V meziválečném Československu působilo relativně mnoho výrobců automobilů a konkurenční boj se vedl i prostřednictvím reklam v tisku. V první ze série fotogalerií se podíváme na reklamy značky Škoda.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Alespoň jednou zastávkou si připomeňme automobily značky Laurin a Klement, které škodovkám v Mladé Boleslavi předcházely. Továrna Laurin & Klement vyráběla automobily už za Rakouska od roku 1905, zde však vidíme reklamy z let 1923 (vlevo), resp. 1924, abychom dostáli tématu článku.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
V roce 1925 pohltil mladoboleslavskou automobilku plzeňský koncern Škoda. Laurin s Klementem si byli vědomi potřebou kapitálově silného majitele, aby mohl jimi před třemi dekádami založený podnik konkurovat především automobilkám Praga a Tatra, které se v ročních objemech prodaných automobilů dostaly po válce před boleslavskou automobilku. Zobrazené reklamy automobilky Škoda jsou z roku 1929, kdy se završila rozsáhlá výstavba nových továrních objektů zahájená v roce 1926.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Nejdražší osobní automobil vyráběný v ČSR, licenční Škoda Hispano-Suiza, je spojen především s Plzní. V Plzni vzniklo automobilní oddělení již v roce 1919, kdy tam začali vyrábět těžké dělostřelecké tahače. Postupně přicházely další typy užitkových vozidel včetně licenčních Sentinelů poháněných parním strojem. Ze zcela jiného soudku byla již zmíněná a na zobrazených reklamách se pýchou dmoucí luxusní Škoda Hispano-Suiza, v letech 1926 až 1929 vznikla v Plzni stovka kompletních podvozků, z nichž téměř tři desítky byly karosovány v Mladé Boleslavi.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
První škodovky vyráběné v Mladé Boleslavi měly rodný list konstrukce L & K. Konkurenční boj neznal bratra, například oba největší konkurenti Škodovky vyráběli v té době (reklama je z roku 1927) o poznání levnější typy, kterými byly Tatra 12 a Praga Piccolo. A přestože ty byly mnohem menší a slabší než inzerovaná Škoda 110, ignorovat by se neměly.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
První mladoboleslavské konstrukce zrozené pod novou značkou byly v roce 1928 Škoda 4R a Škoda 6R. Netradiční typové označení vycházelo vedle počtu válců z provedení jejich hlav se spalovacím prostorem Ricardo. Příliš úspěšné však tyto automobily nebyly, jejich konstrukce v podstatě ještě setrvávala v linii předchozích laurinek, ale vyzdvihnout je můžeme jako první boleslavské vlaštovky v oboru unifikace výroby. Například již zmiňované motory měly válce o stejném zdvihu a vrtání, i to umožnilo použití řady identických dílů u obou typů.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Reklamy na vozidla Škoda z roku 1928 (vlevo) a 1929 (vpravo). Reklama vpravo zobrazuje bohaté portfolio tehdy vyráběných škodovek, včetně těch plzeňských, přičemž všem vévodí stará laurinka odkazující na počátek výroby automobilů v Mladé Boleslavi.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Reklamy automobilů Škoda z roku 1929 ve formě jednoduchého „katalogu“ pro rok 1930. V typových označeních osobních automobilů vidíme v první číslici počet válců motoru a ve zbývajícím dvouciferném čísle výkon motoru v koních. U vozidel nákladních udává dvojciferné číslo na začátku užitečnou hmotnost v metrácích (když si představíte uprostřed desetinou čárku tak v tunách) a třetí číslice prozrazuje počet válců motoru. Od nákladních vozů převzaly typová čísla i autobusy postavené na jejich upravených podvozcích.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
V roce 1929 se objevila nová řada typů mladoboleslavských osobních automobilů, všechny jsme viděli pospolu již na předchozích dvou obrázcích. Jednalo se o základní typ Škoda 430 se čtyřválcem, luxusnější šestiválcovou Škodu 645 a nejluxusnější osmiválcovou Škodu 860. Zde vidíme dvě extra reklamy na Škodu 430 jako nosného typu portfolia, ty dva luxusní typy tolik reklamy v „obyčejných“ časopisech neměly. A kupodivu ani s o rok mladší malou Škodou 422 se nám žádnou pěknou reklamu nalézt nepodařilo.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
V roce 1933 byl představen poslední mladoboleslavský osobní automobil s klasickou koncepcí podvozku, tedy s žebřinovým rámem a tuhými nápravami. Škoda 633 byla poháněna šestiválcem o výkonu 33 koní.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Jestliže některé mladoboleslavské automobily moc inzerovány nebyly, tak Škoda 633 si v tomto ohledu rozhodně stěžovat nemohla. K předchozí dvojici zajímavých barevných reklam si přidáme dvě další.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Reklamy cílily k navození zájmu o automobily různými způsoby, například přes cestování nebo rafinovaně přes ženy.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Černobílé reklamy nejsou obecně tak hezké jako ty barevné, v tehdejších časopisech byly ty barevné mnohem vzácnější, i když z této galerie to tak nevypadá, což je ovšem dáno cíleným výběrem. Ale i některé z těch černobílých měly něco do sebe, jako zde ta vlevo s "nasvíceným" osobním a nákladním automobilem.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Ředitel Karel Hrdlička měl za úkol udělat ze Škodovky jedničku na tuzemském trhu s osobními automobily. Chtělo to připravit zcela nový vůz jednoduché konstrukce, nenáročný na výrobu. Toho se na výtečnou zhostil tým konstruktéra Josefa Zubatého a na podzim 1932 vznikla Škoda 420, od které se celý úspěch poté rozvinul. Hlavní změnu oproti dosavadní škodovácké produkci představovalo použití páteřového rámu podvozku a vzadu kyvných polonáprav. Tou hlavní devizou pro úspěch v prodejích se však stala cena, zde vidíme Škodu 420 ve verzi tudor inzerovanou za 29 800 korun, předchozí malá Škoda 422 se stejným typem karoserie stála 37 000 korun.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Škoda 420 (vlevo) však byla pouhým předskokanem nové doby škodovácké, kteréžto tahounem se stala Škoda Popular. Prodejní cenou mohl Popular úspěšně konkurovat ostatním lidovým vozům na našem trhu.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
První velkou škodovkou s páteřovým rámem a nezávislým zavěšením kol byla Škoda 637 představená na jaře 1934. Z ní už za půl roku vzešla Škoda 640, která jako první dostala jméno Superb.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Se Škodou Popular najel výrobce na slovní pojmenování svých modelů, které shledal pro trh přívětivějším, než předchozí strohá čísla. I když ta čísla zcela nezmizela, máme Škodu 418 Popular, Škodu 420 Popular, následně se tam místo válců s koňmi promítl zdvihový objem, takže známe například Popular 1100 a Popular 995, ale ta čísla už nebyla tak důležitá a šlo to i bez nich.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Se Škodou Popular jste mohli jet v létě na dovolenou k moři i v zimě lyžovat do hor. Ale zase to nepřehánějme, nebylo to zdaleka pro každého. Ono už jen samotné aktivní držení automobilu představovalo u nás v té době finančně velice náročnou kratochvíli.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Reklamy Škoda s rozpětím tří let, vlevo se propaguje raný Popular, to vpravo v jarních květech vypadá na Rapid.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Popular s proudnicovou karoserií pro fajnšmekry. Z hlediska počtu vyrobených vozů se jednalo o zcela okrajovou záležitost.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Popular 1100 OHV, modelový rok 1939 doznal zásadních změn v příďové partii karoserie.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Jak časem Popular rostl, zvyšovala se samozřejmě i jeho cena. Proto přišel v roce 1939 Popular 995, který představoval návrat do kategorie lidových vozů, ostatně lid motoristický ho nazýval Liduškou. V porovnání se souběžně vyráběnou jedenáctistovkou zobrazenou na předchozí fotografii vidíme, že menší Liduška nemá například v karoserii polozapuštěné světlomety. Ale těch na první pohled neviditelných změn vůz zlevňujících tam bylo více.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Škoda Rapid stála v hierarchii nad Popularem. Nad Rapidem potom stál ne příliš úspěšný Favorit a zcela nejvýše naopak úspěšný král portfolia Superb. Evidentně vidíme dvě reklamy na Rapid z různého období.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Škoda Superb představovala od poloviny 30. let nejluxusnější model z nabídky mladoboleslavských osobních automobilů. Můžeme porovnat řešení příďové partie karoserií z roku 1935 a 1936.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Se škodovkou jste se nemuseli bát vyrazit ani v zimě do hor.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
A toto je hezká reklama. Kartaginci zdolávali Alpy se slony, ale naši si na to vzali škodovky, protože ty tam zdaleka tak nechcípaly.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Reklama se Škodou Popular v obležení Republikánského dorostu, který byl mládežnickou základnou Republikánské strany zemědělského a malorolnického lidu.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
Pěkná vánoční reklama na Popular s prohozeným veselím a štěstím, což jí dodává punc zajímavosti.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)
U Škody Popular završující celou fotogalerii si řekneme, že vyobrazené reklamy pocházejí z různých dobových společenských časopisů, jakými byly Měsíc, Salon, Světozor a další.
Autor: archiv (Radek Folprecht, Technet)