Populary, které vydobyly Škodovce první místo na tuzemském automobilovém trhu, solidní rapid, který přejel Afriku křížem krážem, luxusní superby pro nejvyšší honoraci a válečná monstra, která Němcům byla k ničemu, to vše jsou vozy Škoda do roku 1945. Nejvýznamnějším typem tohoto období byl Popular.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Automobily pod značkou Škoda se v Mladé Boleslavi vyrábí od roku 1925. Druhý díl seriálu vydávaného u příležitosti tří velkých letošních výročí domácí automobilky (založení 1895, první vyspělý automobil 1905 a fúze s koncernem Škoda 1925) se věnuje boleslavským škodovkám do roku 1945. Adeptem na nejkrásnější československý automobil historie je malosériová Škoda Popular Sport Monte Carlo.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Po spojení s koncernem Škoda v Mladé Boleslavi ještě několik let pokračovala výroba vozů zkonstruovaných v předchozím období. Nejúspěšnějším z nich byl Laurin & Klement - Škoda typ 110, na fotografii v méně rozšířené verzi dvousedadlový roadster.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V Plzni také existovalo automobilní oddělení, a to od roku 1919. Výrobním programem byly například licenční parní sentinely. Nás však v souvislosti s mladoboleslavskou automobilkou bude zajímat v licenci vyráběný luxusní vůz Hispano-Suiza H6B. Plzeňští vyráběli pouze kompletní podvozky a výrobu karosérií zadávali zpravidla specializovaným renomovaným karosárnám, jako byl Brožík nebo Jech. A stalo se, že asi 30 kusů z celkové stovky bylo karosovaných v mladoboleslavské automobilce. Vůz na snímku je ze zdejšího firemního muzea, do expozice bývá umisťován spíše příležitostně. Jeho karoserie je pravděpodobně od firmy J.O. Jech. Mimochodem, říká se, že české "hispánky" byly vyrobené kvalitněji než originály z Francie.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
První mladoboleslavské vozy nové konstrukce vzniklé po připojení k plzeňskému koncernu byly Škoda 4R (foto) a Škoda 6R. I když konstrukčně příliš neodskočily vpřed od předchozích laurinek, lze jejich přínos spatřit v nástupu určité unifikace dílů, což zjednodušovalo a zlevňovalo výrobu. Škoda 4R měla motor čtyřválcový, větší Škoda 6R pak šestiválcový. Oba motory měly shodné vrtání i zdvih, a tak i mnohé díly těchto motorů byly zaměnitelné.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 6R patřící známému Jedličkovu Pražskému sanatoriu v Podolí. Karoserie je dílem Oldřicha Uhlíka.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škody 4R a 6R zase až takový úspěch nepřinesly, tyto dva typy představovaly příliš úzké rozpětí spíše dražších vozů. A tak se na přelomu 20. a 30. let objevila nová řada typů osobních automobilů, od relativně levných až po ty nejluxusnější. V jejich typových číslech se ukrýval počet válců motoru a výkon v koních. Nejdražším a nejluxusnějším byl osmiválec Škoda 860, srovnatelný i se zahraničními vozy pro nejbohatší klientelu. Jeden zrenovovaný patří mezi vzácné exponáty firemního muzea.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Za stále ještě luxusní vůz lze považovat i šestiválec Škoda 645. Fotografováno u dnes již dávno zaniklých lázní Boží Voda nad Jemníky u Mladé Boleslavi.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Základním typem prezentované řady byla Škoda 430 se čtyřválcovým motorem. Na fotografii ve variantě 430D, která dostala silnější motor. Měla i zvětšený rozvor, což značí to "D" v typovém označení. Vidíme navíc vůz pro taxislužbu s taxametrem, Škoda 430 se vedle Tatry 52 a Pragy Piccolo používala jako taxík často.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
S ročním zpožděním za svými třemi sestřičkami byla pak odhalena nejmenší z řady, Škoda 422.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 422 ve speciální úpravě pro státní podnik Československá pošta.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V boleslavské Škodovce vyráběli do roku 1945 i užitkové vozy. Po fúzi se přenesla hlavní náplň výroby náklaďáků do Plzně, ale to vůbec neznamená, že se jim v Boleslavi nevěnovali. Ty malé se zde vyráběly běžně, a na některých z těch velkých se alespoň participovalo, a to i výrazně.Typů a variant náklaďáků Škoda byly hromady, není šance zde ukázat všechny. Někdy výrobce dodával specializovaným firmám pouze podvozky s budkou, a tyto firmy pak vůz dokončily. Uveďme si několik příkladů nejmenšího užitkového typu, Škody 104.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Autobus Škoda 104
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 104 jako větší dodávka
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Rurálně vypadající Škoda 104 jako valník s plachtou
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Nejzdařilejším malým šestiválcem té doby byla Škoda 633 vyráběná v letech 1931 - 1934.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V roce 1932 vznikl prototyp lidového vozu Škoda 932. Poháněný byl vzduchem chlazeným jedenapůllitrovým boxerem umístěným za zadní nápravou. Karosérie ctila do značné míry aerodynamiku.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Při hledání nového malého vozu, který by se v Mladé Boleslavi vyráběl jako "lidový", vzniklo několik projektů i prototypů. Jeden z nich můžete spatřit v přístupném depozitáři Škoda Muzea. Z typového označení Škoda 215 odečtete, že byl poháněn dvouválcovým motorem o výkonu 15 k.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ředitel Karel Hrdlička měl za úkol udělat z automobilky Škoda jedničku na tuzemském trhu s osobními automobily. Chtělo to připravit zcela nový vůz jednoduché konstrukce, nenáročný na výrobu. Toho se na výtečnou zhostil tým konstruktéra Josefa Zubatého a na podzim 1932 vznikla Škoda 420 Standard, od které se celý úspěch poté rozvinul.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Tou bombou byl ze Standardu odvozený menší Popular, představený v dubnu 1934. Podvozek byl použit páteřový s nosnou rourou (Standard měl samozřejmě už také páteřový podvozek, ale ze svařených ocelových U-profilů). Čtyřmístné populary se v roce 1934 prodávaly za necelých 19 tisíc korun, což je podstatně méně než prodejní cena malé Škody 422 o čtyři roky dříve, která stála 38 tisíc korun. Takovou cenou mohl popular úspěšně konkurovat ostatním lidovým vozům na našem trhu.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Hned na jaře 1934 odstartovala slavná expedice pod vedením Zbislava Peterse na čtyřech popularech do daleké Indie. Tropikalizované vozy se od sériových lišily především "nastaveným" chladičem. Tato zatěžkávací zkouška dokonale prokázala kvality nového malého vozu.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Populary jste mohli potkat v mnoha karosářských variantách, ostatně jako většinu předválečných škodovek. Zde je například malá dodávka pro živnostníky.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Populary byly poháněny čtyřválcovým motorem, jeho objem v průběhu času s jednotlivými typy rostl od 903 ccm do 1089 ccm (nepočítaje v to Monte Carlo s ještě větším motorem z Rapida). Vůz se také postupně modernizoval, tvary karoserie se tříbily. Vyráběl se v letech 1934 až 1946 v mnoha karosářských variantách, včetně užitkových.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Počátek roku 1936 byl ve znamení velkého sportovního úspěchu značky Škoda při Rallye Monte Carlo (RMC). Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman za volantem speciálně upraveného popularu získali druhé místo v kategorii do 1500 ccm a v celkovém pořadí uzavírali druhou desítku.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Na základě úspěchu v Rallye Monte Carlo připravil výrobce sportovně střižený model Škoda Popular Sport Monte Carlo pro zájemce z řad veřejnosti. V letech 1936 až 1938 bylo vyrobeno asi 70 kusů roadsterů a kupátek, motor o objemu 1385 ccm dostaly z typu Rapid.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda Popular Sport Coupé "Malá dohoda" se úspěšně zúčastnila mezinárodního závodu "Malou dohodou" v roce 1937.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Proudnicová Škoda Popular Special je další ze zajímavých verzí vyrobených v jednotkách až několika málo desítkách kusů.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Jak Popular rostl, vzdaloval se pomalu, ale jistě kategorii lidových vozů. Proto v roce 1938 vznikl paralelně typ Popular 995 zvaný "Liduška".
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1937 vzniklo několik prototypů lidové Škody Sagitta s dvouválcem o objemu 845 ccm. Pohledný "vozík" se však sériově nevyráběl. Asi byl příliš malý, zbytečně by narůstal výrobní program o nový typ a nakonec stejně přišla "Liduška", jak jsme viděli na předchozím obrázku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Rapidy byly větší a dražší alternativou popularů. Zde Škoda Rapid z roku 1935 v provedení sedan.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V létě roku 1936 se manželé Stanislav a Marie Škulinovi vydali se sériovým rapidem na velkou výpravu dvakrát napříč Afrikou. Když dorazili po dvou letech na pobřeží Středozemního moře, měl jejich rapid v kolech 52 tisíc kilometrů.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Při africké expedici manželů Škulinových se několikrát přihodilo, že posádka potkala znehybněné silné americké vozy, jejich rapid takové problémy neměl.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Sedan Škoda Rapid OHV
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda Rapid OHV. Můžeme si detailně prohlédnout, jak vypadala příď karoserie osobních škodovek, která se objevila roku 1939. Charakteristickým znakem byly i částečně integrované světlomety v blatnících (výjimkou byly nejlevnější "Lidušky", kde se tento prvek neuplatnil).
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Konkurentem aerodynamických tatrovek mohla být Škoda 935 Dynamic, na rozdíl od nich však měla motor chlazený vodou. Prototyp byl postaven v roce 1935. Inovativní vůz však svou konstrukcí nezapadal do tehdejších unifikovaných typových řad Popular, Rapid a Superb, a tak k sériové výrobě nedošlo.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 640 Superb s karoserií sedan. Ve stejném roce jako první populary a rapidy přišel i Superb, který se stal pro druhou polovinu 30. let vlajkovou lodí Škody.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Velký Superb byl pro svůj rozvor vyloženě výhodnou platformou pro stavbu sanitních vozů. Když vás něco skolilo, tak jste se tam mohli krásně natáhnout.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
A také jako populary a rapidy byly i superby postupně modernizovány. Jako diváci jste to poznali především na karoserii.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Nejluxusnějším a jediným osmiválcovým byl Superb 4000 připravený na pražský podzimní autosalon 1938. Celkem vzniklo 10 kusů, většina až po začátku okupace.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Široce rozevřené cenové nůžky mezi rapidy pro lépe situovanou střední vrstvu a luxusními superby měl vyplnit čtvrtý z boleslavských vozů nové koncepce, Škoda Favorit, puštěný do výroby v roce 1936. Počtem prodaných kusů byl však z této čtveřice typů nejméně úspěšným. On totiž ten Rapid vůbec nebyl zlý, a když už někdo nevěděl co s penězi, tak stejně skončil u Superbu. A tak tehdejších favoritů vzniklo celkem pouze 223 kusů, tj. asi čtyřikrát méně než superbů. Popularů i rapidů byly tisíce.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
I tento vůz se modernizoval. Favorit OHV s maskou modelového roku 1939.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Modernizovaly se nejen osobní, ale samozřejmě i užitkové vozy. Pokud zůstaneme u toho nejmenšího, u stočtyřky, tak v roce 1937 vznikla Škoda 104/II. Budka už byla krásně zaoblená. Také tento užitkový vůz se samozřejmě dodával i ve formě podvozku s budkou jako polotovar pro kreace dalších firem.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 104/II jako policejní pohotovostní vůz
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Tato Škoda 104/II s prodlouženou kabinou jezdila u pražských vodáren.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Starší typ Škoda 104 jako esteticky vytříbená sanitka. Vůz připravila karosárna Šnýdr z Kolína.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Jedenapůltunka Škoda 150 z roku 1939 byl vůbec povedený náklaďáček. Výroba pokračovala i po válce, ne však už ve Škodovce, ale postupně v podnicích Aero a Praga.
Autor: Archiv autora
Třínápravový šestimístný velitelský vůz se zkoušel již před válkou v roce 1936. O sériovou výrobu však projevili zájem až Němci za okupace. Dodány byly pouhé čtyři desítky kusů, takže můžeme s klidným svědomím konstatovat, že válku to v žádném případě neprodloužilo.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Během válečných let byla omezena výroba osobních automobilů. Pro nedostatek ropných paliv museli výrobci používat i alternativních řešení v podobě plynových generátorů. Takový pohon měly i dva speciální rapidy pro Göringa a jeho bratra (ostatně pod Reichswerke Hermann Göring v době okupace Śkoda patřila).
Autor: Archiv Škoda Auto
Za okupace vznikla například Škoda Rapid 2200 s motorem o objemu 2,2 l. Tohoto vozu bylo vyrobeno 34 kusů. I pěkné vpravdě mírové vozy se v té době podařilo vyrobit, i když v počtech stopových.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Za války musela automobilka vyrábět pro německou brannou moc také tyto vojenské vozy Škoda Superb 3000 - KFZ 15 Kübelsitzwagen.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Otcem dělostřeleckého tahače Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyrobeného asi ve dvou stovkách kusů byl Ferdinand Porsche. Monstrum bylo stvořeno pro zdolávání nekonečných ruských končin, ale při továrních zkouškách mělo problém zdolat rozmoklou louku za Boleslaví. Za pozornost stojí spotřeba paliva až 200 l / 100 km. Tahače nakonec působily u jednotek na západním bojišti.
Autor: Archiv autora
Asi nejvýznamnějším počinem během války s "dalekosáhlými poválečnými následky" byl vznik a výroba Škody Popular 1101. Ta se od Popularu 1100 OHV, a vlastně od všech popularů, lišila tím, že neměla převodovku vzadu u rozvodovky, ale vepředu ve společném bloku s motorem. Tak vlastně vznikl typ podvozku, který vydržel ve výrobě až do octavií, takže díky kombíkům až do počátku 70. let. Zobrazený Popular 1101 je ve vojenské verzi zvané Kübelsitzwagen.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO