Nejpokrokovější československou automobilkou za první republiky byla Tatra. S galerií reklam z letitých časopisů se nechme unášet poctivou konstrukcí automobilů z dob, kdy nápravám daly na frak polonápravy a žebřinovému rámu uštědřila výchovný políček roura.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Přestože se budeme věnovat reklamám pouze z dob první republiky, je dobré si připomenout, že historie kopřivnické automobilky se začala psát už v roce 1850, kdy Ignác Šustala začal vyrábět kočáry a další vozy s koňským, respektive obecně zvířecím potahem. V roce 1897, kdy už vládly v podniku jiné vlastnické poměry, tam pomalu ale jistě začali s výrobou automobilů. A od roku 1919 se používá značka Tatra, která nahradila léta používaný název Nesselsdorfer (odvozený z německého pojmenování Kopřivnice), resp. značku NW (Nesselsdorfer Wagenbau). Na obou zobrazených reklamách otiskovaných ve společenských časopisech v roce 1937 u příležitosti kulatého výročí od vzniku prvního kopřivnického automobilu NW Präsident vidíme jmenovaného průkopníka ve společnosti jiného průkopníka – aerodynamické Tatry 77.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
A jak se ke značce Tatra vůbec dospělo? Na samém počátku roku 1919 se několik vozů NW typ U podrobilo továrním jízdním zkouškám v mrazivých a sněhem pokrytých Vysokých Tatrách. V terénech, kde se do té doby žádný automobil neobjevil, si vedly výtečně, prý lépe než na tamní dopravu specializovaní koně se saněmi. A během této události vykrystalizoval v jedné krčmě v Tatranské Lomnici nápad se značkou Tatra.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
S automobilkou Tatra přímo souvisí dva nejvýznamnější milníky našeho meziválečného automobilového průmyslu. V roce 1923 zde vznikla tzv. Tatrovácká nebo chcete-li Ledwinkova koncepce, kdy klasický žebřinový rám byl nahrazen páteřovou nosnou rourou a tuhá náprava (zpočátku pouze zadní) byla nahrazena výkyvnými polonápravami. Druhý milník spadá do roku 1933: v březnu toho roku začala sériová výroba aerodynamické Tatry 77, která se stala historicky prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem světa. (foto: povedená reklama z roku 1938 s vyobrazeným vozy Tatra 57a a Tatra 87)
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Vůz s ocelovou páteří. Tatrovácká koncepce podvozku byla vyvinuta pro lepší zdolávání terénu, své kvality nejlépe ukázala při rychlé jízdě v terénu ne příliš náročném. Poskytovala relativně vysoký jízdní komfort osádce, podvozek s pohonným ústrojím nevyžadoval příliš údržby a celá tato sestava byla navíc velmi odolná proti poškození. Tenkostěnná roura relativně velkého průměru přinášela podvozku vysokou tuhost, s tím se klasický žebřinový podvozkový rám nemohl vůbec rovnat. Otcem takového řešení podvozku u tatrovek byl slavný Hans Ledwinka a poprvé ho použil u malé Tatry 11 v roce 1923. Reklama o téměř jednu dekádu mladší potom umělecky (tj. tvarově nepřesně) zobrazuje Tatru 57 zvanou Hadimrška.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Tatrovka si zakládala na svých vzduchem chlazených motorech (vozy s páteřovým podvozkem je dostaly až na pár výjimek všechny, aerodynamické potom zcela všechny) s ventilovým rozvodem OHV. Právě motory s rozvodem OHV vyráběli v Kopřivnici už od roku 1923, u nás jako první plošně a ve velkém předstihu před konkurencí (pokud tedy nepočítáme Walter, který si to pak ve 30. letech „pokazil" licenčními typy italskými s motory s rozvodem SV). Chlazení vzduchem i rozvody OHV stály za to, aby se s nimi výrobce pochlubil v reklamách.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Kopřivnická automobilka využila k reklamě i úspěšnou cestu napříč Afrikou, kterou podnikli sochař František Vladimír Foit a zoolog Jiří Baum v roce 1931 s Tatrou 12. Automobil ostatně poskytla Tatra Foitovi zdarma, ten si ho potom nechal upravit v karosárně Oldřicha Uhlíka dle svých představ.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
V tisku se objevilo i pár reklam automobilek se zakomponovanou železniční dopravou. Tatra však nešla tak daleko jako svého času Aerovka, která se nakonec musela proti ČSD obhájit u soudu.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Tatra 57 v provedení dodávka na reklamě z roku 1934
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Tato reklama je zajímavá tím, že malíř použil jako vzor ke ztvárnění Tatry 77 prototypový vůz třetího provedení. Ten byl mimo jiné odlišný tím, že sedadlo řidiče bylo uprostřed a sousední sedadla jeho dvou spolujezdců byla mírně posunuta vzad – takový zasedací pořádek měl poskytovat řidiči co nejlepší výhled, ale evidentně nebyl shledán pro sériovou výrobu vhodným, čemuž se snad nikdo ani nemůže divit.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Otcem prvního sériově vyráběného osobního automobilu s přísně aerodynamickou pontonovou karosérií Tatra 77 byl konstruktér Erich Übelacker.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Tatra 77 nenechala nikoho chladným
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Tato reklama nemusí některým připadat po stránce grafické jako příliš povedená, o to povedenější je však na ní fotka Tatry 77a. Všimněte si příčného dělícího skla mezi přední a zadní řadou sedadel, shrnovací střechy Webasto a vyhřívání čelního okna. Ani jeden z těchto prvků nebyl standardem, ale příplatkovou výbavou.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Tatrovky propagované jako prostředky vhodné k realizaci cestovatelských choutek
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama automobilky Tatra z roku 1934
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama automobilky Tatra z roku 1935. Toho roku se v Československu prodalo téměř 8,5 tisíce osobních automobilů, z nich více než 90 procent bylo tuzemské výroby. Na prvním místě se umístila Tatra se 2 225 osobními automobily.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama automobilky Tatra z roku 1936
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama automobilky Tatra z roku 1936
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama automobilky Tatra z dámského společenského magazínu Eva z roku 1936
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama automobilky Tatra z dámského společenského magazínu Eva z roku 1937
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Zajímavá reklama na Tatru 57 s plně ženskou osádkou, a to včetně dvoučlenného výsadku.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Řada aerodynamických tatrovek ze 30. let, shora Tatra 77a, nejslavnější Tatra 87 a skromnější Tatra 97
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama z roku 1938 na osobní automobily Tatra. Pouze nejníže zobrazená luxusní Tatra 70A měla motor chlazený kapalinou, který vykazoval vyšší akustickou kultivovanost než motor vzduchem chlazený a smetánka tak měla méně hluku v interiéru.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Ve společenských časopisech se reklamy na nákladní automobily příliš neobjevovaly, skromnější po této stránce jsou i časopisy odborné. Tečkou galerie je reklama z časopisu Letec na palivovou cisternu na podvozku Tatry 23.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet