Je považováno za vůbec nejoriginálnější závodní BMW M3 své doby. Právě s tímto vozem v barvách továrního týmu Bigazzi získává v roce 1992 Brit Steve Soper dvě vítězství v Německém šampionátu cestovních vozů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vůz, který po letech strávených v muzeu prošel kompletní renovací, chtělo koupit i mnichovské muzeum BMW.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Po úspěšné sezoně 1992 se vůz dostal do Česka k novému majiteli. Stal se jím český závodník Josef Venc, který měl v tu dobu již roční zkušenost s jiným vozem BMW M3. Pilotování jeho starší "emtrojky" převzal další zkušený český závodník Josef Michl.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
S novým BMW M3 odpovídajícím skupině A se v barvách týmu Kaučuk Motorsport Venc totiž účastnil závodů DTM.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Německého seriálu okruhových závodů známých pod zkratkou DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft) se s tímto vozem Soper v továrních barvách BMW účastnil pouze v roce 1992. Po ukončení úspěšné sezony totiž vůz zamířil právě do Vencova týmu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Německý šampionát cestovních vozů nebyl populární jen na domácí půdě, blízko k němu měli také Češi. A to nejen díky českým jménům, která se objevovala na startovních listinách...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...v sezonách 1991 a 1992 totiž tento šampionát hostil také brněnský Masarykův okruh.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Po ostrém nasazení do dvou závodních sezon se vůz na dlouhých 17 let stává součástí muzejní expozice.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 2011 již potřetí za svou existenci mění majitele. Původní Soperovo BMW stále opatřené barvami týmu Kaučuk Motorsport totiž v tomto roce putuje do Lucemburska.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Právě zde je podrobeno důkladné renovaci, jejímž účelem je uvedení vozu do původního vzhledu. Tedy do barev týmu Bigazzi, jednoho ze dvou továrních týmů BMW.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Lucembursku se však příliš neohřeje. Již o dva roky později totiž putuje zpět do Česka, kde se stává součástí soukromé sbírkové kolekce "Rallied & Raced" společnosti Invelt.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BMW M3 E30 DTM BMW M Team Bigazzi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V současnosti je tento originální vůz továrního týmu Bigazzi považován za jeden z nejoriginálnějších BMW M3 své doby.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velký zájem o tento vůz mělo také mnichovské muzeum BMW, které by jej rádo vidělo jako součást své sbírky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model M3 představilo BMW v roce 1985, kdy si odbylo svou světovou výstavní premiéru na podzimním autosalonu ve Frankfurtu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Produkční verze byla představena na jaře 1986 na závodním okruhu Mugello. Od běžného modelu série E30 se "emtrojka" na první pohled lišila především nafouknutými blatníky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jiné jsou také oba nárazníky či víko zavazadlového prostoru a jemu uzpůsobený C sloupek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BMW M3 E30 DTM BMW M Team Bigazzi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Emtrojka" první generace vážící 1 237 kilogramů je prvním vozem, za jehož kompletním vývojem stojí divize Motorsport. M3 E30 vzniklo jako plnohodnotný nástupce závodních vozů skupiny A.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Automobilka tak k úspěšné homologaci ve skupině A musela podle pravidel FIA ve dvanácti po sobě jdoucích měsících vyrobit homologační sérii nejméně 5 000 vozů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vzhledem k vysokému zájmu, a to i přes o zhruba 15 tisíc marek vyšší cenu oproti sériové E30 ("emtrojka" stála 58 300 marek), nakonec BMW vyrobilo více než třikrát více kusů. První generace M3 vzniklo kolem 18 000 kusů, z toho 786 kusů ve vzácném provedení M3 cabrio.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motor o objemu 2,3 litru měl výkon 200 koní (147 kW). Maximální rychlost činila 237 km/h. V roce 1988 se však instalací katalyzátoru snížil výkon na 195 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 1989 byla uvedena omezená 500kusová série M3 EVO s pozměněným předním spoilerem a zadním přítlačným křídlem. Výkon motoru byl zvýšen na 220 koní (162 kW), stovku tak vůz zvládal za 6,9 sekundy a maximální rychlost činila 243 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Závodní speciál je ovšem výrazně upravený.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě provedení EVO byla ve stejném roce představena také speciální série Johnny Cecotto v počtu 505 kusů. Ta vycházela z M3 EVO s katalyzátorem (výkon 215 koní), od níž se lišila jiným čalouněním interiéru a koly s černými středy a leštěnými límci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BMW M3 E30 DTM BMW M Team Bigazzi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Interiér závodního speciálu má jen to nejnutnější, většina výbavy šla ven.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejvýkonnější sériově produkovanou M3 E30 bylo provedení Sport EVO osazené 2,5litrový motorem o výkonu 238 koní (175 kW). Maximální rychlost byla 248 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BMW M3 E30 DTM BMW M Team Bigazzi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BMW M3 E30 DTM BMW M Team Bigazzi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz