Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Až 90 procent ojetin v inzerátech má problém, tvrdí odborníci

aktualizováno 
Pokud se zakoukáte do auta, jehož minulost se později ukáže jako problémová, můžete o něj přijít bez náhrady. Historii ojetiny je třeba prověřit včetně najetých kilometrů. Až 40 procent aut má totiž počítadlo kilometrů stočené.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Existuje několik způsobů, jak riziko minimalizovat, pro většinu z nich však potřebujete internet. První a nejdůležitější rada proto zní: nikdy nekupujte ojeté auto, o němž nic nevíte. Nechte si okopírovat velký technický průkaz (u dovozů ze země původu) a vezměte si pár dnů na prověření.

Pokud se to prodejci nebude líbit a bude vás přesvědčovat, že vám unikne jedinečná šance, utíkejte honem pryč. Aut je dnes na trhu tolik, že se vyplatí počkat a hledat dál.

Pozor na inzeráty

Kde je riziko při koupi největší? "Nejvíc problematických vozů se prodává přes inzerát, podle nás tam má nějaký problém přibližně 90 procent všech vozidel. Rizikoví jsou také někteří individuální dovozci a docela často i ty malé autobazary, které prodávají výhradně v komisi. Naopak už několik let zaznamenáváme značný pokles počtu stížností na velké autobazary a na prodejce nových aut, kteří zároveň provozují bazar. Takže zatímco riziko u zavedených prodejců se snižuje, při nákupu na ulici naopak roste," varuje Zbyněk Veselý z organizace SOVA.

Toto občanské sdružení na ochranu vlastníků automobilů vydává již několik let užitečnou příručku s radami pro nákup ojetiny, najít ji lze i na internetových stránkách (http://www.sdruzeni-sova.cz/). Jeho slova potvrzuje fakt, že velké bazary (AAA Auto, Auto ESA, Štěpánek Auto a další) nabízejí záruku na původ vozu a v případě problémů garantují vrácení peněz.

V malém bazaru prověřujte

Vezměme tedy modelový příklad zákazníka malého autobazaru, který si vyhlédl auto, jež se mu líbí. Co může udělat, aby si ho prověřil?

Pokud je auto už registrované v Česku, je situace jednodušší. "Prvním krokem je podívat se do databáze českého ministerstva vnitra, na jehož internetových stránkách se dá podle VIN kódu (17místné rodné číslo auta – pozn. red.) i registrační značky zjistit, jestli auto není v databázi kradených. Jde to i SMS zprávou, do níž napíšete VIN a zašlete ji na číslo 9003020," radí Oldřich Očenášek ze společnosti Dekra, která provozuje Stanice technické kontroly.

"Další možností je zajít k autorizovanému prodejci značky, který umí ověřit, zda VIN odpovídá deklarovanému roku výroby a výbavě. No a pak existuje nová služba společnosti Cebia – Autotracer," dodává Očenášek.

Cebia se v Česku na prověřování původu specializuje. Za 499 korun prověří české databáze, umí však i ty zahraniční. Tato služba, Provin, je ovšem dražší; informace o jednom voze přijde na 2 300 korun. Pokud by však už v minulosti některý z majitelů o informace ze služby Provin žádal, zobrazí se už ve výpisu Autotraceru.

Co se dozvíte z Autotraceru

Pokud tedy víte, že budete kupovat ojetinu na vlastní pěst, můžete si předem na stránkách www.cebia.cz koupit za 499 korun kupon s kódem. Ten pak zadáte do systému ve chvíli, kdy budete chtít prověřit nějaký ojetý vůz. Nejdříve vám Autotracer zdarma napíše, co všechno dokáže o autě zjistit – pokud se vám bude zdát, že to za vynaložené peníze nestojí, nemusíte dál pokračovat.

Jestliže číslo kuponu zadáte, Autotracer zobrazí dostupné informace o autě a dá vám návod, co všechno si můžete zkontrolovat sami. Na detailních fotografiích zjistíte, jak má auto tohoto modelového roku vypadat, kde je umístěn VIN, jaká je jeho přesná podoba, jak jsou uchyceny evidenční štítky.

"Důležitější část je výpis z historie auta. Na serverech našich i smluvních partnerů (záznamů je zhruba 100 milionů) zjišťujeme dostupné informace o roku výroby, technických datech, záznamech ze servisů, pokud v systému jsou," říká Martin Krejčík z Cebie.

Jak to funguje v praxi

Fungování Autotraceru jsme vyzkoušeli na dvou autech – jednom registrovaném v Česku (Nissan X-Trail), druhém čerstvě dovezeném (Jeep Cherokee). U prvního se ukázalo, že už před třemi lety bylo zavedeno do databáze chráněných vozů OCIS, a proto jsme v systému našli kompletní fotodokumentaci z té doby, výpisy stavu tachometru při kontrolách v autorizovaných servisech (naposledy loni v prosinci). Tady se informace ukázala jako maximálně užitečná.

Jeep Cherokee byl dovezen z Lucemburska, proto nám systém pouze ověřil, že VIN kód odpovídá roku výroby a provedení auta. Ujištění, že vůz není v databázi kradených vozů v ČR ani není zatížen leasingem, bylo u dovozu víceméně zbytečné. Takže pro další informace bychom museli využít službu Cebie Provin.

Tohle prověření v zemi původu přijde na 2 300 korun a trvá zhruba čtyři dny. "Zjistí se, jestli auto bylo v té zemi opravdu přihlášeno, a když ano, zda bylo také řádně odhlášeno. A také důvod odhlášení – občas to bývá totální havárie, a u nás je auto téměř nové. To pak znamená, že jde o takzvané  ‚dvojče‘: auto s pochybným původem registrované na dokladech toho vraku," říká Martin Krejčík z Cebie s tím, že se také zjišťuje skutečný rok výroby nebo první registrace (nesmí se lišit víc než o jeden rok) a také, zda vozidlo není v daném státě evidováno jako odcizené.

"Informací stále přibývá, nyní pracujeme na tom, aby se partnery staly značkové servisy z Evropské Unie. Počítáme, že do konce léta bychom takto mohli mít v databázi 50 procent všech značek," doplňuje Martin Krejčík.

Přetočený tachometr = běžný stav

Z problémů, jež se u ojetých aut objevují nejčastěji, jasně vede přetočený tachometr. "Pak je to omlazený rok výroby, následuje pozměněný původ – například přeražený VIN a falšované doklady," říká Zbyněk Veselý ze Sovy.

A Martin Krejčík z Cebie přidává několik hrozivých čísel. "Od loňského léta, kdy jsme projekt rozběhli, se ukázalo, že 40 procent prověřovaných aut mělo přetočený tachometr. Čekali jsme, že v průměru to bude stočení třeba ze 140 na 90 tisíc kilometrů, ale skutečnost je mnohem horší – spíše z 250 na 60 tisíc km. A to už je fakt nebezpečné, technický stav takového vozu může být špatný, nemluvě o zanedbaném servisu, třeba výměně rozvodů," říká Krejčík. Přidává další radu: lépe je koupit pravidelně servisovaný vůz se 150 tisíci kilometry než auto s neznámou minulostí a 40 tisíci na tachometru.

Kolik stojí služby ověření VIN
SMS na 9003020 – zdarma
vyhledávač na stránkách ministerstva vnitra – zdarma
služba Autotracer – 499 Kč
služba Provin – 2 300 Kč
ověření země původu (Cebia) – 600 Kč

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky
Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Lepší český než německý. Nejoblíbenější traktor z Kosmonos má 80 let

Na podzim 1939 vyjel na pole nejrozšířenější a nejoblíbenější traktor značky Svoboda, typ Diesel Kar 12. Vyznačoval se...

Autofotka týdne: Wankelu je šedesát let, přežije díky Mazdě

První patent na motor s otáčivým pístem přihlásil Felix Wankel před devadesáti lety. Dnes motor tato netradiční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz