Automobilky „objevují ameriku“, všechno už tu dávno bylo

aktualizováno 
Automobilky vynalézají vynalezené a často se chlubí cizím peřím. Skuteční průkopníci však ve své době zůstali nepochopeni.

Nepochopený Tucker Torpedo z roku 1948 měl kromě bezpečnostních pásů a natáčecího reflektoru i motor s časováním ventilů a vstřikováním paliva. Odolná elektrická soustava pracovala s napětím 24V, o kterém ostatní automobilky dodnes jen uvažují. | foto: shorey.net

Automobilový křižník Tucker Torpedo z roku 1948 reprezentuje blahobytné období, jaké zažívaly Spojené státy po skončení války. Baculaté tvary, spousta chromu a k tomu rozměry, za které by se dnes ekologicky zpracovaný Newyorčan musel stydět. Torpedo ale není jen tak obyčejná Amerika: motor z helikoptéry, nezávislé zavěšení kol a kotoučové brzdy i na zadní nápravě jsou jen malou exkurzí do jeho inovativního světa.

Chudák Tatra a zlodějský Citroën

Už z dob komunismu pochází historka, jak znárodněná Tatra neměla dost peněz, aby si nechala patentovat svůj natáčecí reflektor u první verze typu 603. Ten pak údajně "ukradl" Citroën pro svůj nejznámější model DS.

Skutečností však je, že s natáčecím reflektorem přišel deset let před Tatrou právě tucker torpedo, který se v autech pokusil prosadit i bezpečnostní pásy. Jeho snaha ztroskotala, snad proto, že pásu chyběl k dokonalosti třetí úchytný bod. Ten si o deset let později nechalo patentovat Volvo, které se dodnes cítí být v této oblasti průkopníkem.

Příznačné je, že konstruktér Preston Tucker zůstal se svým torpedem nepochopen. Auto, které fascinovalo slavného režiséra Francise Forda Copollu do té míry, že o něm neváhal natočit celovečerní film, spatřilo světlo světa jen v padesáti ručně vyrobených exemplářích. Osamocený Tucker neměl dost peněz na to, aby odolával reklamním antikampaním konkurence, která se torpeda právem obávala. Čtenáři motoristických časopisů se tak mohli dočíst i to, že "auto, které potřebuje bezpečnostní pás, asi nebude příliš bezpečné".

Zapomenutý Jensen

Ve světě automobilů nestačí jen něco objevit, daleko důležitější je umět to prodat. Mistrem dokonalého marketingu je značka Audi, která v roce 1980 rozjela kariéru svého modelu Quattro účastí v automobilových soutěžích. Pohon všech čtyř kol byl tak přesvědčivý, že konkurence, která měla jen dvoukolky, byla několik příštích sezon bez šance na úspěch.

Jensen FF

Jensen FF: Třináct let před Audi Quattro jezdil s pohonem 4x4 britský Jensen. Vysoká cena a pravostranné řízení jej uvrhlo do zapomnění

Z úspěchu pohonu 4x4, navíc chytře pojmenovaného, těží ostatně automobilka dodnes. Slovo quattro zná každý, na rozdíl od názvu zaniklé britské automobilky Jensen, která pohon všech kol použila u svého sportovního modelu FF už v roce 1966. A i když byl Jensen FF zároveň jako první auto na světě vybavený protiblokovacím systémem brzd, nakonec skončil už po pěti letech výroby s bilancí 320 prodaných kusů. Důvod neúspěchu je z dnešního pohledu těžko uvěřitelný: konstruktéři auto navrhli tak nešikovně, že vůz mohl mít pouze pravostranné řízení. V době, kdy se většina drahých sportovních aut prodávala ve Spojených státech, to byla osudová chyba.

Renault inspiroval ostatní

S nepochopením zákazníků se setkávají nejen průkopníci technických řešení, ale také tvůrci nových karoserií. Když se Renault rozhodl přivést na svět pětidveřovou limuzínu Vel Satis, málokdo měl pro jeho počínání porozumění.

Nápad udělat limuzínu s pátými dveřmi se Renaultu moc nevyplatil - přesto má Vel Satis řadu následovníků.

Nápad udělat limuzínu s pátými dveřmi se Renaultu moc nevyplatil – přesto má Vel Satis řadu následovníků

Komentáře se na ženevském autosalonu v roce 2001 nezdržel ani tehdejší šéf Volkswagenu Ferdinand Piëch, který si "nedovedl představit státníka, jak mu při otevřených pátých dveřích kape na krk voda". Ze světových politiků tuhle újmu strpěl nakonec jen francouzský prezident Jacques Chirac, pro kterého byla jízda v národní limuzíně nepsanou povinností.

K renaultovské koncepci se nakonec přihlásil i německý Mercedes, když o čtyři roky později představil velkoprostorovu limuzínu řady R. Stejně jako Renault, ani Mercedes neudělal s pátými dveřmi v luxusní třídě díru do světa. Byla to nečekaně mladoboleslavská Škoda, která pětidveřovým limuzínám zajistila nadějnou pointu, když u druhé generace superbu rozdělila páté dveře horizontálně na dvě půlky.

Škoda Superb

Škoda Superb

Jedinečný systém, který dovoluje otevřít jen samotný vstup do zavazadlového prostoru a okno nechat zavřené, pak představila a zjednodušila i cestovní limuzína BMW 5 GT.

Jen nápad nestačí

Být v něčem první je dobrý marketingový tahák, který často spoléhá na to, že skutečné prvenství je už dávno zapomenuto. Je proto pochopitelné, že Mercedes neprotestuje, když je označován za objevitele čtyřdveřového kupé. Jeho model CLS má však hned několik předchůdců, z nichž nejslavnější je Rover 5P Coupé z roku 1962, který jako soukromý vůz řídila i britská královna.

Rover P5: První čtyřdveřové kupé představil Rover už v roce 1962. Po čtyřiceti letech nápad oprášil Mercedes s modelem CLS, přidal se také Volkswagen i Audi.

Rover P5: První čtyřdveřové kupé představil Rover už v roce 1962. Po čtyřiceti letech nápad oprášil Mercedes s modelem CLS, přidal se také Volkswagen i Audi

Prvenství bývá Mercedesu často mylně přisuzováno i v případě pevné skládací střechy u sportovního modelu SLK. Podobnou však už v roce 1934 úspěšně vyráběl francouzský Peugeot. Model Eclipse byl jednou z karosářských variant typu 401 a o dva roky později získal dokonce následovníka v podobě modelu 402, kterého se prodalo několik set kusů.

Peugeot 401 Eclipse: S pevnou stahovací střechou přišel Peugeot už v roce 1934.

Peugeot 401 Eclipse: S pevnou stahovací střechou přišel Peugeot už v roce 1934

Zapomenutá americká prvenství

Německé automobilky často přivedly technické inovace k dokonalosti a zpopularizovaly je u veřejnosti, skuteční průkopníci však překvapivě nezřídka pocházejí ze Spojených států. Pilnými zlepšovateli byly v minulosti hlavně značky Cadillac a Oldsmobile. Právě v modelech těchto výrobců našli zákazníci už v roce 1974 první airbagy.

Cadillac Seville

První palubní počítač, jak jej známe ze současných aut, dostal Cadillac Seville už v roce 1977

Pravdou však je, že nebyly moc spolehlivé a záhy z aut zase zmizely. Na první palubní počítač v Cadillacu Seville v roce 1978, který uměl spočítat průměrnou spotřebu i dojezd auta do vyprázdnění nádrže, se prý spolehnout dalo. Příplatek 920 dolarů byl však tak vysoký, že si počítač pořídilo jen několik málo nadšenců.

A první turbem přeplňovaný motor v osobním autě v Oldsmobile Jetfire z roku 1961 vyžadoval od majitele auta pravidelné doplňování nádržky se směsí vody a metanolu, která byla vstřikována do sání. Protože na to ale málokterý vlastník jetfiru důsledně dbal, měly motory osazené turbem firmy Garrett časté problémy. Ty nakonec přiměly Oldsmobile, aby po dvou letech s turbem definitivně skoncoval.

Oldsmobile Jetfire byl prvním osobním autem s turbomotorem. Nápad ztroskotal na liknavosti majitelů, kteří se nedokázali postarat o jeho údržbu.

Oldsmobile Jetfire byl prvním osobním autem s turbomotorem. Nápad ztroskotal na liknavosti majitelů, kteří se nedokázali postarat o jeho údržbu

Jak to nakonec dopadlo, je dnes jasné. První fungující airbag si právem přisvojil Mercedes, benzinové motory s turbem proslavil až Renault, který je v roce 1976 úspěšně nasadil do závodů formule 1. Více o turbodmychadlech čtěte zde

Autoři:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Další z rubriky

Na oslavy století Citroënu dorazily do Prahy dvě party četníků s kachnou

100 LET Citroën

Unikátní veterány, četníky ze Saint Tropez, francouzský boulevard i testovací centrum nových vozů, to vše nabídla...

OBRAZEM: Aerovky slaví v Praze 90 let od zahájení výroby

Praha, 06.09.2019, 38. evropské setkání vozů Aero, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Areál kbelského leteckého muzea patří až do neděle veteránům – koná se zde 38. evropské setkání vozů značky Aero. Akce...

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

Dacia 1300

Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz