Středa 15. července 2020, svátek má Jindřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 15. července 2020 Jindřich
Premium

Jutta Benz má auta v rodě: pradědeček je vynalezl a prababička je řídila

Jutta Benzová | foto: Daimler

aktualizováno 
Šestasedmdesátiletá dáma je pravnučkou Berthy a Carla Benzových. Jako vyslankyně značky se paní Jutta pravidelně objevuje na akcích různých klubů majitelů klasických aut. Často při těch příležitostech řídí „Benz Patent Motorwagen“, stejně suverénně jako kdysi její prababička Bertha.

„Svůj první vlastní Benz, jak my v Mannheimu říkáme, jsem si koupila v polovině sedmdesátých let,“ vzpomíná Jutta Benz. Šlo tehdy o ojetý zelený „Heckflosse“ 190 D (řada W111/112, takzvaný „velký křídlák“, představený v roce 1959), který koupila ojetý od sedláka z Falce: „Měl šedé polstrování a obří kufr, bylo to skvělé auto, které jsem skutečně milovala.“ Pak přišel Strich-Acht (řada W114/115, v Česku známá jako „žralok“), po němž následoval W 123 (slavné „piano“).

„Všechno to byly báječné limuzíny, s nimiž jsem najezdila spoustu kilometrů. Moc ráda jezdím autem – a nejraději za volantem. V roce 2011 jsem při jedné akci Mercedes-Benz Classic měla dokonce příležitost řídit nákladní Actros. To bylo nádherné,“ vyznává se nadšená milovnice automobilů Jutta Benz.

Úplné řidičské začátky si odbyla za volantem volkswagenu z roku 1956.  „Nebyli jsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit mercedes,“  popsala kdysi pro italský magazín Quattroruote. „Bylo mi 14 let. Chtěla jsem se naučit řídit. Moje maminka měla starý volkswagen, hodně starý. Vlastně jsem donutila otce, aby mě to naučil,“ vypráví. „Vysvětlil mi, co a jak. Ale jen do druhé rychlosti, protože na trojku už by auto jelo moc rychle. Jednou jsem ho pak požádala a vyjeli jsme ven. Ulice byly v té době prázdné, jezdilo málo aut. O pár let později bylo mé úplně první auto Volkswagen Brouk, studentské auto,“ dodává. 

Ambasadorkou značky je od roku 2008. Požádal jí o to tehdejší kapitán značky Dieter Zetsche, automobilka se tehdy vymanila z neúspěšného partnerství s Chryslerem. A Zetsche chtěl, aby si publikum zas vzpomnělo na druhého zakladatele automobilky, jehož jméno z názvu značky zmizelo. „Na počest mého pradědečka. A protože je správné, aby ambasadorem značky byla žena, moje prababička Bertha byla totiž první ambasadorkou automobilu jako takového,“ popsala Jutta pro Quattroruote.

Rodinný odkaz

Vědomí rodinné tradice a význam její role v historii mobility vštěpoval Juttě Benz otec. Jeho odkaz hrdě nese dál a vzpomínky na své slavné předky udržuje nadále živé: kdykoli je požádána, ochotně vypráví o historii automobilu a jeho vynálezu i o obtížích, které jeho vývoj provázely. O autech se v jejím okolí mluvilo neustále, za mlada neslyšela nic jiného, má dnes pocit.

Jutta Benzová

Nikdy také nezapomene zmínit zásluhy své prababičky. „Úctu k tradici jsem zdědila po otci. Slíbila jsem mu, že udržím vzpomínku na naše předky živou, a plnění této role se od jeho smrti velmi aktivně věnuji. Činnost v pozici vyslankyně značky Mercedes-Benz Classic mě mimořádně těší.“

Ačkoli hrál automobil v rodině Jutty Benz přirozeně vždy velkou roli, nestál zpočátku v úplném centru jejích zájmů. Narodila se 1. října 1943 v Mannheimu, městě, kde Carl Benz automobil vynalezl. Své praprarodiče skoro nepoznala. 

„Rodina si představovala, že budu studovat techniku. Ale asi právě proto, že jsem od malička byla obklopena inženýry a techniky, jsem se rozhodla, že se budu věnovat něčemu úplně jinému. V devatenácti letech jsem po střední škole byla přesycená všemi těmi automobily,“ popsala pro Quattroruote. „Byla jsem nejmladší s rodiny, a bohužel pro rodinu, jsem byla dívka. Byli zklamáni, že jsem nechtěla studovat techniku,“ popsala. Dala se na studium francouzštiny a historie a stala se učitelkou. Po prababičce však zdědila ještě vášeň pro cestování a chuť poznávat svět, které ji vždy hnaly na daleké cesty, například do Asie a Jižní Ameriky.

Její pradědeček Carl Benz nechal 29. ledna 1886 na patentovém úřadě zapsat svůj „vůz s motorovým pohonem“, patent číslo 37435. Revoluční, po všech stránkách nový vynález byl prvním praautem na světě a do historie se zapsal jako „Benz Patent Motorwagen“. Carlova žena Bertha svého muže usilovně podporovala. Oporou mu byla v každém ohledu, opakovaně přicházela s vlastními nápady, jak podpořit automobil na cestě od vynálezu přes následný vývoj až po vedení značky.

Není divu, že Jutta Benz nešetří obdivem ke svým praprarodičům. A obzvlášť ke své prababičce, která byla mimořádnou ženou své doby. Netajila se svou kreativitou a snahou o rovnoprávnost žen, což tehdy nebylo nijak běžné ani jednoduché. A tak se Bertha Benz s manželem Carlem stali hrdiny jedinečného příběhu, který začal vynálezem automobilu a vedl k úspěchu slavné značky.

Jutta Benzová, pravnučka vynálezce automobilu Carla Benze
Jutta Benzová, pravnučka vynálezce automobilu Carla Benze

Žena vynálezce automobilu se do dějin automobilismu zapsala především svou dálkovou jízdou z Mannheimu do Pforzheimu, kterou podnikla se svými dvěma syny v Benzově voze v srpnu 1888. Její jízda byla pro vůz zatěžkávací zkouškou a zároveň prokázala funkčnosti tohoto jedinečného vynálezu (celý příběh čtěte zde).

Pradědečkovo auto je člen rodiny

S Juttou Benz se můžete s trochou štěstí potkat v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu, kde se často objevuje při různých příležitostech.

Fotogalerie

„Nejdůležitějším prostorem zde v muzeu je pro mě samozřejmě místnost, kde stojí Patent Motorwagen, vůz z roku 1886, který vynalezl můj pradědeček, a tím pádem první automobil na světě. K tomuto automobilu má moje rodina velmi těsný vztah, je to v podstatě člen rodiny. Právě tento vůz udržuje v povědomí vzpomínku na zásluhy mých praprarodičů, což je pro mě mimořádně důležité. Co v této místnosti postrádám? Možná bustu Berthy Benz. Protože právě ona se velkou měrou podílela na tom, že byl vynález korunován úspěchem. A nehledě na to by její socha místnost zušlechtila: byla to krásná žena,“ líčí Jutta.

Uznává ovšem i zásluhy Gottlieba Daimlera: „První vozy Mercedes, které pocházejí ze společnosti Daimler-Motoren, z let, než oba podniky fúzovaly, považuji dokonce za mnohem krásnější než automobily značky Benz té doby. Obzvlášť se mi líbí Mercedes-Simplex.“

V muzeu je k vidění i Mercedes 75 PS Doppel-Phaeton z roku 1908, nádherný vůz z prvních let existence společnosti Daimler-Motoren. „A také první autobus se spalovacím motorem na světě, který Carl Benz zkonstruoval v roce 1895, protože si přál, aby jeho vynález přinesl užitek pokud možno co největšímu počtu lidí a umožnil mobilitu lidem po celém světě,“ popisuje Jutta.

Jutta Benzová

„Fúze ve společnost Daimler-Benz proběhla v roce 1926. Můj pradědeček Carl Benz byl tehdy dotázán, zda nemá námitek proti tomu, aby jeho jméno stálo na druhém místě, protože kombinace tak při vyslovení lépe zní. Nic nenamítal. Dodnes jsem toho názoru, že název zní skvěle: Daimler-Benz!“ říká hrdě poslední nositelka slavného jména.

„Je mnoho dalších potomků, žádný z nich se ovšem nejmenuje Benz. Moji prapředci měli pět dětí: tři dívky a dva chlapce - Richarda, který se nikdy neoženil a proto předpokládáme, že neměl potomky a Eugena, který měl jednoho syna, mého otce Carla,“ popisuje Jutta.

Dopis od prababičky

Prababička Bertha má ovšem dnes v muzeu své čestné místo. Část expozice s názvem „1903: Začátek ženského hnutí“ je věnována právě této silné ženě.

„Jsem ráda, že má toto téma v muzeu své místo. Svoji prababičku velmi obdivuji. Téměř jsem ji neznala – když v květnu 1944 zemřela, bylo mi teprve půl roku. Ovšem při příležitosti mého křtu mi napsala dopis, který mi dodnes visí doma na stěně.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby,...

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči nadýchají po housce i birellu. Policie je na výmluvy zvyklá

Premium Stačí si dát na benzince k svačině hamburgerovou housku, zapít ji birellem – a při následné kontrole můžete jen...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Krásná auta z celého světa zazářila na srazu v Praze

Sezona autonadšeneckých srazů se rozběhla i přes koronavirovou paralýzu. Na střeše parkoviště pražského obchodního...

Trojkové BMW je ikona, slaví pětačtyřicátiny

BMW řady 3 patří k nejzásadnějším vozům automobilové historie, v úterý slaví půlkulaté výročí. První generace se...

Vynálezy Škody pro celý svět. Loni si značka patentovala koloběžku i hada

Škoda podala v roce 2019 nejvíce patentových přihlášek ze všech firem v Česku. Většina patentů pochází z technického...

Romantika Made in USA. Slavná Route 66 není dálnicí už 35 let

Americká Route 66 se za necelých šedesát let svého provozu stala důležitou dopravní tepnou, a hlavně legendou. Nyní je...

SNAŽÍTE SE O MIMINKO? Funkce vaječníků s věkem klesá, pomoci může asistovaná reprodukce
SNAŽÍTE SE O MIMINKO? Funkce vaječníků s věkem klesá, pomoci může asistovaná reprodukce

S prodlužujícím se věkem a poněkud hektickým způsobem života přibývá žen, které mateřství odkládají. Těhotenství po čtyřicítce dnes proto není výjimkou. Vaječníky ale obelstít nejde, na řadu pak přicházejí reprodukční kliniky, které mají řešení.

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Sedmnáctiletá přítelkyně Bohuše Matuše je těhotná

Bohuš Matuš (46) a jeho partnerka, o devětadvacet let mladší Lucie (17), se těší na svého prvního potomka. Dítě by se...

Depp a Heardová u soudu perou špinavé prádlo. Kromě drog došlo i na výkaly

Johnny Depp popřel, že by během pobytu na svém soukromém ostrově na Bahamách zaútočil na exmanželku Amber Heardovou....

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Zemřela herečka Kelly Prestonová, manželka Johna Travolty

Americká herečka Kelly Prestonová zemřela v 57 letech na rakovinu prsu. Manželka herce Johna Travolty, který její smrt...