ocenění. 

Americký magazín Car and Driver, který od roku 1983 každoročně vybírá deset nejlepších automobilů roku, vybral BMW řady 3 již třiadvacetkrát. Lepší je z tohoto pohledu jen Honda Accord s 33 umístěními ve výběru.

Příběhy prvních šesti generací BMW řady 3 čtěte zde.

,