Mezi nejvýznamnější československé automobilky patřila Praga. Například její malé Piccolo bylo svého času nejpočetnějším osobním automobilem na našich silnicích. Ve druhém díle fotogalerií prvorepublikových reklam se podívejme právě na ty propagující pragovky. Některé by dnes určitě vzbudily pozdvižení.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
V roce 1907 vznikla Pražská automobilová továrna - Prager Automobilfabrik (PAT-PAF) jako společný podnik Českomoravské továrny na stroje v Praze (později ČKD) a Ringhofferových závodů. O dva roky později se Českomoravská stala jediným majitelem automobilky, která navíc koncem stejného roku obdržela nový název Praga. Latinské jméno známé a vyhledávané evropské metropole zvyšovalo prestiž podniku, zvláště tedy porovnáme-li ho s původním zkráceným jménem PAT-PAF.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Po rozpadu Rakouského mocnářství byly v nově vzniklém Československu nejrozšířenějšími osobními automobily ty se značkou Laurin & Klement. Na druhém místě, ale s velkým odstupem, následovaly Pragovky. Jenže netrvalo dlouho, Praga vystřelila vzhůru a dostala se v tuzemských prodejích na vrchol. A tam vydržela až do roku 1934.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama pragovky projíždějící před starověkými egyptskými stavebními objekty je z roku 1926.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
V polovině 20. let se na chladičích pragovek začaly objevovat sošky Génia vítězství. Výrobce si to mohl dovolit po třech vítězstvích svých automobilů v soutěžích spolehlivosti pořádaných Autoklubem Republiky československé. Vzor sošky vytvořil akademický sochař Ladislav Šaloun, na pragovky se tyto sošky umisťovaly po dobu téměř deseti let.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Než začala Škoda v polovině dvacátých let vyrábět licenční vozy Hispano-Suiza H6B, byla nejluxusnějším a nejdražším u nás vyráběným osobním automobilem velká Praga Grand. Typová řada tohoto jména byla založena už v roce 1912 a v průběhu času se samozřejmě podrobovala modernizacím. Výroba, jejíž celkový objem dosáhl bezmála 1 200 exemplářů, skončila v roce 1935, přičemž v posledních letech byly ty počty už velice skromné. Vůz původně poháněl čtyřválec o zdvihovém objemu 3,8l, ale od roku 1927 se montovaly osmiválce, nejprve o zdvihovém objemu 3,4 l, později 3,6 l, a nakonec 4,4 l. Reklama osmiválce vlevo je z roku 1927 a vpravo z roku 1931.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Při pohledu na další dvě reklamy osmiválců Praga Grand, tentokrát z roku 1930, si připomeňme, že existovaly další dvě typové řady osobních automobilů tohoto výrobce mající svůj počátek před Velkou válkou. Byly to Praga Mignon vyráběná v letech 1911 až 1929 a Praga Alfa vyráběná v letech 1913 až 1942. Nejen u těch alf z počátku a konce výroby je jasné, že se v podstatě muselo jednat o zcela jiná vozidla.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Praga Grand se také zapsala do historie jako první československý osobní automobil s osmiválcovým motorem.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Příspěvkem Pragy do kategorie lidových vozů se stal v roce 1924 typ Piccolo. I když označení lidový musíme brát s velkou rezervou, běžný občan si ho samozřejmě dovolit nemohl, a to ani provozovat, pokud by mu nějakou šťastnou náhodou spadl do klína. V každém případě bylo Piccolo na přelomu 20. a 30. let nejpočetnějším osobním automobilem na československých silnicích. Jeho výroba běžela s několika během času prodělanými modernizacemi až do roku 1941, kdy si opět musíme uvědomit, že poslední Piccolo nemělo s tím prvním kromě jména prakticky nic společného.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama s osobním a nákladním automobilem Praga z roku 1928. V seznamu výbavy uvedený servofrein je hydraulický posilovač brzd.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
V letech 1927 až 1935 vyráběla automobilka Praga i motocykly konstruktéra Jaroslava Františka Kocha, který představuje československou legendu ve svém oboru. Nejprve to byla Praga BD 500 DOHC, později přišla Praga 350 OHC.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Ještě jedna reklama automobilky Praga propagující i motocykl Praga BD 500 DOHC, který můžeme s čistým svědomím klasifikovat jako nejlepší československý meziválečný stroj ve své kategorii.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklamy automobilky Praga ze společenských magazínů druhé poloviny dvacátých let
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama automobilky Praga z roku 1932 vonící dálkami
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Ve své době byl nejrozšířenějším automobilem na našich silnicích malý vůz Praga Piccolo. Při porovnání reklamy z roku 1934 vlevo a z roku 1933 vpravo nám neunikne progres v řešení karoserie mezi pikolami těchto dvou ročníků.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Ještě jedna reklama na vychvalované motocykly Praga. V dámském magazínu Eva je motorka šikovně vyobrazena se sidecarem.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Kdo si vybral pragovku, nemohl šlápnout vedle. Tyto automobily se vyznačovaly vysokou spolehlivostí provozu a reklama toho náležitě využívala.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Praga Super Piccolo s 1,6litrovým čtyřválcem se vyráběla pouze krátce, v letech 1934 až 1936.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
V roce 1934 se objevila nová malá Praga Baby. Roztomilá bejbinka nahradila v roli nejlevnější pragovky typ Piccolo. Praga Baby dostala jako první vůz této značky páteřový rám a nezávislé zavěšení všech kol.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama znázorňující ceny nejlevnějších pragovek v letech 1927 až 1935. Do roku 1933 uvedené ceny patří pikole, která se sice vyráběla dál, ale v roce 1934 převzala pozici nejlevnější pragovky bejbinka za 23 900 Kč.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
V polovině 30. let se objevily tři nové typy pragovek. V roce 1934 to byla malá Praga Baby, se kterou jsme se již seznámili na dvou předchozích obrazech, a v roce 1935 následovaly větší Praga Lady a luxusní Praga Golden. Zatímco Praga Lady převzala místo po Super Piccolu, tak Praga Golden představovala hodnotnou náhradu za Pragu Grand.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Ve druhé polovině třicátých let stála na vrcholu výrobního portfolia automobilního oddělení ČKD šestiválcová luxusní Praga Golden.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Praga vyráběla i nákladní automobily.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Automobilka Praga stavěla na odiv kvalitu svých výrobků, její nejznámější a často používaný reklamní slogan zněl: „Praga - vůz na statisíce kilometrů“.
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklamy automobilky Praga z dámského společenského magazínu Eva z přelomu 20. a 30. let. Všimněte si problematické věty (minimálně z dnešního pohledu) na reklamě vpravo: "Žena vybírá vůz, muž podepisuje šek."
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklamy automobilky Praga z dámského společenského magazínu Eva z přelomu 20. a 30. let
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklamy automobilky Praga z dámského společenského magazínu Eva z první poloviny 30. let
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklamy automobilky Praga z dámského společenského magazínu Eva z první poloviny 30. let
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklamy automobilky Praga z dámského společenského magazínu Eva z první poloviny 30. let
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklamy na vozy Praga Piccolo a Praga Lady modelového roku 1938 z dámského společenského magazínu Eva
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet