Pátek 24. března 2023, svátek má Gabriel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. března 2023 Gabriel
Premium

Jutta Benz má auta v rodě: pradědeček je vynalezl a prababička je řídila

Jutta Benzová | foto: Daimler

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Šestasedmdesátiletá dáma je pravnučkou Berthy a Carla Benzových. Jako vyslankyně značky se paní Jutta pravidelně objevuje na akcích různých klubů majitelů klasických aut. Často při těch příležitostech řídí „Benz Patent Motorwagen“, stejně suverénně jako kdysi její prababička Bertha.

„Svůj první vlastní Benz, jak my v Mannheimu říkáme, jsem si koupila v polovině sedmdesátých let,“ vzpomíná Jutta Benz. Šlo tehdy o ojetý zelený „Heckflosse“ 190 D (řada W111/112, takzvaný „velký křídlák“, představený v roce 1959), který koupila ojetý od sedláka z Falce: „Měl šedé polstrování a obří kufr, bylo to skvělé auto, které jsem skutečně milovala.“ Pak přišel Strich-Acht (řada W114/115, v Česku známá jako „žralok“), po němž následoval W 123 (slavné „piano“).

„Všechno to byly báječné limuzíny, s nimiž jsem najezdila spoustu kilometrů. Moc ráda jezdím autem – a nejraději za volantem. V roce 2011 jsem při jedné akci Mercedes-Benz Classic měla dokonce příležitost řídit nákladní Actros. To bylo nádherné,“ vyznává se nadšená milovnice automobilů Jutta Benz.

Úplné řidičské začátky si odbyla za volantem volkswagenu z roku 1956.  „Nebyli jsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit mercedes,“  popsala kdysi pro italský magazín Quattroruote. „Bylo mi 14 let. Chtěla jsem se naučit řídit. Moje maminka měla starý volkswagen, hodně starý. Vlastně jsem donutila otce, aby mě to naučil,“ vypráví. „Vysvětlil mi, co a jak. Ale jen do druhé rychlosti, protože na trojku už by auto jelo moc rychle. Jednou jsem ho pak požádala a vyjeli jsme ven. Ulice byly v té době prázdné, jezdilo málo aut. O pár let později bylo mé úplně první auto Volkswagen Brouk, studentské auto,“ dodává. 

Ambasadorkou značky je od roku 2008. Požádal jí o to tehdejší kapitán značky Dieter Zetsche, automobilka se tehdy vymanila z neúspěšného partnerství s Chryslerem. A Zetsche chtěl, aby si publikum zas vzpomnělo na druhého zakladatele automobilky, jehož jméno z názvu značky zmizelo. „Na počest mého pradědečka. A protože je správné, aby ambasadorem značky byla žena, moje prababička Bertha byla totiž první ambasadorkou automobilu jako takového,“ popsala Jutta pro Quattroruote.

Rodinný odkaz

Vědomí rodinné tradice a význam její role v historii mobility vštěpoval Juttě Benz otec. Jeho odkaz hrdě nese dál a vzpomínky na své slavné předky udržuje nadále živé: kdykoli je požádána, ochotně vypráví o historii automobilu a jeho vynálezu i o obtížích, které jeho vývoj provázely. O autech se v jejím okolí mluvilo neustále, za mlada neslyšela nic jiného, má dnes pocit.

Jutta Benzová

Nikdy také nezapomene zmínit zásluhy své prababičky. „Úctu k tradici jsem zdědila po otci. Slíbila jsem mu, že udržím vzpomínku na naše předky živou, a plnění této role se od jeho smrti velmi aktivně věnuji. Činnost v pozici vyslankyně značky Mercedes-Benz Classic mě mimořádně těší.“

Ačkoli hrál automobil v rodině Jutty Benz přirozeně vždy velkou roli, nestál zpočátku v úplném centru jejích zájmů. Narodila se 1. října 1943 v Mannheimu, městě, kde Carl Benz automobil vynalezl. Své praprarodiče skoro nepoznala. 

„Rodina si představovala, že budu studovat techniku. Ale asi právě proto, že jsem od malička byla obklopena inženýry a techniky, jsem se rozhodla, že se budu věnovat něčemu úplně jinému. V devatenácti letech jsem po střední škole byla přesycená všemi těmi automobily,“ popsala pro Quattroruote. „Byla jsem nejmladší s rodiny, a bohužel pro rodinu, jsem byla dívka. Byli zklamáni, že jsem nechtěla studovat techniku,“ popsala. Dala se na studium francouzštiny a historie a stala se učitelkou. Po prababičce však zdědila ještě vášeň pro cestování a chuť poznávat svět, které ji vždy hnaly na daleké cesty, například do Asie a Jižní Ameriky.

Její pradědeček Carl Benz nechal 29. ledna 1886 na patentovém úřadě zapsat svůj „vůz s motorovým pohonem“, patent číslo 37435. Revoluční, po všech stránkách nový vynález byl prvním praautem na světě a do historie se zapsal jako „Benz Patent Motorwagen“. Carlova žena Bertha svého muže usilovně podporovala. Oporou mu byla v každém ohledu, opakovaně přicházela s vlastními nápady, jak podpořit automobil na cestě od vynálezu přes následný vývoj až po vedení značky.

Není divu, že Jutta Benz nešetří obdivem ke svým praprarodičům. A obzvlášť ke své prababičce, která byla mimořádnou ženou své doby. Netajila se svou kreativitou a snahou o rovnoprávnost žen, což tehdy nebylo nijak běžné ani jednoduché. A tak se Bertha Benz s manželem Carlem stali hrdiny jedinečného příběhu, který začal vynálezem automobilu a vedl k úspěchu slavné značky.

Jutta Benzová, pravnučka vynálezce automobilu Carla Benze
Jutta Benzová, pravnučka vynálezce automobilu Carla Benze

Žena vynálezce automobilu se do dějin automobilismu zapsala především svou dálkovou jízdou z Mannheimu do Pforzheimu, kterou podnikla se svými dvěma syny v Benzově voze v srpnu 1888. Její jízda byla pro vůz zatěžkávací zkouškou a zároveň prokázala funkčnosti tohoto jedinečného vynálezu (celý příběh čtěte zde).

Pradědečkovo auto je člen rodiny

S Juttou Benz se můžete s trochou štěstí potkat v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu, kde se často objevuje při různých příležitostech.

„Nejdůležitějším prostorem zde v muzeu je pro mě samozřejmě místnost, kde stojí Patent Motorwagen, vůz z roku 1886, který vynalezl můj pradědeček, a tím pádem první automobil na světě. K tomuto automobilu má moje rodina velmi těsný vztah, je to v podstatě člen rodiny. Právě tento vůz udržuje v povědomí vzpomínku na zásluhy mých praprarodičů, což je pro mě mimořádně důležité. Co v této místnosti postrádám? Možná bustu Berthy Benz. Protože právě ona se velkou měrou podílela na tom, že byl vynález korunován úspěchem. A nehledě na to by její socha místnost zušlechtila: byla to krásná žena,“ líčí Jutta.

Uznává ovšem i zásluhy Gottlieba Daimlera: „První vozy Mercedes, které pocházejí ze společnosti Daimler-Motoren, z let, než oba podniky fúzovaly, považuji dokonce za mnohem krásnější než automobily značky Benz té doby. Obzvlášť se mi líbí Mercedes-Simplex.“

V muzeu je k vidění i Mercedes 75 PS Doppel-Phaeton z roku 1908, nádherný vůz z prvních let existence společnosti Daimler-Motoren. „A také první autobus se spalovacím motorem na světě, který Carl Benz zkonstruoval v roce 1895, protože si přál, aby jeho vynález přinesl užitek pokud možno co největšímu počtu lidí a umožnil mobilitu lidem po celém světě,“ popisuje Jutta.

Jutta Benzová

„Fúze ve společnost Daimler-Benz proběhla v roce 1926. Můj pradědeček Carl Benz byl tehdy dotázán, zda nemá námitek proti tomu, aby jeho jméno stálo na druhém místě, protože kombinace tak při vyslovení lépe zní. Nic nenamítal. Dodnes jsem toho názoru, že název zní skvěle: Daimler-Benz!“ říká hrdě poslední nositelka slavného jména.

„Je mnoho dalších potomků, žádný z nich se ovšem nejmenuje Benz. Moji prapředci měli pět dětí: tři dívky a dva chlapce - Richarda, který se nikdy neoženil a proto předpokládáme, že neměl potomky a Eugena, který měl jednoho syna, mého otce Carla,“ popisuje Jutta.

Dopis od prababičky

Prababička Bertha má ovšem dnes v muzeu své čestné místo. Část expozice s názvem „1903: Začátek ženského hnutí“ je věnována právě této silné ženě.

„Jsem ráda, že má toto téma v muzeu své místo. Svoji prababičku velmi obdivuji. Téměř jsem ji neznala – když v květnu 1944 zemřela, bylo mi teprve půl roku. Ovšem při příležitosti mého křtu mi napsala dopis, který mi dodnes visí doma na stěně.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Brusel zvažuje výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva

Evropská komise navrhla povolit prodej nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035. Podmínkou ovšem je, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda láká soukromé zákazníky: protáhla záruku, přidá servis zdarma

Exkluzivně Značku Kia „udělala“ na českém trh nadstandardní sedmiletá záruka, řada automobilek nabízí běžně záruku pětiletou. Teď...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

OBRAZEM: Slavná Tatra 815 šla do sériové výroby v lednu 1983

Před čtyřiceti lety se rozbíhala sériová výroba nákladního automobilu Tatra 815. Tato typová řada se stala v historii...

Návrat legendy. Vydali jsme se po stopách spojení Škody s Rallye Monte Carlo

Premium Byla lehká, dobře vyvážená a jezdci ji milovali, zatímco soupeři nenáviděli. Příkladně se skládala do zatáček, aby hned...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Být nahý před diváky není žádná kratochvíle, ale ani hrůza, říká Zounar

Herec Martin Zounar (55), který v Ordinaci hraje doktora Bobo Švarce, se opět svlékne. Poprvé se před kamerami objevil...